Probleem op reformatorische school

M.M. van Winkelen / 35 reacties

Vraag

Zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem: Iemand werkt op een reformatorische school en is lid van de Gereformeerde Gemeente. Die persoon wil trouwen met iemand die lid is van de Gereformeerde Kerk (PKN). Samen willen zij lid worden van de Hervormde Kerk (PKN). Dit mag echter niet van de directeur van de reformatorische school. Anders dreigt ontslag. Is het mogelijk dat degene die op de reformatorische school werkt lid blijft van de Gereformeerde Gemeente en de ander lid blijft van de Gereformeerde Kerk? En dat zij dan trouwen  in de Gereformeerde Kerk? Of blijft dit alsnog een probleem voor de reformatorische school?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het voorgenomen huwelijk heeft klaarblijkelijk consequenties voor de arbeidsbetrekking van een van de betrokken personen. Feit is dat de directeur bezwaar heeft tegen een overgang van de werknemer naar een ander kerkgenootschap, waarschijnlijk met oog op de identiteit van de school.

Aan jouw vraag over de praktische mogelijkheid om te trouwen in één kerk en vervolgens ieder voor zich lid te blijven van het eigen kerkgenootschap, gaat een andere vraag vooraf. Dat is de principiële vraag hoe het lid zijn van een kerkelijke gemeente binnen het huwelijk in het licht van de Bijbel moet worden vormgegeven. Het huwelijk draait om gemeenschap en eenheid, niet in het minst in geestelijke zin. Belangrijk is dat je als gehuwden samen de Heere wilt dienen, je samen ook  stelt onder Gods Woord en je aansluit bij een kerkelijke gemeente. Als beide echtgenoten van een ander kerkgenootschap lid zijn, wordt het op zijn minst ernstig bemoeilijkt om vorm te geven aan een geestelijke eenheid en aan gezinsgodsdienst. Het lid zijn van verschillende kerkgenootschappen kan vervreemding in de hand werken. En dan heb ik het nog niet eens over de consequentie die een dergelijke keus heeft voor de opvoeding van kinderen als die geboren zouden worden. Ik zou de voorgestelde oplossing daarom willen afraden.

Hieraan wil ik toevoegen dat een verschil van inzicht over een arbeidsbetrekking in mijn beleving onvoldoende motief is voor een dergelijke verstrekkende beslissing. Een huwelijk ga je aan voor je leven, terwijl dat voor een arbeidsbetrekking niet gezegd kan worden. Het ligt dan niet voor de hand dat de beslissing om te kiezen voor twee verschillende kerken wordt gemotiveerd door een verschil van inzicht over een betrekking bij een school.

Ik zou de betrokken personen willen oproepen om zich vooral biddend te bezinnen op de vraag waarop in dezen de goedkeuring van de Heere kan rusten, en waar zij elkaar in geestelijk opzicht vinden, om tenslotte in overleg met betrokkenen een bevredigende oplossing te vinden. Lidmaatschap van een kerkelijke gemeente is niet alleen relevant voor je relatie, het is ook van groot belang voor je geestelijke welzijn. Als je hierin de goedkeuring van God mist, dan mis je echt alles. Geen onderwerp dus om pragmatische keuzes te maken!

M. M. van Winkelen

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzeontslagschool
35 reacties
rotterdam
@ Gouwenaar ;
1) nee dat is onjuist, of iets "strijdig is" met het recht is uitsluitend ter beoordeling van de rechter.

2) ook je informatie m.b.t. Oegstgeest is niet correct ;
De gereformeerde basisschool Dr. K. Schilder in Oegstgeest die een homoseksuele leraar op non-actief heeft gesteld, mag de man niet ontslaan. Dat heeft de kantonrechter in Leiden bepaald.
De leraar was geschorst, nadat hij bekend had gemaakt dat hij bij zijn vrouw weg was en was gaan samenwonen met een man. De directie dreigde hem te ontslaan, omdat hij niet meer achter de christelijke grondslag van de basisschool zou kunnen staan.
De rechter stelt dat alleen het feit dat de leraar is uitgekomen voor zijn homoseksualiteit en is gaan samenwonen met een partner van hetzelfde geslacht geen reden mag zijn voor schorsing en ontslag. Onderscheid op die grond is verboden, ook voor een gereformeerde school met standpunten van kerk en Synode.

