Kinderen willen naar andere kerk

Ds. R. van de Kamp / 5 reacties

Vraag

Ik las met aandacht de vraag en antwoord over Hersteld Ger. Gem. of Hersteld Hervormd. Ik herken hier wel veel in, maar voor ons komt er nog een ander probleem bij. Onze oudste twee kinderen (17 en 21) willen beslist niet mee naar de HHK, ook al vanwege de -het spijt mij te moeten zeggen- beetje uit-de-hoogte-sfeer en erg op mode gericht. Wij zijn zelf vrij eenvoudig en in de plaatselijke HHK-gemeente en de PKN-gemeente zit daar toch duidelijk verschil in (beide op de Veluwe). Mijn vraag gaat nu om het volgende. Wat nu als je als ouders naar de HHK wil en je twee oudste kinderen beslist niet mee willen en dus naar de PKN gaan. Dan komt er dus een scheuring in het gezin. Mag dat, is dat bijbels verantwoord? Het is al heel erg dat er zoveel scheuringen in de kerken zijn, maar als het dan in je eigen gezin plaats vindt, is dat wel heel erg moeilijk. We gingen altijd als compleet gezin naar de Hervormde gemeente (PKN) en nu gaan we verdeeld. We zijn nog niet officieel over, maar dit maakt het er wel erg moeilijk op. De kinderen snappen het ook niet en stellen de vraag: Zijn we dan altijd naar de verkeerde kerk gegaan? Hun hele leven moesten ze mee naar de kerk, catechisatie enz. en dan ineens moeten ze weg uit hun vertrouwde omgeving, vriendenkring, enz. En ook voor onszelf vrienden kwijt te raken vind ik toch erg moeilijk allemaal. Ook ik wil deze vraag, indien mogelijk, voorleggen aan dominee Van de Kamp.

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat heeft de kerkelijke verdeeldheid het toch moeilijk gemaakt! Een scheur door de kerk, gemeente, familie, gezin en soms zelfs door huwelijken. Wat een pijn! En toch is er nog één ding erger. Er loopt een scheur door het lichaam van Christus. Daarom betreft het de Naam en de eer van de HEERE. Is dat ook uw en jouw pijn?

U wilt graag naar de HHK, maar uw oudste kinderen willen dat niet. Het eerste wat ik zou zeggen: wees toch voorzichtig! Vraag u eens af wat nu werkelijk uw drijfveer is. Waarom wilt u over? Is het een zaak van het gebed? Ik zie mensen naar een andere kerk overstappen, zonder dat zij weten of het de weg van de HEERE is. Alles is reeds uitgewerkt en de HEERE hoeft, bij wijze van spreken, alleen nog Zijn handtekening te zetten. Laten we toch veel meer de nood voor Gods aangezicht brengen! David zegt in Ps. 119: 26: "Ik heb U mijn wegen verteld, en Gij hebt mij verhoord." David wist geen oplossing en kon daarom alleen zijn nood aan de HEERE bekend maken. Breng zo uw nood voor het aangezicht van de HEERE. Als u dat doet, dan kan u nog rijke zegen ontvangen, zelfs onder een schrale prediking. Het leven met Christus is een volgen van Hem. En weet u wat Zijn weg is? Het is de ellende van onze tijd dat iedereen het allemaal precies weet. De HEERE helpt als wij het niet meer weten. "Zalig hij, die in dit leven Jakobs God ter hulpe heeft; hij, die door de nood gedreven, zich tot Hem om troost begeeft." Dat is voor ons vlees niet makkelijk. Dat moet er tussenuit. Dan krijgt de HEERE alle lof. Ik hoop dat u Hem in deze weg nodig mag hebben, dan zal er ook uitkomst komen!

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. R. van de Kamp

5 reacties
Kornelie
Beste vragensteller/-stelster,
Gescheiden kerken hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Een van mijn kinderen is vorig jaar vanuit de Ger.Gem. overgegaan naar de PKN.
Pijnlijk, natuurlijk.
Anderzijds, hij gaat nu met overtuiging en vreugde naar 'zijn' kerk, en dat is aangenamer dan de jarenlange tegenzin die daar aan voorafging.
Daarnaast spreken we nu over en weer en met respect over beider diensten, leren van elkaars diensten, en dat is ook beter dan de ladingen vol kritiek van voorheen.
Blijft vanzelf pijnlijk dat we gescheiden optrekken op zondag, het gezin zowel hier als daar niet compleet is.
Soms ga ik zelf ook met hem mee, voel me in die gemeente vaak meer thuis dan in de eigen gemeente, kan hem daarom ook wel begrijpen, maar dat is voor mij geen reden om zelf ook over te gaan.
Zeker als ouders moet je goed weten wat je doet, en beslist geen gevoelskeuze maken, daar hebben onze kids geen respect voor, en dat is bovendien -belangrijker- niet tot eer van God.
Troost blijft dat God in beider gemeenten werkt en Zijn kinderen heeft.
Van harte Zijn leiding en zegen toegewenst!
blijblij
Hoe lang blijven je kinderen ook nog thuiswonen? Je zal niet eeuwig als 'gezin' naar een kerk kunnen gaan.
Het is trouwens ook goed mogelijk om vriendschappen te hebben met mensen die in een ander kerkverband zitten! Die hoef je dus niet kwijt te raken!
asante
Beste vraagsteller,

Ik zelf ben ook 17 en ga ook naar een andere kerk dan mijn ouders,
En eigenlijk kan ik er maar weinig over zeggen: Hou het gesprek erover open met je kinderen, vraag ernaar en vraag op zondag bijvoorbeeld waar de preek over ging of whatever... ga erover in gesprek met je kind,
en je kunt niet eeuwig als gezin naar de zelfde kerk blijven gaan... maar laat je kind dan vrij in zijn/haar keuze en respecteer die. Zorg er in ieder geval voor dat het niet tussen in komt te staan.

groeten,
een 17-jarige
waldboy
De keus van de ouders is niet altijd de keus van de kinderen.
Beter naar een andere kerk, dan de kerk verlaten.
Wees daarom voorzichtig, laat ze vrij.
MUS
Bekijk 't inderdaad positief.
Er is maar één gemeente van Jezus Christus, die samenkomt in veel verschillende kerken.
Als je verschillend kerkt heb je elkaar daarna ook wat te vertellen en kun je dingen delen.
Een goede zondag gewenst!