God haten

Ds. G. van de Groep / 10 reacties

Vraag

Door bepaalde gebeurtenissen in mijn leven ben ik God gaan haten. Ik zou dat graag anders willen, maar dat lukt mij niet! Hoe zou het kunnen dat ik toch weer anders over God ga denken?

Antwoord

Het antwoord op jouw vraag komt helaas wat laat. Ik heb me zitten afvragen wat de oorzaak is geweest dat jij God bent gaan haten. Je spreekt over bepaalde gebeurtenissen in je leven. Misschien zou je je in eerste instantie kunnen afvragen of voor datgene wat er gebeurd is, God echt wel de Schuldige is. In elk geval geef je eerlijk aan dat je grote moeite heb met je haatgevoel jegens God. Je wilt graag anders. Hoe kan ik weer anders over God gaan denken?, vraag je je af.

Ik denk dat het voor alles belangrijk is dat we een eerlijk beeld van God hebben. Hij is niet de grote wreedaard die mensen dwars zit of mensenlevens wil verwoesten. Hij is juist Degene Die in deze door onze zonden gebroken wereld met geschonden mensenlevens reddend en bevrijdend is gekomen. God had de wereld en de mensheid op deze wereld in haat kunnen afschrijven vanwege de opstand tegen Hem. Maar dat heeft Hij niet gedaan en dat doet Hij ook nu niet. Hij beantwoordt haat en vijandschap met liefde en daadwerkelijke redding.
Op een indrukwekkende wijze lees je dat in Johannes 3 vers 16 en 17: "Want alzo lief heeft God de wereld -de zich tegen Hem verzettende wereld- gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem behouden  zou worden."

Waar het nu op aankomt, is dat je je haatgevoelens niet onderdrukt, maar ermee naar God gaat en Hem eerlijk zegt wat er allemaal in je omgaat. Haat tegen God is zonde. Nu is er geen mens in de wereld zonder zonde. Johannes schrijft in zijn eerste zendbrief, hoofdstuk 1 vers 8: "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelf, en de waarheid is in ons niet." En elke zonde weegt voor de heilige God even zwaar. Maar het geweldig rijke antwoord van God Zelf daarop is, dat er voor elke zonde die oprecht aan Hem beleden wordt, vergeving is. In genoemd hoofdstuk, vers 9, laat Johannis daarom in één adem erop volgen: "Indien wij onze zonden belijden, Hij (God) is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." Dus ook de zonde van haat.

Hoe dat kan? Omdat de Heere Jezus Christus aan het kruis Zijn bloed heeft gegeven om ons van onze zonden te reinigen, ze te vergeven. Zeg maar tegen Hem wat er in je hart omgaat. Hij neemt alles van je over en mee naar Zijn Vader en neemt het bij Hem als Voorspraak voor je op wat betreft al het kwaad dat in ons is. Bij en in Christus is er ruimte. Hij is een verzoening voor onze zonden. Lees hoofdstuk 1:1 en 2 maar van het genoemde hoofdstuk. En proef daarbij door alles heen de liefde van God in Zijn Zoon om zondaren, dus ook jou, te behouden.

Die liefde wil God ook in jouw hart brengen door de Heilige Geest. Daar wil God om gebeden worden. "Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden", schrijft Lukas in hoofdstuk 11 vers 9 van zijn evangelie. Dat geldt voor iedereen, ook voor jou. En wat wordt je dan gegeven, wat zul je vinden? Het staat in vers 13 van dit hoofdstuk. "Indien dan gij, die boos zijt -zegt de Heere Jezus tegen ouders- weet uw kinderen goede gaven te geven hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven degenen,die Hem bidden."

Het enige antwoord op onze haat is Gods liefde vanuit Zijn Woord door Zijn Geest in ons hart. Je zult ervaren, al zal dat best strijd met jezelf kosten, dat wat de Heere in Zijn Woord zegt, waar is. Ik hoop en bid dat ik je wat richting heb kunnen bieden.

