Filter van Kliksafe, Filternet of Solcon

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Wat is nu wezenlijk het verschil tussen een Kliksafefilter en bijvoorbeeld Filternet of Solcon? Wat zouden argumenten voor en tegen Kliksafe kunnen zijn?

Antwoord

Filtering is de core business van Kliksafe, dit is bij Solcon niet het geval. Ons filter word ook iedere dag bijgewerkt. Ook kunt u bij Kliksafe keuzes maken tussen verschillende filters. Daarnaast is het filter altijd inbegrepen bij een Kliksafe-abonnement, er worden dus geen extra kosten voor berekend. Het Kliksafefilter word direct op de ADSL/glasvezel verbinding geleverd. Bij Filternet dient u software op de computer te installeren. Wanneer u software op de computer installeert is dit te omzeilen en eenvoudig weer uit te schakelen.

Wij vertrouwen erop u hiermee van dienst te zijn geweest. Hebt u nog vragen, dan horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,
Louwe Hakvoort,
Afdeling verkoop Kliksafe

Lees meer artikelen over:

internet
11 reacties
blijblij
wij van kliksafe adviseren kliksafe...
Sterretje
Nu nog een antwoord van een medewerker bij de afdeling Verkoop van Solcon erbij en dan kan de vragensteller eerlijk kiezen.
Ik zie nu namelijk ook geen argumenten tegen Kliksafe, terwijl er toch om werd gevraagd in deze vraag.
AHHK76
Misschien toch even bellen met Filternet/Solcon? Volgens mij is dat één. Bij Kliksafe werken ze met een witte lijst, dus je kunt alleen de goed gekeurde sites bekijken. Dit geeft wel behoorlijk wat beperkingen, heb ik het idee. Bij Solcon/Filternet werken ze met een zwarte lijst. Dat wil zeggen dat pagina's waar bepaalde dingen op voorkomen, niet worden getoond. Hier komt meer doorheen. Dat kan negatief zijn en ook postief.
Het geeft meer vrijheid, de vraag is of je dat wilt en aankunt...?!
Filternet is opgericht door de EO en was er eerder dan Kliksafe. Later is Filternet overgegaan naar Solcon. Wij hebben alles van Solcon: telefoon, internet en filter. Dat is echt niet duur! Wij hebben hier nog geen spijt van. Je kunt het filter ook los afnemen bij een ander abonnement. Als je slim bent kun je ieder filter omzeilen, dat van Filternet wat makkelijker als van Kliksafe. Dit is wat ik ervan weet, succes met kiezen!
Belangrijkste is het voornemen: Ik en mijn muis wij zullen de Heere dienen.
mluther
Ik zit in de ICT en kan je wel het een en ander vertellen over Kliksafe. In tegenstelling tot wat #AHHK76 zegt, kan je bij Kliksafe kiezen uit Whitelisting en Blacklisting. Blacklisting geeft toegang tot meer websites, als Whitelisting. Verder heb ik Filternet en Solcon gebruikt (momenteel thuis Kliksafe met Blacklisting). Met Filternet en Solcon heb ik goede ervaringen gehad. Dat kan ik nu echter niet krijgen, omdat ik in een UPC gebied zit. Dan kan je alleen maar terugvallen op de filterbox van Kliksafe. Hieronder wat voordelen en nadelen van alle providers:

Filternet:
+ Kan op elke verbinding gebruikt worden (KPN, UPC, Ziggo enz. maakt niet uit)
+ Bevat ouderlijk toezicht, waarmee extra categorieën kunnen worden geblokkeerd en gedeblokkeerd.
- Moet op de pc geïnstalleerd worden
- Minder makkelijk te omzeilen als Solcon, maar makkelijker als Kliksafe
- Filteren van internet op de Smartphone kan wel (via je vaste internet verbinding), maar werkt niet echt goed.

Solcon
+ Bevat de mogelijkheid om het Filter uit te schakelen, of met inloggegevens, een geblokkeerde pagina te openen.
- Filtert een stuk minder goed als Filternet en Kliksafe
- Alleen verkrijgbaar met een Solcon internetverbinding
- Makkelijk te omzeilen

Kliksafe:
+ Op elke verbinding te gebruiken (KPN, UPC, Ziggo enz.) (geld alleen voor de filterbox)
+ Filtert van alle providers het beste (helaas af en toe te goed)
- Servicedesk lijkt geen verstand van zaken te hebben
- Als een website volgens jou onterecht geblokkeerd wordt, moet je maar afwachten of Kliksafe dat ook vind. 9/10 Keer wordt je verzoek afgewezen.
- Het voordeel van de filterbox, wordt een beetje teniet gedaan door het feit, dat je deze weg kan halen en je alsnog open internet hebt.

Zoals je ziet, maken ze niet veel verschil. Persoonlijk zou ik Kliksafe verkiezen boven Filternet. Solcon, vind ik eigenlijk geen toevoeging hebben. Die blokkeert zo weinig, dat je er eigenlijk niets van merkt. Overigens, zie ik het filter meer als een mechanisme wat je tegenhoud om de grenzen op te zoeken. Zowel bij Filternet en Solcon ben ik vrijwel nooit een geblokkeerde pagina tegen gekomen. Kliksafe wel meer en helaas ook weleens onterecht. Ik ben echter van mening dat er beter teveel geblokkeerd kan worden, dan te weinig. Mocht je contact willen opnemen, dan kan je m'n emailadres opvragen bij de redactie.
sydneylover
Wat ik een beetje mis bij alle providers van filtertechniek is de mogelijkheid om de hele internetverbinding of bepaalde sites op bepaalde tijden aan- en uit te zetten.

Ik zou er best wat voor over hebben om bijvoorbeeld Facebook iedere dag tussen 22 en 8 uur automatisch voor bepaalde apparaten uit te zetten, en dan niet softwarematig maar via de router. Of dat je als admin ervoor kunt kiezen om sommige apparaten van internet af te sluiten.

In zekere zin lost filtering maar een beperkt deel van verantwoord internetgebruik op, namelijk het (meer of minder succesvol) tegenhouden van ongewenste inhoud.

Het valt mij tot nu toe tegen dat organisaties als Kliksafe niet meer veel meer innovatieve producten komen zodat je als ouder de mogelijkheid hebt om het gehele internetgebruik te helpen sturen! Ik weet zeker dat daar een markt voor is. Zie ook de zorgen die een seculiere organisatie als Stichting Mijn kind Online hierover uitspreekt.

Ook werken Windows-gebaseerde programma's als Filternet en Kliktime niet op tablets, dat is in toenemende mate een nadeel.
Sterretje
@sydneylover Dat kan volgens mij wel bij OpenDNS. Ook een filtering, maar helemaal gratis. Je kunt zelf categorieën aanklikken die je geblokkeerd wil hebben en ook sites invoeren die je perse geblokkeerd wil hebben en die niet door de categorieën geblokkeerd wordt (denk aan Facebook, Twitter etc., mocht je dat willen blokkeren).
Ik meen ook dat je tijden kunt instellen waarop bepaalde computers niet verbonden kunnen worden met het internet, dat moet je via de router instellen en geloof dat het zelfs via mobiels en tablets kan.
Dinand
Filter van Kliksafe, Filternet of Solcon.

Je kinderen beschermen, jezelf beschermen voor wat er allemaal in de wereld te koop is is een goede zaak.
Het lijkt erop dat als je een goede filter hebt op je pc dan ben je veilig.

Maar niets is minder waar, als we eens zouden gaan leren wat de HEERE ons te zeggen heeft in zijn Woord en daar aan gehoorzaam zijn en praten daar ook met onze kinderen over, dan word er al heel veel gefilterd bij ons want dan wil je alles niet meer.
Vandaag de dag werken veel moeders en vaders allebei, of dat ook nodig is kun je bij jezelf afvragen.
Daardoor krijgen kinderen de vrijheid om voor een deel zelf hun leven vrije tijd in te vullen.

We kunnen aan de moedermelk blijven en als een kind aan de hand van onze ouders blijven lopen om zo beschermd te blijven, maar daar worden we niet volwassen en verstandig van.
Duidelijkheid is nodig lijkt mij, je eigen verantwoordelijkheid leren kennen van wat wel en van wat niet.

