Angstfobie ontwikkeld

F.J. Bijzet / 11 reacties

Vraag

Ik ben een alleenstaande vrouw van 25 jaar en woon op mezelf al een aantal jaar (niet achteraf). Ik heb een angstfobie ontwikkeld, vooral als ik alleen thuis ben. Elke keer weer controleer ik of er echt niemand in huis is, in kamers, kasten, ramen enz. en of alles ook goed op slot zit, zodat ik me enigszins veilig kan voelen en dat er niemand met slechte bedoelingen zomaar binnen kan komen. Ik voel wel dat ik hier hulp voor moet gaan zoeken, anders wordt het alleen maar erger, maar welke hulp moet je dan aan denken en wat gaan ze hier dan tegen doen, zodat die angst toch minder wordt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een vervelend probleem heb je ontwikkeld zeg! Iets over angst en angststoornissen: Angst is een normale menselijke emotie, maar in sommige gevallen ontwikkelt deze normale menselijke emotie zich tot een angststoornis. Op dat moment blijf je bang en verlies je de controle over je angst. Relativeren lukt dan niet meer en de angst slokt heel veel tijd en energie op. En beperkt je in je leven. Wat heel veel gebeurt, is dat mensen met angstklachten hun angst steeds maar proberen te bestrijden. Het liefst elimineren ze hun angst. Het lastige hiervan is dat ze daardoor constant in een strijd met hun angst gewikkeld zijn. En juist deze strijd (en het afkeuren van je eigen angst) maakt het er niet beter op. Belangrijk is het je angst te accepteren en te gaan onderzoeken. Waar ben ik bang voor en wat zit daar precies onder? Dat onderzoeken kan alleen wanneer je bang mag zijn van jezelf.

De meeste behandelingen richten zich op twee gebieden: 1. Inzicht in je angst en je gedachtenpatronen die je angst versterken. 2. Stap voor stap de confrontatie met je angst aangaan door je aan je angst bloot te stellen.

Bij angstklachten is het doorgaans goed om hulp te gaan zoeken. De eerste stap die ik je kan adviseren is naar de huisarts te gaan. Deze kan je binnen je eigen regio verwijzen naar deskundige hulpverleners op dit gebied. Ook kan hij met je onderzoeken of medicatie op dit moment gewenst is zodat je wat rustiger wordt.

Ferdinand Bijzet

Tags in dit artikel:

angst
11 reacties
Daniel
Beter dan F.J.Bijzet kan ik het niet verwoorden, beste vraagstelster volg zijn advies op, angststoornissen zijn goed te behandelen.
vlokje
Kan je www.mindtuning.nl aanraden. Snelle en vooral zeer doeltreffende manier om zonder confrontatie met je angst, je weer vrij te voelen. Onderneem wel nu een actie, want zelf kom je er anders moeilijk uit, en wordt het meestal steeds erger. Maar dat is niet nodig, je moet alleen weten hóe (simpel) je het kunt keren.
Ideetje
@Daniél: Angststoornissen zijn goed te behandelen? Dit geldt echt niet voor iedereen. Ik loop al 17 jaar met kerkangst. Diverse therapieén gehad maar kom er maar niet vanaf. Dus zo kan het ook gaan. Zelfs thuis meeluisteren kan enorme spanningen geven.
drernie
De titel is onjuist, een angstfobie bestaat namelijk niet en is een contaminatie. Verder lees ik ook dwangmatigheid in het gedrag van de vraagstelster. Professionele hulp is aangewezen, zelf gaan dokteren via een website lijkt mij niet nuttig/zinvol.
Daniel
@Ideetje....., een angststoornis is veel beter te behandelen dan een verslaving bijvoorbeeld.

En met kerkangst is ook te leven, gewoon niet meer gaan en niet meer thuis luisteren tot het moment dat de HEERE je roept.

