Ziel na het sterven

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Sinds kort heb ik de Alphacursus gevolgd en ben mij dankzij deze cursus meer bezig gaan houden met het geloof. Omdat het voor mij allemaal nog vrij nieuw is heb ik een vraag. Als een mens sterft, gaat de ziel dan gelijk naar de hemel of de hel? Of komen we eerst in een soort van "dodenrijk" (rust) en vindt het oordeel plaats op de dag van de opstanding. Ik bedoel, weten we dan helemaal niets? Moeten we gelijk bij het uitblazen van onze laatste adem bewust rekenschap bij God afleggen of hoe gaat dat? Ik kan hier niet echt iets terug vinden in de Bijbel. Ik heb veel aan de cursus gehad hoor en het heeft me zeker dichterbij God gebracht, maar soms heb ik nog veel vragen waarvan deze, die voor mij heel onduidelijk is. Is hier bijbels gezien duidelijkheid over? Of moeten we in vertrouwen afwachten wat er gaat gebeuren.

Antwoord

6 reacties
MUS
Nu, na Jezus opstanding, gaat de ziel van de gelovige direct naar de hemel. De weg is vrij, het bloed is gestort!
Onder de bedeling van het OT was dat niet het geval. De ziel van de gelovige ging naar het dodenrijk, naar de 'schoot van Abraham'. Zielen van ongelovigen gaan nog steeds naar het dodenrijk. Bij Jezus' wederkomst ten oordeel worden zij veroordeeld.
Teksten:(in verband met foutieve vertaling van de SV van de woorden 'hades' (dodenrijk) en 'gehenna' (hel) ook de NBG51 vertaling.
En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. (Openbaring 20:13 NBG51)
En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham. (Lukas 16:22 SV1750)

Deze visie werpt ook nieuw licht op teksten zoals:
Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd; ... (Psalmen 68:18 SV1750)
De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis; (Jesaja 61:1 SV1750)
mieptruus
Waar zijn de zielen van het oude testament nu? Ook daar word verschillend over gedacht.
johw
Ik ben het helemaal eens met dodo . Makkelijker krijg je het niet uitgelegd !
Harjet
Bedankt voor jullie antwoorden dat waardeer ik erg!

Ik vind ze alleen soms erg ingewikkeld en hier loop ik vaker tegen aan als (beginnend) christen Weet even niet hoe ik het anders moet noemen heb ik erg behoefte aan eenvoudige antwoorden die je kan toetsen in de bijbel en die ik ook begrijp.

Zo had ik laatst ook een vraag aan een ouderling na de kerkdienst en snapte niets van de uitleg en dacht wat moet ik hier mee.
Ik hoop dat ik het ooit nog eens ga snappen allemaal want mooi moet het geloof wel zijn!
vlokje
Harjet: Ik snap precies wat je bedoelt. Geboren en getogen christenen hebben zich een taalgebruik en gedachtengang eigen gemaakt, die voor hen als gesneden koek is. Een nieuweling of buitenstaander begrijpt hier vaak weinig van.
Over de vraag die jij stelt is geen eenduidigheid. Veel christenen denken dat de ziel gelijk naar haar bestemming gaat, maar er is ook een groep christenen die daar anders over denkt. Beiden zeggen ze zich op de bijbel te beroepen. Er zijn er ook die geloven in een tweede (=definitieve dood) voor de ongelovigen. Dus helemaal geen hel oid. Een milde versie van het christendom houdt hieraan vast. Ben zelf geen milde christen, maar ik kan niet meer geloven in een eeuwige pijn en duisternis voor ongelovigen, als ik weet dat God alleen maar licht is, en er ook ontelbare keren (in diezelfde bijbel) staat: Gods goedertierenheid is tot in der eeuwigheid.
De weg van niet christen een christen worden is niet eenvoudig. Andersom ook niet.
Alexander91
@Harjet,

Een predikant gebruikte eens een vergelijking van een huisarts die een hond had. De hond kwam nooit in de spreekkamer, maar op een dag ging de hond de spreekkamer wel binnen. Wat deed die hond? Die hond kwam in een vreemde omgeving terecht, met allemaal vreemde zaken aan de muur enzo. Maar wat de hond deed: hij richtte zich op zijn baasje: op de huisarts. Daar ging hij op af.

ik vind het een mooie vergelijking. We weten niet precies wat er zal gebeuren, maar wat zeker is, is dat onze Meester, de Heere Jezus Christus, daar zal zijn. We mogen vertrouwen op Jezus, en onze blik op Hem richtten, ook dan. Hij staat borg voor ons en Hij zal ons leiden.

De laatste zin in je vraag is dus denk ik de hoofdboodschap voor nu (hoewel er wel wat meer te zeggen is, maar het vertrouwen/geloof is het belangrijkste)

Fijn dat je deze nieuwe weg in je leven ingeslagen bent! Gods zegen toegewenst op deze reis!