Ook voor ons als vaders en moeders we kunnen alles filteren thuis, maar als we op straat of waar dan ook de prikkels van de wereld laten binnen komen in ons hart, wat zegt dan zon filter in huis, en dan spreek ik ook voor mijzelf.

We moeten wel eerlijk zijn tegen onszelf, je kan een ander voor de gek houden , maar als je jezelf voor de gek houd dan is dat wel heel erg.

Daarom de vraag aan onszelf, waar kunnen we het best beginnen met filteren.
mluther
Persoonlijk denk ik dat er niet zozeer gehamerd moet worden op het gebruik van een filter. Er moet juist gehamerd worden op bewustwording, wat kijk ik en wat kijk ik niet. Mensen moet leren kritisch te kijken. Dit gaat niet alleen om TV, maar ook om websites. Laatst stond er iets op RefDag, over het feit dat mensen steeds minder goed informatie op waarden kunnen schatten. Dat is zeer waarschijnlijk een gevolg van onze consumptie maatschappij.

Wat betreft OpenDNS, dat is niet mogelijk. Tijden instellen. Dit kan overigens wel met een wat geavanceerde router van bijv. Linksys. Daar kan je overigens ook apparaten de toegang ontzeggen (alhoewel me het handiger lijkt om de toegangssleutel dan gewoon niet te geven.

Verder heeft OpenDNS de beperking, dat je alleen op basis van IP-Adres of Domein kan blokkeren. Om een voorbeeld te geven, je kan of heel Refoweb blokkeren, of heel Refoweb toestaan. Met andere software pakketten (die voor een huis, tuin, keuken computer wat ingewikkeld zijn), kan dit wel. Je kunt dan bijvoorbeeld www.refoweb.nl/vragenrubriek toestaan, maar het gedeelte www.refoweb.nl/dwars weigeren.

Verder heeft Filternet, in tegenstelling tot andere aanbieders, wel de mogelijkheid om een filter te installeren, op smartphones/tablets.

Tenslotte, kan ik het aanbevelen, om het filter niet op een apparaat te installeren, maar in de router. Overigens zegt dat ook niet alles, ik heb laatst gehoord van m'n vriendin, dat een van haar zusjes de Filterbox eruit heeft gehaald. Ze weten nu zogenaamd niet hoe die er weer in moet. De ouders geloven dat en men heeft nu helemaal geen filter meer erop. Het is tijd, dat ouders zich eens wat meer verdiepen in die zaken, of in ieder geval eens contact opnemen met iemand die ze het een en ander kan duidelijk maken. Overigens vind ik het wel triest, dat kinderen misbruik maken van de onwetendheid van de ouders.

Als allerlaatst, hoop ik niet dat we onze focus teveel op deze zaken leggen. Natuurlijk, het is goed zelfbewust met de media omgaan, maar we kunnen ons er zo op fixeren, dat we onze bekering vergeten. Om het eens zo te zeggen, er woord aan de hemelpoort niet gevraagd of er een filter op onze computer zat, nee er wordt gevraagd of we enige mate Christus hebben leren kennen. Dat is mijns inziens nog steeds het belangrijkst!
hreinders
Solcon staat op het punt om een nieuw filter te introduceren. Nieuw daarbij onder meer:

- aparte filterinstellingen op basis waarvan je zelf 10 praktische categorieën en subcategorieën kunt instellen;
- mogelijkheid om zelf ongewenste sites in de lijst op te nemen (door beheerder filter / gezinshoofd);
- een tijdslot waarbij je aangeeft wanneer internetten niet/wel mogelijk is.

Met vriendelijk groet,

Harold Reinders
Solcon
mluther
@hreinders Kunt u mij vertellen, wanneer dit nieuwe filter geïntroduceerd gaat worden?
hreinders
We zijn op dit moment al druk bezig met de voorbereidingen voor de migratie van onze bestaande klanten naar het nieuwe filterplatform. Zij zullen hierover de komende weken worden geinformeerd. We verwachten ook eind mei/begin juni het nieuwe filter te kunnen aanbieden aan nieuwe klanten en onze eigen klanten die nog geen gebruik maken van het filter.

Met vriendelijke groet,

Harold Reinders
Solcon