Laagdrempelig boek

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 4 reacties

Vraag

Op het moment ben ik hard op zoek naar een makkelijk te begrijpen boek (of boeken) over het geloof en over Jezus. Het moet eenvoudig te begrijpen zijn, laagdrempelig. Het is voor iemand die interesse heeft in het geloof, maar er nog vrijwel niks van af weet. Zijn er tips?

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Fijn dat je met anderen het geloof wil delen. Vanzelfsprekend denk je dan goed na over wat je tegen een geïnteresseerde zegt en wat je hem of haar laat lezen.

Vergeet niet voor deze persoon te bidden. Uiteindelijk is het de Heilige Geest die mensen overtuigt. Hij werkt meestal (of altijd) door gebrekkige middelen. We vertrouwen op Hem, tegelijk is het onze taak om onze woorden te wegen en het 'leesvoer' af te stemmen.

Wat ook belangrijk is; weinig mensen lezen de Bijbel (helaas), maar een groter aantal mensen leest ons. Wij zijn als christen een Bijbel voor onze naaste. Ben jij een leesbare brief (2 Kor. 3:3)? Zien anderen aan jou dat het goed is om dichtbij God te leven?

Omdat je niet meer informatie geeft over de geïnteresseerde persoon (denk aan leeftijd, interesses, intelligentieniveau), geef ik een algemeen antwoord. Ik zou zo iemand een Bijbel(gedeelte) geven, afhankelijk van de persoon in een hedendaagse vertaling en met hem afspreken dat hij één van de evangeliën leest en dat je daarna contact hebt. Je kan iemand namelijk nooit 'loslaten' met een boekje. Nazorg, blijvende aandacht, is belangrijk. Laat hem zich telkens afvragen, wat vertelt het gelezene me over Wie Jezus is?

Als je vraagt om een boekentip over Jezus, dan denk ik aan het volgende boek: 'Jezus, onze bestemming' van Wilhelm Busch.

Wat ook een optie is om samen een orientatiecursus te doen. Zelf werk ik dan met Christianity Explored. Persoonlijk vind ik deze erg duidelijk en Bijbelgetrouw, al is de inhoud wel confronterend. Het geeft heel duidelijk aan dat je als mens gered moet worden en dat Jezus Christus de enige weg is.

Ik wens je veel wijsheid en leiding van Gods geest toe in de contacten met deze persoon.

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

christendom
4 reacties
meiske
Bizar in 2 dagen tijd, 2 dezelfde soort vragen. Genoeg opties aangegeven nu in ieder geval!
Jowan
Wat ik aanbeveel is: een parel in Gods ogen van Henri Nouwen.
Speciaal voor dit doel geschreven en heel erg mooi. Makkelijk leesbaar en bijbels. Zelf lees ik het wel jaar wel een keer.
SDG
D.A. Carson -- Zo is God. Een portret in veertien gezichten (2012, Uitgeverij Van Wijnen)
Rommellaar
Ik vind de boeken van Max lucado vaak fijne boekjes.