Trouwens ik heb caféangst, daar lig ik niet van wakker en met thuis drinken heb ik geen probleem.
Dinand
@Daniel
Daniel als jij caféangst hebt eet ik mijn portemonnee op.

Dit is maar gein, kan me best indenken dat de vragenstelster hier mee zit.
Vind ook niet dat je dit moet onderschatten, het kan heel eenvoudig zijn om het op te lossen.
De persoon waar het omgaat moet de klik daar wel bij hebben.
Een goede therapie kan daar goed voor zijn.
Bij de ene kan het sneller aanslaan dan bij de andere.

Ik denk en dat is bij veel vragen zo, als je de HEERE er oprecht in zoekt en Hem vertrouwd dat er dan verandering in gaat komen, want de HEERE heeft er geen baat bij dat jij je angstig moet voelen.

Vragenstelster ik wens je dat je eraf mag komen en we zullen ook voor je bidden.
Dinand
Ik bedoel dat is bij al onze vragen zo.
Ideetje
@Daniel, sorry, maar de opmerking over niet meer naar de kerk gaan of niet meer luisteren meen je toch niet echt he? Ook de opmerking over caféangst kan ik niet echt waarderen. Meestal vind ik je bijdragen wel leuk/grappig, maar deze keer heb ik het idee dat je een angstfobie onderschat en er de draak mee steekt.
klara
Misschien weet Daniel het vanuit de theorie? kan hij niet menen Ideetje! En als hij het al meent onderschat hij de invloed van angst die niet reeel is behoorlijk. Kamp zelf met een gegeneraliseerde angststoornis. op veel vlakken angst dus. onder andere ook met die van vraagstelster.

Vraagstelster: De hulp die ik hier voor krijg is congitieve gedagstherapie. dmv schema`s inzicht krijgen in je denken en gedachten uitdagen. Het werkt echt! Maak een afspraak met je huisarts. die weet het beste hoe en naar welke instantie je doorverwezen kunt worden. Neem de stap en doe er wat aan. angsten kunnen zich makkelijk uitbreiden op andere vlakken.
AHHK76
Zelf heb ik ook een periode last van angst gehad. Ik had paniekaanvallen. Van de dokter kreeg ik anti-depressiva, want ik was depressief en angstig. Mijn maatschappelijk werker legde mij uit hoe angst/paniek werkt en wat je eraan kunt doen. Verder legde ik hem uit waar ik bang voor was en hij hielp mij om dat een plekje te geven. Zo leerde ik de paniek/angst te hanteren. Als het opkwam dan wist ik hoe ik ermee om kon gaan, zodat het verminderde/afzakte/wegging. Ik dacht dat de paniekaanvallen zouden blijven komen, dus ik dacht dat ik er dan op deze manier mee moest leren leven.... Maar ik ben heel dankbaar dat ik geen echte aanvallen meer heb. Wel merk ik dat bepaalde dingen mij soms "kunnen aanvliegen", maar daar blijft het vaak bij.
Verder heb ik geen uitgebreide therapiën ofzo gehad. Gewoon wat medicijnen en gesprekkken waren in mijn situatie voldoende en onmisbaar!!! Dus ik wil je adviseren zoek zo snel mogelijk hulp. Je kunt hier weer uit komen of er mee om leren gaan zodat het hanteerbaar wordt.
Als je met mij wilt mailen: ahhk76@gmail.com
Veel sterkte!
klara
@Tara: en stel dat er inderdaad heel snel gezegd wordt: ik adviseer je naar de hulpverlening te gaan... wat dan nog? Een persoon met een probleem zal heus niet blindelings zo`n advies opvolgen maar hier goed over nadenken. en ook denk ik dat als een persoon na een `heel snel`advies om naar de hulpverlening te gaan, dit inderdaad doet, de hulpverlening goed in kan schatten of er daadwerkelijk hulp nodig is. blijkt dit dan niet nodig, dan is er immers niets aan de hand. En zoja, wordt er vroegtijdig hulp gegeven.