Geen voorstander van HSV

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Sinds twee jaar ben ik ouderling in een Gereformeerde Bondsgemeente. Sinds vorig jaar is onze gemeente overgegaan tot het lezen uit de HSV. Ik was en ben nog steeds hier niet zo'n voorstander van. Ik ben van mening dat de prediking zuiver is binnen onze gemeente en acht dit als het belangrijkste. Nu zijn er bij ons mensen die ook tegen de invoering van de HSV zijn en die zich laten overschrijven naar een andere gemeente waar ze nog SV lezen of naar de Hersteld Herv. Gem. Bij mij komt dan het gevoel naar boven, doe ik het dan zo verkeerd? Ook als ik de artikelen lees in Standvastig bekruipt mij dit gevoel. Nogmaals, als het aan mij gelegen had lazen we nu gewoon nog de SV, maar is de HSV nu zo ontzettend verkeerd? Als ik dit neerleg binnen de kerkenraad, wordt er gezegd: Nee we doen dit niet verkeerd (wat ook een logisch antwoord is), maar als ik met andere mensen spreek die tegen zijn, bijvoorbeeld van de Hersteld Hervormde gemeen, dan krijg ik te horen: Dat je daar nog kunt zitten... Graag zou ik hier eens een eerlijk antwoord op willen hebben, omdat ik hiermee worstel ook in het ambtswerk wat ik doe.

Antwoord

Beste broeder,

We willen je graag wijzen op dit eerder gegeven, prachtige antwoord van de Hersteld Hervormde predikant ds. G. A. van den Brink.

Redactie Vragenrubriek

6 reacties
dkw
Mensen die om een bijbelvertaling switchen naar een ander kerkverband kan ik niet begrijpen...
Het hele SV/HSV verhaal zijn karikaturen, vraag eens aan desbetreffenden wat ze kennen van de grondtaal of dat ze zich laten meevoeren met een blad als standvastig...
Lanor
Als dit het heftigste is waar je als ouderling tegen aanloopt, whow......
pannenkoek
Lanor, een beetje respect voor een vragensteller! Als jou vraag wordt afgekraakt vind je het ook niet fijn.
Ben het eens met dkw. Willen we het zuiver lezen pak dan idd de grondtaal. Regelmatig wordt het in de preek aangehaald 'in de grondtaal staat.....'
Het is maar net wat je gewend ben. Lees je al jaren de SV en nu de HSV zeg je...... Las je jaren de HSV en zou je nu over stappen op de SV zou je ook commentaar hebben.
Lanor
Pannenkoek, je hebt gelijk, ik zal mijn leven beteren.

Beste broeder,

God heeft je op die plaats gesteld, ga ik vanuit, daar brengt een tussentijdse wisseling van een bijbelvertaling niet zomaar verandering in. Probeer de mensen die het erover hebben te wijzen op belangrijkere zaken. God zit niet in een vertaling. Ik ken ook een hhk waar veelvuldig de hsv gebruikt word door de bezoekers.

Zegen.
rotterdam
Beste broeder ouderling,

Het Nederlands is geen dode taal. U en ik spreken ook niet meer als onze grootouders.
Als u 50 jaar geleden tegen uw opa gezegd zou hebben "ik ga nu vlug met de snorfiets naar huis om mijn computer aan te zetten om nog even op het internet te surfen, mijn mails te checken want ik heb mijn mobieltje thuis laten liggen dus heb ook mijn sms gemist".
Wat denkt u ? Zou opa u begrepen hebben ?

De HSV is een initiatief van de Gereformeerde Bond.
En realiseer u a.u.b. dat u waarschijnlijk de S.V. leest in de Jongbloed-editie.
De originele vertaling uit 1637 wordt haast niet meer gebruikt.
Ook de Jongbloed-editie is al aangepast. Zo spreekt men b.v. niet meer over "wijf" maar vrouw en "die aan de wand pist" is vervangen door man of mannelijk.

Als u wordt aangesproken door mensen die zich afvragen waarom u nog in een gemeente zit waar de HSV wordt gelezen, vraag dan eens naar argumenten en voorbeelden van z.g. verkeerde vertalingen en oordeel zelf.
Sterkte met uw beslissing.
Alexander91
Ook hier:

We leren onze kinderen op school moden Nederlands. De boekjes zijn simpel en worden steeds complexer. Waarom? Omdat kinderen moeilijke literatuur niet ineens kunnen begrijpen. Dat moeten ze leren. Niet refo-kinderen leren geen Oud-Nederlands op school (refo-kinderen blijkbaar wel..., waarom dan geen Hebreeuws en Grieks?).

Als we kinderen dus al modern Nederlands moeten aanleren, waarom verwachten we dan van mensen die geen Oud-Nederlands gehad hebben, dat zij de SV kunnen lezen? De HSV kan alleen maar bijdagen aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk.

Het moet ons aan het hart gaan dat er een getrouwe Bijbelvertaling is voor niet-christenen in een taal die zij verstaan. De GBS bestudeert toch ook geen 15e eeuws Russisch voor ze Russische Bijbels drukt? Dat gaat toch in de moderne taal?

Zolang de GBS niet met een alternatief komt voor niet-christenen in Nederland, is ze alleen maar bezig met het afhouden van mensen van Gods Koninkrijk.

Tenslotte kan ik me niet voorstellen dat mensen hun kerk, hun gemeente verlaten enkel en alleen om de HSV. Als dat zo makkelijk gaat, dan hebben ze blijkbaar geen band met hun kerk. Dan ervaren ze hun kerk niet als familie. Familie verlaat je niet (of zijn er groepjes mensen die met elkaar optrokken samen vertrokken?). En zeker niet om iets als dit. Het zal eerder zo zijn dat er veel meer onderbuikgevoelens daar zijn, en dit is de druppel voor hen. Ik snap niet dat de kerkenraad die gevoelens niet heeft gemerkt heeft en daar niets aan gedaan heeft. Of hebben mensen hun ongenoegen niet eerder bekend gemaakt? Dat zou verkeerd van die mensen zijn.

In mijn ogen is de duivel er alles aan gelegen om mensen van Gods Woord af te houden, omdat hij weet dat tegen Gods Woord, geen mens of duivel op kan. Als christen moet ons er alles aan gelegen zijn om Zijn Woord te verspreiden. En zuiverheid is nooit 100% (als je dat denkt, dan verhoog je jezelf te veel, zelfs de wijze Salomo viel en bouwde tempels voor de afgoden). Wat we ook bijvoorbeeld van de RKK denken, dankzij de RKK is Gods Woord wel in Europa verspreid. Gods Zegen kwam/komt ook via de RKK. We moeten niet bezig zijn met het scheiden van het kaf van het koren, maar we moeten oogsten nu het nog kan. De scheiding komt later. De middelen moeten we ook niet ten volle willen uitpluizen, want dan komen we nooit klaar met de oogst. We kunnen de zeis nog zo lang slijpen, als we niet gaan oogsten daardoor, heeft het helemaal geen zin gehad, en voor je het weet breekt de zeis omdat je te ver ging.