Ds. de Wit

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Een dringende vraag aan dominee De Wit (Gereformeerde Gemeenten)...

Antwoord

Ds. de Wit is niet verbonden aan deze vragenrubriek. Wellicht is het verstandig om hem persoonlijk te benaderen.

15 reacties
mluther
Wellicht dat de vragensteller wat heeft aan het emailadres van deze beste man: ddw@kliksafe.nl
Telefoonnummer van hem is: 0342 – 41 58 80
Omega
Dat emailadres klopt (al een tijdje) niet meer.
mluther
@Omega Dat zou dan op z'n hoogst enkele maanden zijn. In de studiegids van de CGO van vorig cursusjaar staat dit emailadres namelijk wel: <a href="http://www.cgo.nu/cms/fck/file/Studiegids%202012-2013(1).pdf">Klik hier voor het document</a>

Overigens als je weet dat het niet klopt, weet je misschien wel het huidige/goede emailadres van Ds. de Wit?
Omega
Nee helaas, het nieuwe emailadres van ds. De Wit is bij mij niet bekend: ddw@kliksafe.nl werkt proefondervindelijk in ieder geval niet.
meiske
Volgens mij maakt hij zijn emailadres liever neit bekend. Dus dat word ouderwets schrijven of bellen! Succes
mluther
Je zou het kerkelijk jaarboek van de Ger. Gem. nog kunnen raadplegen. Daar staat van elke predikant het emailadres. Overigens zijn er meer wegen die naar Rome leiden, dat zegt #meiske ook al.
meiske
Correctie @mluther. Jammer genoeg staat er niet van elke dominee een mailadres in. Ik denk dat het 50-50 is.

Miss kun jij die ds overtuigen van het bekend maken van hun emailadres?
mluther
@meiske Ik ken en spreek hem niet persoonlijk. Anders had ik het wellicht gevraagd om dit te doen. Overigens zijn er ook wel andere manieren om het emailadres te weten te komen. Een soort van Russisch roulette krijg je dan zeg maar (bedoel dat je een en ander zelf uitprobeert qua mogelijke mailadressen)... Gevaar is alleen dat je de eerste paar keren de verkeerde persoon benaderd. Verder maak ik me er niet zo druk om. Een brief of email zit naar mijn mening niet zoveel verschil tussen. Enige verschil is dat je voor een brief 0,54 Eurocent lichter bent.
marlies123
Hier kiezen ook de meesten er voor om met een andere naam reacties te geven, en ook niet zomaar hun emailadres aan iemand openbaar te geven. Zo zal Ds. de Wit ook wel zijn afwegingen hierbij hebben om het liever niet bekend te maken.
mluther
@marlies123 Je kunt een Refoweb lid en een dominee niet met elkaar vergelijken.

Een dominee heeft een publieke functie en moet thans publiekelijk bereikbaar zijn. Ik zie zelf geen reden om het niet openbaar te geven. Iedereen weet wie hij is, dus niets te verbergen. De reden dat je mailbox dan elke dag vol zit is geen goede reden. Je kan met gemak een apart emailadres aanmaken voor mensen buiten je eigen gemeente. In principe heeft een dominee geen recht op anonimiteit, dan had ie geen dominee moeten worden.

Dit in tegenstelling tot een lid van Refoweb. Daar heb je dat recht juist wel. Alhoewel dit semi-anoniem is. De redactie kan alsnog een gebruikersnaam koppelen aan een emailadres (dus niet geheel anoniem). De reden dat de meesten op Refoweb hun eigen emailadres niet vrijgeven heeft niet te maken met het feit dat het zo geheim is, maar meer dat reacties op Refoweb gekoppeld kunnen worden aan hun persoon. Als je overigens iemand goed genoeg kent kan je dat alsnog doen door iemand zijn schrijfstijl te analyseren.
marlies123
@mluther..
Een dominee staat in dienst van God, en niet in dienst van de mensen, door ook te gaan verwachten dat een dominee voor iedereen per email moet klaarstaan.

Email word steeds meer overal voor gebruikt, het kan een voordeel zijn, maar ook een groot nadeel!
In het zakelijk leven word het altijd al veel gebruikt, ook in het dagelijkse leven word het steeds meer gewoonte om elkaar met email te benaderen bv feliciteren of juist condoleren. En dus ook in het kerkelijk en geloofsleven zou je ook al niet meer zonder kunnen?

Ik vind dat jammer dat het zo gaat:
* Het van hart tot hart contact is veel moeilijker daardoor.
* Het is moeilijker te beoordelen hoe iemand iets precies bedoelt via de mail, doordat je iemand niet kent, vraag niet helder is, emoties minder goed overkomen dan in een gesprek of via de telefoon.
* Je hebt eerder dat je dingen onbewust verkeerd op pakt van de ander.
* Mensen worden er makkelijker door, gaan minder gauw als er problemen zijn met mensen in de kerk, de dominee of de kerkenraad, met diegene onder vier ogen praten, maar er word met de mail gecommuniceerd om tot een oplossing te komen!?

