Relaxter door het leven gaan

dr. J. van der Wal / 1 reactie

Vraag

Helaas ben ik de laatste maanden erg somber. Somber over ontzettend veel dingen. Ik kan heel moeilijk mijn kinderen (14 en 16 ) loslaten, ben voortdurend bang dat ze in verkeerde handen vallen. Dan bedoel ik dat ze aan de drugs gaan, op seksueel gebied te ver gaan enz. Ik zie hoe er aan mijn kinderen in deze gebroken wereld wordt getrokken! Ook over mezelf denk ik veel na. Wat is het doel van mijn leven hier op aarde? Ja...voor mijn kinderen en man zorgen, maar ik faal zo vaak! Ik voel me helemaal geen goede opvoeder, moeder en vrouw! Hoe kan ik nu eens een beetje relaxter door het leven gaan? Een sombere moeder.

Antwoord

Hoe kort uw vraag ook is, er loopt wel een duidelijke rode draad doorheen. Namelijk die van een sombere stemming. Zoals u erover schrijft, komt het op mij over dat dit maar niet even of bij vlagen zo is, maar dat het een stemming is die langdurig aanwezig is. Verder geeft u aan dat het vooral gaat om sombere gedachten over allerlei verschillende zaken. U zet daar geen enkele positieve gedachte tegenover.

De informatie die u geeft is veel te weinig om daar heel stevige conclusies aan te verbinden. Tegelijk zegt u wel zoveel, dat bij mij de vraag ontstaat of er bij mogelijk sprake is van een depressie. Gezien uw verantwoordelijkheid voor u zelf en uw gezin, wil ik u aanraden om hierover eens openhartig met uw huisarts te gaan praten. Die kan dan de nodige vragen aan u stellen en in een gesprek nagaan of mijn zorg ongegrond is, of dat er reden is voor een eventuele verdere doorverwijzing naar professionele hulp. Aangezien een depressie de levensvreugde beneemt, veel energie kost en ook afstraalt op de contacten met anderen en het geloofsleven negatief beïnvloedt, raad ik u aan om hier de nodige aandacht aan te geven.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

bezorgdheiddepressief
1 reactie
Gerard
Als de levensvreugde het geloofsleven beïnvloed zit er iets scheef. Als het goed is beïnvloed/bepaald het geloofsleven de levensvreugde. Als daar wat mis is zit de oplossing in het werken aan het geloofsleven, niet het werken aan de levensvreugde.

Ik ken de zorgen van de vragensteller, ik denk dat iedere bezorgde ouder met tieners deze kent. Zaak is te leren het in Gods hand te leggen en daarbij elke gelegenheid tot opbouw en vermaning die je geschonken krijgt te baat te nemen.

Naast gebed is kennis van Gods geopenbaarde wil daarbij is essentieel, dus bijbelstudie (aandachtig en veelvuldig bijbellezen om te begrijpen) is essentieel. Ook bijvoorbeeld voor vragen aangaande doel van het leven hier op aarde en hoe te leven hier op aarde. Een kort antwoord volstaat hiervoor niet. Het hele denken moet vernieuwd (Ef 4:23).

Er is geen relaxter leven dan een leven uit geloof. Ook temidden van alle moeiten en tegenslagen. Het is slechts ons kleingeloof dat roet in het eten gooit.