Ds. G. van de Groep

10 reacties
jsml
Beste vraagsteller, misschien is het boek 'De uitnodiging' van W. Paul Young voor jou een aanrader om te lezen....
Daniel
Beste vraagsteller, je vraag is heel kort, eigenlijk te kort om te reageren, maar ik heb wel een idee.

Je haat jezelf, denk ik, God zit ook een beetje in ons.

Wij zijn zijn schepselen van God.
Kom met jezelf in het reine en dan met God.

Er is altijd hoop.
marlies123
Ik ben het echt helemaal niet met je eens daniel, sorry dat ik het zo recht door zee zeg maar jij zegt het ook vaak op je opa,s wijze!
Ik ben de vragensteller en heb m,n broer van 1 jaar ouder pas verloren hij was pas 27. Hij is door een erg ongeluk in utrecht in de gracht gevallen en verdronken en 2 dagen later gevonden. We konden geen afscheid van hem nemen omdat hij niet meer te zien was. Hij was helemaal van de kerk afgegaan. leefde zich uit in de wereld. ging zich steeds meer verdiepen in de filosefie. En dit terwijl hij een poosje op een cursus voor godsdiensleraar heeft gezeten, maar afbrak omdat hij het geloof toch te moeilijk vond en zich ook nog te jong vond.

Dit heeft zo,n impact op je leven! Ik weet niet of je hier ooit overheen gaat komen. Het is zo,n verschil voor dat het gebeurde en nadat het gebeurde. En ja door dit gebeuren laat ik God niet meer toe in mijn leven. Het lukt me trouwens geneens zoals ik in m,n vraag schreef. je hebt zoveel vragen o.a. waar is m,n broer dan nu?! Ik houd toch van m,n broer en kan niet maar denken zoals er veel zeggen "laat dat los"!

Nou ja kheb het even iets meer toegelicht, kvond dat ik dat moest doen .
jsml
Beste Marlies123, wat heftig wat je schrijft…. Dan schiet elk woord zo onnoemelijk veel te kort…

Eigenlijk is het ook een heel begrijpelijke reactie van je. Ik reageerde een paar jaar geleden hetzelfde toen ik iets soortgelijks meemaakte. Er komen zoveel vragen op je af en je begrijpt niet hoe God zo kan doen….

Maar weet je, we zien God zo vaak als de boosdoener, de oorzaak, de regisseur van het kwaad. Misschien helpt het je te weten dat Hij niet sadistisch staat te glimlachen bij ons lijden, maar juist medelijden heeft.
Hebr. 4:15 “Want wij hebben geen Hogepriester Die geen medelijden kan hebben met onze zwakheden, maar Een Die in alles op dezelfde wijze als wij is verzocht, maar zonder zonde.”

Het is waar, het neemt het verdriet niet weg, maar ik weet uit ervaring hoe het is om, juist als je het moeilijk hebt, even Zijn hand op je schouder te voelen. Even te weten dat Hij niet als tegenstander tegenover je staat, maar náást je staat en met je meeleeft.

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Lazarus. Maria was ook haar broer verloren en begreep de Heere Jezus ook niet meer.
Johannes 11:32-40 “Zodra dan Maria kwam waar Jezus was, en Hem zag, viel zij aan Zijn voeten en zei tegen Hem: Heere, als U hier geweest was, zou mijn broer niet gestorven zijn. Toen Jezus haar dan zag huilen, en ook de Joden die met haar meekwamen, zag huilen, werd Hij heftig in de geest bewogen en raakte innerlijk in beroering. En Hij zei: Waar hebt u hem gelegd? Zij zeiden tegen Hem: Heere, kom het zien. Jezus weende. De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had! En sommigen van hen zeiden: Kon Hij Die de ogen van de blinde geopend heeft, ook niet maken dat deze niet gestorven was? Jezus dan, opnieuw heftig bewogen in Zichzelf, kwam bij het graf. Het was een grot, en er was een steen op gelegd. Jezus zei: Neem de steen weg. Martha, de zuster van de gestorvene, zei tegen Hem: Heere, hij ruikt al, want hij ligt hier al voor de vierde dag. Jezus zei tegen haar: Heb Ik u niet gezegd dat u, als u gelooft, de heerlijkheid van God zult zien?

