Belijdeniscatechisatie uitstellen

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Wij hebben een probleem. Mijn vriendin (19) en ik (21) hopen begin 2014 te trouwen en hebben sinds een paar maanden een huis. Mijn vriendin is rond de zomer klaar met haar opleiding en ik werk al weer een aantal jaar. Mijn vriendin heeft al enkele jaren het verlangen om belijdenis te doen. Dit was bij mij nooit aanwezig, maar wordt nu wel sterker en sterker. Ik wil er graag de tijd voor nemen en hiermee in 2014 starten, zodat we als man en vrouw samen belijdenis kunnen doen en er samen er over kunnen denken/leren/opdrachten maken. Mijn vriendin wil echter dit jaar starten met belijdeniscatechisatie (omdat ze hier al veel langer naar verlangt) I.v.m. alle verbouwstress, voorbereiding huwelijk, afronden studie en de drukte die hier allemaal bij komt kijken ben ik bang dat we ons er niet goed op kunnen richten en dat is voor mij de reden om het een jaar uit te stellen (dus niet afstellen). Puur om praktische redenen dus. Ik ben erg praktisch en nuchter ingesteld en zie het probleem van uitstel totaal niet. Mijns inziens is het geloof niet afhankelijk van je belijdenis en kan het volgen van Jezus al lange tijd voor je belijdenis. Mijn vriendin vindt dat dit niet goed is en noemt het bijna een zonde. We komen er samen dus niet uit. We bidden ervoor, maar het blijft moeilijk. Uiteraard maken we hiervoor een afspraak met iemand bij ons uit de kerk, maar ik wil het ook graag van me afschrijven. We zijn dooplid in de Hersteld Hervormde Kerk waar we ook zullen trouwen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Een netelig probleem wanneer je er samen niet uitkomt. Wat er tegenover elkaar staat, is dat jij best nog een jaar kunt wachten om belijdenis te doen en je vriendin erg verlangt om belijdenis te gaan doen. En jullie zullen er toch samen uit moeten komen.

Ik zou je een twee vragen willen stellen: waarom vind jouw vriendin het zonde? En waarom ben jij bang dat jullie je er niet genoeg op kunnen richten? Je zegt dat er allerlei dingen zijn in voorbereiding op het huwelijk, waardoor belijdeniscatechese in het gedrang komt. Maar het belangrijkste lijk je te vergeten, namelijk het bouwen van een gezamenlijk 'geloofshuis'. Eigenlijk vind ik persoonlijk -maar ik geef nu mijn persoonlijke mening- dat je geen betere voorbereiding op je huwelijk kunt hebben dan door samen naar belijdeniscatechese te gaan: samen bouwen aan het huwelijk, als eerste aan het gezamenlijke geloofshuis en daarna ook aan het gewone huis en de aardse aspecten van het huwelijk.

Mijn indruk is ook dat je belijdenis doen loskoppelt van het volgen van Jezus: dat is in zekere zin terecht, in zekere zin niet terecht; want krachtens je doop ben je tot belijden geroepen. Belijdenis doen is niet een extraatje, maar het ja-woord op de doop van de dopeling.

Mijn advies zou zijn om door te spreken waarom jouw vriendin het zonde vindt en hoe jij zelf denkt wat belijdenis doen is. Mijn vraag, volgend de bijbelse visie op belijden, zou dan juist zijn of de beste voorbereiding op jullie huwelijk niet precies het volgen van belijdeniscatechese is: persoonlijk denk ik dat.

Ik geef in mijn antwoord een bepaalde richting, maar ik doe het om jou aan het denken te zetten en jullie samen weer aan het gesprek en gebed te krijgen. De Heere schenke wijsheid.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

belijdenis
1 reactie
AHHK76
Mooi antwoord!
Als het verlangen er is om belijdenis te doen, dan is dat heel mooi! Als je dan andere dingen belangrijker vindt, als dit... dan is het de vraag of je de juiste prioriteiten stelt?! God moet uiteindelijk de eerste plaats hebben in je leven. Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden Mattheus 6 : 33.
Dus op deze manier kan het wel zonde zijn, als andere dingen belangrijker zijn... En als je belijdenis gedaan hebt van jouw geloof, dan mag je ook deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Dat is toch ook de roeping en de opdracht van de gelovigen. Ik hoop dat dit bij jullie allebei leeft of gaat leven.
Ik wens jullie een goede voorbereidingstijd toe op het huwelijk!