Daarom zou ik kunnen begrijpen waarom Ds de Wit zijn emailadres niet aan iedereen geeft.
Maar vraagsteller ik geloof ook vast wel dat de dominee je met alle liefde te woord wil staat, als je hem zou bellen of langs gaat als het zo,n dringende vraag is..
mluther
@marlies123 Na je laatste bericht ben ik erg verbaasd dat je wel lid bent van Refoweb... Alhoewel ik Refoweb een mooi medium heb, denk ik dat mensen gemakkelijker de omgeving passeren en de weg van de minste weerstand kiezen. Nee, dan zou ik als predikant juist ervoor tekenen om mijn emailadres openbaar te maken. Zeker als dit de drempel verlaagt voor gemeenteleden om contact te leggen. Je kan na aanleiding van email conversatie dan alsnog het gesprek aangaan met iemand.
rotterdam
@marlies123 ; dominee staat in dienst van God niet van de mensen.
Ik las dit met stijgende verbazing.

Christus zegt ; U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren,
en de groten gezag over hen uitoefenen.
Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn;
en wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw slaaf zijn,
zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen.
marlies123
@rotterdam..
Komt het zo verkeerd bij je over wat ik schreef? Misschien dat ik ook niet helemaal duidelijk genoeg was.
Maar ik bedoel er mee: Opdat de mensen tot geloof worden gebracht, zend God verkondigers van deze zeer blijde boodschap. Er is een roeping nodig, zonder roeping komt er niemand tot de zaligheid. Wie zorgt er voor die roeping? Zelfs dat doet God ook nog! Hij doet alles in het zaligen van zondaren. Dus er zijn predikers nodig van die goede boodschap. Hoe zullen die predikers preken indien ze niet gezonden worden? Zij hebben een Goddelijke roeping nodig om te gaan prediken. Ze kunnen dat nooit op eigen initiatief doen. Het is een werk van God om mensen te roepen en uit te stoten in zijn wijngaard om die goede boodschap te verkondigen.
Rom. 10:14-15 En hoe zullen zij in Hem geloven, van welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?
Die mensen worden van God gezonden. Paulus wilde het Woord op verschillende plaatsen gaan prediken, maar de Heilige Geest liet hem het niet toe, hij werd hierin verhinderd. Als Paulus niet meer weet hoe het moet, komt er een gezicht van een Macedonisch man, waardoor het duidelijk werd wat de wil van God was voor hem waar hij heen moest gaan.
Dit bedoelde ik met dat een dominee in dienst van God staat en niet van de mensen. Je schrijft: Zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen. Maar de tijd dat hij op aarde was, heeft Hij wel gediend onder de mensen, maar daarom altijd ook nog wel de wil van zijn Vader gedaan.

@mluther..
Ik ben me ook wel bewust dat het niet 1 van de belangrijkste dingen zijn, of een dominee wel of niet zijn mailadres openbaar maakt. Maar ik vind persoonlijk, ook al is het 2013, dat je nog niet in alle dingen mee hoeft te gaan wat er allemaal kan en nieuw is in deze tijd! Niet alle dingen zijn ook een vooruitgang voor de kerk en voor jezelf. Dat probeerde ik enigsins aan te geven hierboven.
Dat je verbaasd was dat ik dan lid was, kan ik wel begrijpen daarom.. Ik had eerst een tijd alleen meegelezen, maar het was voor mij verwarrend om te lezen hoe er hier door mensen (niet allemaal hoor!) niet altijd op een juiste Bijbelse gegronde manier word gepraat, gereageerd of adviezen gegeven. Heb je een teveel afwijkende mening of neigt het volgens de mensen al teveel naar wettisch, wordt er vaak met sarcasme of soort ongeloof op gereageerd. Daarom heb ik toch maar mijn mailadres aan de redactie gegeven, om hier een poosje te gaan bivakkeren, om er zo duidelijk achter te komen hoe mensen tot bepaalde (geloofs)standpunten, gedachten komen.
rotterdam
@marlies123, wij allen zijn geroepen tot het prediken van de Goede Boodschap.

In 1 Petrus 2 vers 9 zegt de apostel tot de gemeente ; Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.

Let wel "U BENT" een priester/koning (priesteres/koningin) dus "VERKONDIGEN" (profeteren) - je hebt gelijk - hier is een Goddelijke roeping voor nodig.

Maar jouw en mijn roeping staat al in de bijbel ; Mat. 28 "19 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen".