Depressie, angst en ongeloof

Ds. J. IJsselstein / Geen reacties

Vraag

Aan ds. IJsselstein. Op dit moment maak ik een depressieve episode door, gepaard gaande met angsten. Nu krijg ik daar wekelijks begeleiding bij een psychiater en een psycholoog. Vaak lees ik kleine stukjes meditatie omdat een preek vaak te veel is om te volgen. Ik kom ook de opmerking wel eens tegen dat angst een teken is van on- of kleingeloof. Kun je zeggen dat angst ook een verschijnsel is van ziekte, zoals depressie?

Nu breng ik dagelijks mijn angstige gedachten bij God, beseffend dat ik alles mag verwachten van Hem. Ik geloof dat Hij mij kan bevrijden van de angst en depressie. Maar het blijft een dagelijkse worsteling met de angstaanvallen. Is er dan inderdaad sprake van on- of kleingeloof wat een zonde is, of valt hier meer over te zeggen?

Sommige mensen ervaren bijvoorbeeld een bevrijding na een gebed. Deze ervaring heb ik zelf niet. Kunt u hier iets over zeggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste briefschrijver,

Bedankt voor deze heldere vragen. Een depressie is een hele nare ziekte. Goed dat u er professionele hulp voor hebt gezocht. De kern van een depressie bestaat uit negatieve gedachten en negatieve gevoelens. Maar er komen vaak ook andere dingen bij. Bijvoorbeeld concentratieproblemen, waardoor je ook vergeetachtiger kunt zijn. Daarom is het inderdaad goed om een kortere meditatie te lezen in plaats van een lange preek.

Een ander heel veel voorkomend symptoom van een depressie is: angst. En die angstige gedachten en gevoelens kunnen op heel veel zaken betrekking hebben, ook op geloofszaken. Het is goed om die angsten in gebed bij de Heere te brengen. En te vragen om Zijn licht in donkere dagen. Maar het is ook goed om die angsten te bespreken in de therapie, want het zijn vaak irreële angsten. En daarbij kan het ook helpen om die angst of twijfel op het terrein van het geloof met een medechristin/-en te bespreken.

Niemand van Gods kinderen is vrij van kleingeloof en van ongeloof. Maar het zware van het doormaken van een depressie is toch zeker ook, dat de depressie zelf veel angst en twijfel kan veroorzaken. Terwijl dat in kern anders is dan ‘gewoon’ kleingeloof of ongeloof. Het zijn ontspoorde gedachten, die afwijken naar het negatieve, op alle terreinen, ook op het terrein van het geloof.

Als ik u was, zou ik niet streven naar hele bijzondere ervaringen. Een bijzondere omslag in hoe je je voelt, kan ook weer bijzonder snel omslaan tot terug bij af. U pakt het op de goede manier aan. U brengt uw angsten in gebed bij de Heere. U praat erover en u hebt voor uw ziek-zijn goede behandeling gezocht. We bidden dat de Heere het zegent. Sterkte ermee.

Ds. J. IJsselstein

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Website: Leespreken.nl

Tags in dit artikel:

depressief