Uiteraard is het wel zo dat, als partijen maar lang genoeg doorgaan met het geschil, nog meer rechtszaken, hoger beroep enz. op een gegeven moment het arbeidscontract wordt ontbonden op grond van een verstoorde arbeidssituatie.

Niemand is in ons land vrijgesteld van de wet. Ook scholen en kerken niet. Zelfs een dominee mag in zijn preek geen dingen zeggen die "onwettig" zijn. Gelukkig maar.
Nomad
Rotterdam: Ja hoor een rechter zal daar zeker toestemming voor geven. In Nederland mogen we kiezen tussen openbaar en bijzonder onderwijs. En net zoals ALLE reformatorsiche voortgezet onderwijsscholen (ik werk op één ervan) hun leerlingen (de meisjes dan) mogen verplichten om met een rok de les bij te wonen (en met broek de toegang te ontzeggen), zo mogen zij hun vrouwelijke personeelsleden verplichten een rok te dragen.
Een vrouwelijk personeelslid dat met een broek aan voor de klas gaat staan is op deze school haar baan snel kwijt.
Het gaat mij hier niet over de broek/rok discussie maar we moeten geen dingen gaan beweren die niet waar zijn
Wel is waar dat op het moment dat iemand die doelbewust de regels van de eigen werkgever overtreedt er vaak al meer aan de hand is tussen deze werknemer en werkgever.
Maar nog steeds (niet zo lang meer denk ik) zal een rechter (uiteindelijk..) tot ontbinding van het arbeidscontract overgaan in het bovenstaande voorbeeld.
Als in één van onze kerken een dominee in een badpak de kansel opkomt zal hij snel dominee-af zijn. Terwijl hij niets strafbaars doet. Ook een bedrijf mag een kledingcode hebben, allemaal niets mis mee, maar wel subjectief.
Nomad
@ Rotterdam: Ook de notaris behoort al te kijken of iets strijdig is met de wet. Dat doet trouwens ook elke politieagent. Of advocaat die een contract op stelt. Of een willekeurige hulpverlener..
Hooguit kun je het laten toetsen door een rechter. Maar daarvoor hebben nogal wat partijen gekeken of iets wel of niet kan volgens de wet (ik neem aan dat je dat bedoelt met "het recht")
Johannes3vers16
Afschuwelijk "al die hokjes", ben zo dankbaar dat Hij niet in hokjes denkt!
rotterdam
Er lopen 2 zaken door elkaar hier n.l. Een authentieke akte en een onderhandse akte. Een authentieke akte is een document opgemaakt door een bevoegd openbaar ambtenaar, zoals een notaris (in dat geval ook wel notariële akte genoemd). Een onderhandse akte daarentegen is een document opgemaakt tussen partijen onderling zonder tussenkomst van een bevoegd openbaar ambtenaar. Laatst genoemde kan ook bij de notaris worden geregistreerd.
Een bedrijfskleding code is iets anders. Die wordt voorgeschreven aan het gehele personeel, niet alleen aan de vrouwen m.b.t. 1 kledingstuk.
Maar goed terug naar de vraag ; mag iemand die lid is van de G.G. op een reformatorische school ontslagen worden als hij of zij lid wordt van de P.K.N. ?
Ik denk dat de school juridisch dit niet kan hard maken. (enkele feit constructie)
Zie ook mijn inzending hierboven over de school in Oegstgeest.
Nederlandse wetgeving ;
Art.5 AWGB verbiedt discriminatie naar religieuze overtuiging van werknemers en stagiairs in alle fasen van de arbeid (d.w.z. bij de werving en selectie, bij de beloning, bij afspraken over kledingvoorschriften, bij pensioen, bij promotie, bij het volgen van onderwijs of bijscholing, bij ontslag, bij het beëindigen van het arbeidscontract of de stage en op de werkvloer (pesten e.d.). In de AWGB zijn enkele uitzonderingen opgenomen voor arbeidsorganisaties op religieuze grondslag, bijvoorbeeld christelijke of joodse scholen of zorginstellingen. Om de religieuze identiteit van de organisatie te kunnen handhaven staat de AWGB bijvoorbeeld toe dat deze organisatie (extra) eisen stelt aan personeel die samenhangen met religie. Deze eisen worden in beginsel niet als discriminerend beschouwd (art. 5, tweede lid, onderdeel a en c, AWGB). Alleen als de eisen aan personeel betrekking hebben op het enkele feit van ras, geslacht, nationaliteit, politieke gezindheid, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat, is er sprake van verboden discriminatie volgens de AWGB (enkele feit constructie).
Nomad
@ rotterdam ?
- Jij stelde dat een rechter geen ontbinding van de arbeidsovereenkomst goedkeurt, ik betwist dat.
-Jij stelde dat de notaris niet aan beoordeling doet inzake rechtsgeldigheid, ook dat betwist ik.