Maar ongetwijfeld zullen er nog steeds een heleboel onbeantwoordde vragen zijn. Daarom raadde ik je ook al aan om dat boek van W. Paul Young eens te lezen. Dat gaat over een man die diep van binnen ook ontzettend kwaad was op God. Hij liep ook met talloze vragen….

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gods zegen en nabijheid toegewenst….
marlies123
jsml...
het zijn inderdaad mooie voorbeelden uit de Bijbel die je beschrijft, maar als je boos bent op God zie je de mooie dingen uit de Bijbel niet meer. Wat God doet en zegt is 1 groot vraagteken geworden. Je hoopt toch dat God zelf tot je door kan dringen hierin, want als je het van jezelf moet hebben hoef je niet veel te verwachten.

Ik zal het boek van Paul Young eens gaan lezen, wie weet...
dankjewel voor je reactie en fijn dat jij toch ondanks wat er gebeurd is God kan zien zoals je Hem nu beschrijft!
vlokje
Misschien kun je proberen het gevoel 'haten' anders te interpreteren. Het gevoel van haat komt uit een heel complex van gevoelens, het is onmacht, teleurstelling, onbegrip, heel veel gevoelens door elkaar heen. Wij hebben geleerd dat haat een heel negatieve gemoedstoestand is en zelfs zondig. Maar ga je deze gevoelens ontleden dan zit er meestal alleen maar pijn in de schijnbare haat. Ik ben er van overtuigd dat jij God niet in je diepste wezen haat. Je begrijpt Hem niet, je kunt zijn leiding onmogelijk zien in deze situatie. Daarom zeg je even tegen God: Ik wil u zo niet meer, ik moet even niks met u te maken hebben. Het is afweer, omdat we er niet tegen opgewassen zijn.
Het zuivere gegeven dat God de Bron is van alles, en van alle dingen die gebeuren, kan ons weer langzaam rust geven dat hoe onbegrijpelijk het ook voor ons mensen lijkt, dat dingen gebeuren, God er altijd een positieve bedoeling mee heeft. Wij mensen zijn broze wezens, en nooit een bezit van elkaar. Ik heb ook een broer verloren, en het was een heel moeilijke tijd. Maar de grootste moeilijkheid wordt bepaald doordat wij denken dat iets niet had moeten/mogen gebeuren, terwijl wij geen idee hebben van Gods totaalplan.
Ik begrijp heel goed dat je vooral zorgen maakt om waar hij nu misschien is.
Mag ik je iets vertellen marlies... Ook ik heb de kerkdeuren achter me dicht getrokken. Er is niemand die nog een goed woord over heeft voor mijn kerkverlating. Maar ik ben nog gewoon mens, schepping van God en val niet buiten de boot. Gods boot is zoveel groter dan alleen maar de geloofsmuren die wij kennen. Wij mensen denken dat die ander verloren zal gaan als hij breekt met ons geloof. Ik ken een grotere wijzere oneindige God die geen kerk heeft ingesteld (ik lees er geen letter over in de Bijbel) Wel dat God schepper en vader is van heel de wereld. Zouden er niet veel meer schapen in zijn armen passen dan wij vaak veronderstellen?
marlies123
vlokje ik moest er over nadenken wat je geschreven had... Je schrijft dat je de kerkdeuren achter je dicht hebt getrokken. Maar wat ik verder toch wel uit je verhaal opmerk is dat je geen afscheid van God hebt genomen en Hem toch ziet als schepper en vader van de wereld, dat is toch heel mooi nog!! En je hebt gelijk wat je zegt over Gods boot is zoveel groter dan de geloofsmuren die wij kennen. Maar toch en je bent het er misschien niet mee eens word het wel moeilijker voor familie als iemand (in dit geval m,n broer ook) de kerk verlaat en na verloop van tijd ook met God in zijn leven breekt, zich gaat uitleven in de wereld. Dan kun je als familie alleen maar hopen en bidden dat God zijn hart nog tot verandering wil brengen. En tuurlijk geloof ik dat God dat ook wil en kan ook al leef je in de wereld. Maar als iemand dan onverwachts een ongeluk krijgt..

