Kerkgebouw

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Hoe zien wij als reformatorische christenen een kerkgebouw, de 'kerkzaal' zelf? Is dat zomaar een gebouw, een zaal waar we alles in kunnen doen? Kerkdiensten, koffiedrinken, workshops houden, hoedenverkoop... Of is dat de werkplaats van de Heilige Geest, zoals de dichter van Psalm 27 beschrijft?

Antwoord

9 reacties
pannenkoek
Als je echt de kerkzaal bedoelt, waar de preekstoel staat en waar op zondag de diensten worden gehouden, dan vind ik dat je daar geen andere dingen kunt doen zoals je in je vraag omschrijft. Als wij een verkoop av. hebben, wordt de kerkzaal niet gebruikt. Als we een zangav. hebben gaan de deuren vd kerkzaal dicht! Ook een stukje eerbied.
dijna61
God woont niet in een huis dat met handen is gemaakt, maar in de harten van de gelovigen.
Sterretje
Ik ben van mening dat de kerk maar een gebouw is. Niet dat je er maar alles in kunt doen, maar we moeten niet te krampachtig ermee omgaan.
pannenkoek
En Hij vond in den tempel, die ossen, en schapen, en duiven verkochten, en de wisselaars daar zittende.
En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.
En Hij zeide tot degenen, die de duiven verkochten: Neemt deze dingen van hier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.

Hoe moeten we deze teksten dan zien??
Dinand
Als je moeite zou hebben met andere dingen in de kerk dan de kerkdiensten, vind ik hoe denk je dan over een beamer in de kerk.
De preken worden dan al gehalveerd door plaatjes, dia,s die vertoont worden.
Voor mij is het duidelijk hou de kerkzaal voor de Woord verkondiging en ook geen schreeuwende gitaren en trommels dat houd je alleen maar af van het spreken (onderwijs) van de HEERE.
In hoeverre zijn de kerken al doorgedraaid om de diensten door allerlei vernieuwingen maar aantrekkelijk te houden, laten we in GODS huis eerbiedig zijn.
Als we mensen in de kerk willen houden dan moeten we terug naar de put, de bron waar onze redding, de zaligheid, het Woord te vinden is
schaapje
Nou zeg als we de kerk gaan vergelijken met de tempel, hoeveel tempels staan er dan niet in Nederland.?
En in welke tempel/kerk zou God wonen?

De Kerk is een gebouw met handen gemaakt, God woont in de gelovige mens, het lichaam van bekeerde mens is de tempel van Hem.

@dijna61 ...mee eens!
Mona
Laatst hadden wij met vrienden ook hier een discussie over.
We waren bij een zangmiddag in een mooie grote kerk.
In de kerk zelf stonden allemaal tafels met cd's, boeken, stroopwafels enz.
Iedereen probeerde zoveel mogelijk voor zijn eigen te verkopen.
Ik vroeg me echt af of dit nu de bedoeling was.
De opbrengst van de verkoop was niet bestemd voor de eredienst zelf, is het dan wel geoorloofd?

Schaapje:
De Kerk is idd een gebouw met handen gemaakt. Maar als het goed is komt daar Zijn gemeente samen, en dan wil God daar ook zijn. Daarom is de kerk een speciale plek.
Als de Heere Jezus de tempel niet zo'n speciale plek vond, dan had Hij deze ook niet gezuiverd. Maar omdat daar mensen samenkwamen om Goddelijk onderwijs te ontvangen, daarom vond Hij de tempel zo belangrijk.
jsml
Een kerkgebouw is niet vergelijkbaar met de tempel. Misschien met een synagoge, maar niet de tempel. Onze kerkdienst is toch ook niet een voortzetting van de tempeldienst? De tempel was een heenwijzing naar Christus. Daarom was de tempel ook zo indrukwekkend. Sinds de uitstorting van de Heilige Geest zijn de harten van de gelovigen de tempels waar God in woont.

Misschien moeten we de geschiedenis van de Heere Jezus die ‘alles en iedereen’ de tempel uit dreef daar ook op toepassen. Zoals de Heere Jezus het tempelplein schoonveegde, zo veegt de Heilige Geest ons hart schoon en drijft alles wat de komst van de Jezus in de weg staat eruit.

Als de gemeente samenkomt, wil God daar ook zijn, dat klopt. Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. (Matth. 18:20) . Maar dat geldt evengoed voor een vervallen boerenschuur.

Kortom, zolang de activiteiten niet strijdig zijn met de Bijbel, heb ik er niet zo’n moeite mee. Maar dat geldt eigenlijk niet alleen voor activiteiten in de kerk.
vlokje
Wij mensen denken in termen van wonen, een dak boven ons hoofd. Dit moeten wíj wel hebben, anders zijn we dakloos. God, die grote geweldige, oneindige God zou Hij werkelijk ergens één, of allemaal aparte plekjes hebben om te wonen... het komt me zo menselijk over.
Als God echt de overalomtegenwoordige God is, woont Hij overal, en heeft Hij geen aparte plekken waar het heiliger is dan ergens anders. Het heeft alles met het oudtestamentische tempelgebeuren te maken, dat we nu nog in kerken geloven als afgezonderde heilige plekken. Alle plekken kunnen heilig zijn. Mozes moest zijn schoenen van zn voeten doen, midden in de natuur.
Op bergen en in dalen.... overal is God... Zou God iets minder heilig zijn als Hij in de natuur met ons 'meeloopt' en ons laat zien hoe mooi alles is gemaakt? Is Hij dan een iets menselijker God??