Ontstoken vinger

drs. P. C. Hildering / 13 reacties

Vraag

Ik heb waarschijnlijk een ontstoken vinger, doordat ik aan het vel naast mijn nagel heb gepeuterd. Kan dat? Hij is warm en doet bijna de hele tijd zeer. Moet ik hiervoor naar de huisarts of gaat dit vanzelf weer over?

Antwoord

Jouw beschrijving is inderdaad die van een nagelriemontsteking. Meestal gaan die vanzelf weer over, eventueel met een nat verbandje. Mocht je in de ontsteking een geel puntje ontwaren dan is het het beste die even open te maken. Dat is een zogenaamde pusblaar. Na openen is het dan zinvol om een paar keer een sodabadje aan te wenden. Lukt het toch niet of krijg je zoveel pijn dat je er niet meer van slapen kunt, dan is het zeker zinvol om je huisarts te bezoeken.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medisch
13 reacties
Catherine
Echinaforce of Molkosan (dr Vogel) op druppelen. Paar keer per dag.
Dorah
Het advies van de huisarts vind ik anders erg helder hoor. Dat zal vast wel helpen, daar heb je toch geen HOMEOPATISCHE rommel van dr. Vogel voor nodig?!
wpluimers
@ redactie: met alle respect voor het ongetwijfeld correcte antwoord vraag ik mij af of dit soort huis-, tuin- en keukenkwaaltjes wel in de Refoweb vragenrubriek thuishoren.
In mijn optiek doet dit afbreuk aan de kracht van deze rubriek.
Catherine
Kan me voorstellen dat jullie dit zeggen, maar ik beveel geen "vage" middeltjes aan, maar simpele huismiddeltjes. Dit valt onder categorie soda. Of dit echt onder de hom. rommel valt, is te betwijfelen, dan moet je abracadabra 7 x op de bodem kloppen. Dan haak ik ook af !
1a2b3c
Helemaal met wpluimers eens. En als je dan nog eens bedenkt dat je waarschijnlijk wel een paar weken op antwoord moet wachten is die vinger al lang weer beter of eraf gezworen.
Catherine
@1a2b3c, ha ha, ja dat is zo. Wist niet dat het antwoorden (soms) zo lang duurt. Eigenlijk horen hier dan alleen vragen over medisch ethische kwesties. Dit soort simpele vragen kun je ook op gezondheidsplein stellen.
Dorah
@ Catherine,
Als het onder de categorie soda valt, waarom gebruik je dan niet gewoon soda??
De middeltjes van dr. Vogel zijn wel degelijk homeopatisch. Ik ga niet beweren dat ze niet helpen, ook niet dat je meteen occult belast bent als je het gebruikt, wel valt het me steeds weer op dat dit door veel christenen vaak klakkeloos wordt gebruikt. Kijk eens wat verder, zoek informatie...
Op veel van de verpakkingen staat bijvoorbeeld dat er 'oertinctuur' in zit...sorry hoor...
Deze discussie is hier niet echt op zijn plaats geloof ik. Misschien kunnen we er een forumonderwerp van maken...
Hanna
@ Dorah: en VSM produkten worden alleen met volle maan gemaakt.
Wat een grote onzin!!

Vroeger gebruikten ze alleen middelen die van planten afkwamen,
waarom zou het nu niet meer mogen?

Net of de rommel die artsen voorschrijven zo gezond zijn?!
Alphonsus
????????
maria
Tjonge, wat voor een discussie een ontstoken nagelriem al niet kan veroorzaken.
pannenkoek
Ja dat dacht ik ook, Maria.

Ik heb ook ooit eens iets gevraagd, maar ik kreeg als antw. dat ik 3 maanden moest rekenen voordat ik hier antw. kreeg. Nu was het iets wat al van een aantal jaren terug was dus dat gaf niet.

Als ik een warme pijnlijke vinger heb ( ik ben een nagelbijter :-( kijk ik ook of ik een gaatje kan prikken met een ontsmette naald. Lijkt me niet zo moeilijk om zelf een oplossing te bedenken.
Catherine
We moeten een verschil maken tussen hom medicijnen, die dus van die rare voorwaarden hebben (kloppen op de bodem, het moet bij je karakter passen enz) en fytotherapie. Daar valt echinforce gewoon onder. Wie gorgelt er nooit eens met kamillethee ? Of doorgesneden ui naast het bed ?
Dat middelen bij volle maan vervaardigd worden, waag ik te betwijfelen. Dan zou VSM maar gem. 1 x 4 wkn druppeltjes kunnen maken !
Annah
Ik denk dat ik maar 's een vraag ga stellen aan refoweb: "is homeopathie rommel of niet?" Dan kunnen jullie allemaal naar hartelust discussieren.
Annah