Ontraden van Herziene Statenvertaling

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

De landelijke Hersteld Hervormde Kerk raadt het gebruik van de HSV in de gemeente af. Maar is het wel mogelijk om de HSV in de gemeente gebruiken? Staan er sancties op als gemeenten dit toch doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De synode van de HHK ontraadt inderdaad het gebruik van de HSV; de precieze achtergronden van deze beslissing zullen worden bekendgemaakt aan alle kerkenraden in een rapport dat nog zal verschijnen. De details zijn mij dus nog niet bekend. Wel is het duidelijk, dat het gebruik van de HSV in de gemeenten mogelijk zal blijven. Er zullen geen sancties worden gebruikt.

Immers:

1. Het woord "ontraden" laat de ruimte open voor gemeente die willen besluiten de HSV wel te gebruiken. Het besluit behelst geen verbod maar slechts een ontrading.

2. Er is een aloud, gereformeerd gezegde dat luidt: in noodzakelijke dingen eenheid, in niet-noodzakelijke dingen vrijheid en in alles liefde (in necessariis unitas, in non necessariis libertas, in omnibus charitas). Het is duidelijk dat de keuze voor een bijbelvertaling geen hoofdzaak is waarmee de kerk zou staan of vallen. Dus is het een zaak van vrijheid. Daarover mag verschillend worden gedacht, en een gelijkluidend standpunt hierin is geen absolute vereiste.

3. Het is een goed hervormd gebruik om (binnen de grenzen van de Schrift) oog te hebben voor diversiteit en verschil van inzicht. De HHK hecht er erg aan om ook hierin de voortzetting te zijn van de Nederlands Hervormde Kerk van voor 2004.

Spurgeon heeft ooit gezegd: waarom laat God toe dat sommige christenen vast geloven in de bijbelse fundering van de kinderdoop, terwijl anderen geloven dat alleen de volwassendoop geoorloofd is? Antwoord: om ons te leren om te gaan met verschillen tussen christenen. Ik hoop en bid dat het verschil van waardering voor de HSV in onze Nederlandse context zó zal functioneren. Niet als een splijtzwam die verbittering en verdeeldheid geeft, maar als iets dat ons leert om onze eigen overtuiging helder vast te houden en tegelijk te aanvaarden dan anderen op dit punt een andere visie hebben. In omnibus charitas!

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

2 reacties
Bert
Prachtig antwoord. Ben wel benieuwd, volgens ND komt er voor alle leden van de HHk een verantwoording!
Gian
Het zou fijn zijn als alle HHK-predikanten met zo'n antwoord zouden komen.