Biologisch eten

BSc J.H. Nijsink-Haase / 8 reacties

Vraag

Wij zijn een jong gezin met drie kinderen. We hebben het afgelopen jaar ons eetpatroon veranderd. We proberen zo gezond mogelijk te eten en te drinken. Toch, als je met een kritische blik met je boodschappenwagentje door de supermarkt loopt en op etiketten leest wat er in het product zit, valt het vaak tegen en gaat het product nogal eens weer terug het vak in. Door bijvoorbeeld E-nummers die in het product zitten, of teveel suikers, of geen suikers maar wel zoetstoffen! Wij vonden het nog best wel een zoektocht naar wat echt eerlijk en gezond is. Uiteindelijk zijn we nu helemaal overgegaan op biologisch eten, samen met het eten uit een natuurwinkel en gedeeltelijk uit de supermarkt. Wij vinden biologisch eten ook veel lekkerder (bijvoorbeeld kippenvlees alleen al) en hebben er een goed gevoel bij dat het toch net iets beter is, onder meer door betere behandeling dan niet biologische spullen. Zouden jullie ons antwoord kunnen geven of biologisch eten inderdaad gezonder voor je is en of de producten ook echt een betere behandeling krijgen dan niet biologische producten? Zo ja, denkt u dat er ook steeds meer biologische producten gaan komen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor uw vraag. U geeft aan dat u bewust biologisch bent gaan eten. Biologische producten moeten aan verschillende voorwaarden voldoen. Zo krijgen dieren bijvoorbeeld biologisch voer en diergeneesmiddelen mogen alleen gebruikt worden om ziekten te genezen. Er mag bijvoorbeeld niet preventief antibiotica worden gebruikt, dieren krijgen meer ruimte, boeren gebruiken geen chemische bestrijdingsmiddelen of kunstmest en er wordt geen gebruik gemaakt van genetische modificatie. Wat dat betreft krijgen biologische producten of dieren die hiervoor worden gebruikt een betere behandeling. In de niet-biologische dierhouderij wordt vaak preventief antibiotica gegeven aan alle dieren, als één dier ziek is. Dit wordt gedaan om besmetting te voorkomen. Bacteriën kunnen daardoor resistent worden voor antibiotica. Mensen kunnen ook besmet raken met deze bacteriën en zijn dan zelf ook moeilijk te behandelen met antibiotica.

Doordat dieren in de biologische dierhouderij naar buiten kunnen, kunnen ze ook in contact komen met dieren uit de omgeving. Daardoor is de kans wel groter dat ze besmet worden met bacteriën zoals salmonella, of parasieten zoals toxoplasmose.

Voor de verwerking van biologische producten gelden ook bepaalde criteria. Er wordt geen gebruik gemaakt van chemische kleur-, geur-, en smaakstoffen. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van biologische ingrediënten. Er wordt beperkt gebruik gemaakt van toevoegingen. Deze worden alleen gebruikt als ze echt nodig zijn. Dit kunnen E-nummers zijn. In biologische producten zijn bepaalde E-nummers toegestaan. Veel mensen schrikken van E-nummers op het etiket, E-nummers hebben een negatieve klank. E-nummers zijn door de Europesche Unie goedgekeurde hulpstoffen en moeten aan bepaalde criteria voldoen. Bij biologische producten mogen natuurlijke E-nummers worden gebruikt. Zo wordt de gele kleurstof E100 uit geelwortel gehaald.

Biologische producten bevatten niet per definitie meer voedingsstoffen. De hoeveelheid vitamines in een voedingsmiddel hangt bijvoorbeeld ook weer af van het seizoen en hoe vers het product is. Daarnaast is het ook goed om te kijken naar het complete voedingspatroon van iemand. Het is belangrijk om gevarieerd te eten met o.a. voldoende groente, fruit en volkorenproducten.

Of er meer biologische producten gaan komen durf ik niet met zekerheid te zeggen. De afgelopen jaren zijn er meer biologische producten op de markt gekomen en is ook de verkoop gestegen, het is mogelijk dat deze trend doorzet.