je schrijft dat je niets leest dat God een kerk heeft ingesteld in de Bijbel, toch zijn er diverse plaatsen in de Bijbel dat je kunt lezen dat God zelf wil dat de mensen samenkomen om Hem te dienen en dat Hij daar dan ook in het midden van hen wil zijn en dat wil zegenen. Ik heb er een paar opgezocht Exodes hoofdstuk 25 tot en met 31 en hoofdstuk 40. Specifiek Exodes 25:8 en zij zullen mij een Heiligdom maken dat ik in het midden van hen wone en Exodes 40:34 en 35 Toen bedekte de wolk de tent der samenkomst, en de heerlijkheid des Heeren vervulde den tabernakel. Zodat Mozes niet kon ingaan in de tent der samenkomst, dewijl de wolk daarop bleef, en de heerlijkheid des Heeren den tabernakel vervulde. Ook 1 koningen hoofdstuk 6 tot en met 9 hier word de bouw van de tempel door Salomo beschreven. Lukas hoofdstuk 2 en 4 en 5:44 en 19:46 en 47 hier zie je duidelijk dat Jezus voorgesteld is in de tempel na zijn geboorte, naar het pascha ging in de tempel, en zelf ook in de synagoge op verschillende plaatsen ging prediken, en de tempel ook als een huis des gebeds zag en ook verontwaardigd werd toen de tempel voor andere doeleinden werd gebruikt. Als laatste Handelingen waarin het leven van de eerste gemeenten word beschreven die zijn ontstaan.

Dit neemt niet weg dat het tegenwoordig altijd even makkelijk is om naar de kerk te gaan, er zijn zoveel verschillende kerken. En die kerken zijn het ook vaak niet met elkaar eens. En niet altijd in een gemeente proef je onderlinge bezorgdheid en liefde om elkaar.
Ik ga door wat er gebeurd is met m,n broer ook al een tijd niet meer naar de kerk, doordat ik nu anders over God ben gaan denken. Maar toch vind ik het ergens ook niet goed van mezelf, omdat God als het goed is spreekt door een dominee en als je die preken niet meer wil horen, zijn dat voor mij eigenlijk elke keer gemiste kansen dat God mijn hart had kunnen veranderen zodat ik anders ging denken over Hem, al weet ik wel dat God het ook op andere manieren kan doen!

jij het beste verder in alles..
Daniel
@marlies123, na je verdere uitleg begrijp ik je wel, maar kun jij je voorstellen dat ik reageer op je vraag en niet op alle dingen die er achter liggen want die weten wij niet.

Het is zo te begrijpen dat jij zo bezig bent met de dood van je broer.
Maar God zit echt wel een beetje in ons, bezorgdheid en liefde voor elkaar kunnen we ook op refoweb aan elkaar laten voelen.
Niet alleen in de kerk, God is overal.

Gelukkig maar.
marlies123
Daniel je hebt gelijk hoor! ik had een beetje snel gereageerd vond ik zelf ook achteraf, toen ik het al verstuurd had.

Wat refoweb betreft heb je wel gelijk dat iedereen hier ook bezorgdheid en liefde voor elkaar kan laten blijken, en dat is ook fijn en dat kan je ook opbeuren! Maar het is toch anders dan het dagelijkse leven.

Ik zocht net een Bijbeltekst op voor vlokje van de eerste gemeenten in handelingen, en als je dat dan leest vind je het toch jammer dat het vaak in een kerk nu niet meer zo is zoals het toen was.

En allen die geloofden waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen.
En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar elk die het van node had.
En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij tezamen met verheuging en eenvoudigheid des harten.
En prezen God en hadden Genade bij het ganse volk. En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden.

ajuus..
mieptruus
en hier vinden we elkaar weer!!Allemaal uit verschillende dominanties...