Hartelijke groeten,
Anneke Nijsink-Haase

BSc J.H. Nijsink-Haase

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Diëtist

Tags in dit artikel:

e-nummersvoeding
8 reacties
Dorah
Wat een leuke vraag!
Zelf ben ik ook al een paar jaar bezig met bewuster en kritischer omgaan met levensmiddelen. Voor ons is het niet haalbaar om alles biologisch te kopen maar wel heel veel. En als je inderdaad kritisch naar veel supermarktproducten kijkt, kun je veel laten liggen.
Een hele tijd ben ik op dit vlak nogal fanatiek geweest; alles biologisch, geen E-nummers etc. Inmiddels heb ik veel meer gelezen over de gevolgen van biologisch geteeld voedsel en uit verschillende onderzoeken blijkt dat er geen bewijs is dat
Dorah
(sorry, er ging iets mis met het plaatsen van mijn reactie. Dit is deel 2)

Er is nog niet bewezen dat biologisch voedsel gezonder is. Van biologisch eieren is zelfs bekend dat deze vaak meer dioxine bevatten dan gewone eieren. Daarnaast heb ik in een onderzoek gelezen dat het niet haalbaar is om iedereen biologisch te laten eten omdat daar niet gevoeg grond voor beschikbaar is.
Nog steeds ben ik een groot voorstander van het consumeren van biologische voeding en voor eerlijke producten, toch ben ik daar nu wat genuanceerder in geworden. Er zitten niet alleen maar voordelen aan.
Op de vraag of biologische producten ook echt een betere behandeling krijgen, is m.i. niet een sluitend antwoord te geven. In principe zou alles wat biologisch heet inderdaad moeten voldoen aan de voorwaarden die daarvoor bestaan maar de realiteit is wel dat er ook met biologische producten dingen mis kunnen zijn. (producten die niet biologisch bleken te zijn etc.) Overal zijn misstanden en die zijn nooit volledig uit te sluiten, tenzij je alles zelf gaat verbouwen:)
Ten slotte nog iets wat me pas opviel: in de natuurwinkel kocht ik groente en toen ik thuis de verpakking bekeek, bleek het uit Egypte te komen. Persoonlijk probeer ik dat te vermijden. Het liefst eet ik alleen groenten en fruit waarvoor zo min mogelijk milieu wordt belast.
Concluderend wil ik aangeven dat ik het erg goed van jullie vind dat jullie er zo mee bezig zijn maar ik hoop dat jullie ook beseffen dat je het nooit 100% goed kunt doen.
rotterdam
@dorah ; waarom denk je dat biologisch voedsel uit egypte het milieu zouden belasten?
Daniel
@rotterdam, vijf uur vliegen misschien?
Ik zie het voor me, een vliegtuig vol met spercieboontjes, fasten your seatbelts...
Dorah
@ rotterdam: omdat het met een vliegtuig naar Nederland wordt vervoerd. Het liefst zou ik alleen groenten kopen uit mijn directe omgeving, wat nog niet mogelijk is. Daarnaast koop ik het liefst producten die in Nederland zijn verbouwd, wat redelijk goed lukt als je seizoensproducten koopt, behalve als je hiervoor naar bepaalde supermarkten gaat want daar komen veel producten die hier kunnen worden verbouwd uit Spanje.
rotterdam
Daar zal de derde wereld niet blij mee zijn. Dus ook geen bananen sinas kiwi druiven enz .meer eten? koffie? thee?
Dorah
Zo zwart-wit ligt het natuurlijk allemaal niet. Zoals ik al aangaf; je kunt het nooit helemaal voor de volle 100% goed doen dus ook ik maak mijn keuzes. De producten die jij noemt gebruik ik wel, maar dan wel het liefst zowel biologisch als fairtrade. De derde wereld heeft er namelijk ook niet zoveel aan om gedwongen te worden er geen eerlijke prijs voor te kunnen vragen.
Maar goed, ook daar zijn veel misstanden in. De vraag is bijvoorbeeld in hoeverre fairtradeproducten dit daadwerkelijk zijn, of hoeveel procent daarvan en of je ervan kunt uitgaan dat je inderdaad een eerlijk product koopt. Helaas is niet alles uit te sluiten en heb je altijd je gezonde verstand nodig, met een flinke dosis realisme.
Concluderend: zoveel mogelijk groente en fruit probeer ik uit Nederland te krijgen maar producten die hier niet kunnen worden geproduceerd, koop ik alsnog biologisch en/of fairtrade. Maar als het gaat om sperziebonen of bijvoorbeeld komkommers die in de zomer in de schappen van bepaalde supermarkten liggen, die uit Spanje worden gehaald omdat dat goedkoper is, daar wil ik niet aan meedoen.
rotterdam
Waarom is spanje goedkoper? buitenteelt en niet uit de kas dus waar is de winst voor het millieu?
Ik hoop dat onze buurlanden jouw voorbeeld niet volgen en alleen eigen land producten kopen dat zou nl een giga werkloosheid veroorzaken in een exporterend land als nedeland