Voor de rest. Ik behoor zelf niet tot de Gereformeerde Gemeente. Maar als mensen uit die kring een school oprichten en duidelijk in hun statuten zeggen dat personeel uit die kring afkomstig moet zijn, lijkt het antwoord me wel duidelijk.
Als ik als lid van de kippenvereniging ineens lid wordt van de vossenclub dan voldoe ik waarschijnlijk niet meer aan het beginsel van de kippenclub.
Ook ik vind het afschuwelijk dat we het allemaal zo oneens met elkaar zijn in christelijk Nederland, maar laten we het wel bij de feiten houden. Daarom reageerde ik.
pannenkoek
Alexander91,
Ik zeg niet dat PKN en de achtergrond vd school onderschrijven niet kan!
maar als GG wordt genoemd in de statuten of zo dan moet ze zich daar aan houden.
Ik heb geschreven dat ze dan moet kiezen tussen haar baan of de kerk.
marlies123
pff! wat een gedoe zeg hierover.
je gaat toch niet van een christelijke kerk naar een roome kerk ofzo!
anders nodig je die man es uit in de pkn mee te gaan met jullie?
wie weet komt tie op andere gedachten!
rotterdam
@Nomad ; betwisten ? ok dat mag maar het is wel duidelijker als je het ook onderbouwd.

Mocht je de school juridisch bijstaan dan wil ik je aanraden je voorbeeld van de kippen en de vos maar niet aan de rechtbank geven. De vos eet namelijk kippen. PKN'ers verslinden, voor zover ik weet, geen Ger.G.mers.
Het zou heel vreemd zijn als in de statuten van een reformatorische school een kerkgenootschap genoemd zou worden, gereformeerd belijden is wel mogelijk.
Als je het betwist, hoe verklaar je dan de uitspraak van de rechter inzake de school in Oegstgeest ?

En nogmaals je kan zoveel in je statuten vermelden als je maar wil, het laatste woord is altijd aan de rechter.
Wat denk je van alle rechtszaken over een nalatenschap ? keurig notarieel vastgelegd maar toch een zaak.
Nog een voorbeeld ? Je kunt notarieel laten vastleggen wie, in geval van overlijden, de voogd moet worden van je kinderen, maar de rechter gaat heus kijken of die persoon wel geschikt is.
Nomad
@Rotterdam : de onderbouwing had ik al gegeven..
En wat al dat andere betreft: Natuurlijk kan (en zal ook vaak) zo'n zaak bij de rechter terechtkomen (met uiteindelijk alleen maar verliezers). Ik heb alleen maar bedoeld te zeggen: Als je leerkracht word op een school met bepaalde opvattingen en overtuigingen en jouw opvattingen en overtuigingen wijzigen (hoe onbedoeld misschien ook) dan moet je niet klagen als de school zich aan hun opvatting en overtuiging houdt.
Hier wordt nu veel ingegaan of een school die opvatting/overtuiging wel of niet mag hebben. maar volgens mij is dat een andere vraag.
rotterdam
@Nomad, ik gaf uitsluitend mijn juridische mening.

Als een school een bepaalde opvatting of overtuiging huldigt die zelfs strijdig is met artikel 1 van onze grondwet,

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

dan moet deze school niet gek opkijken dat ze vroeg of laat voor de rechter komen te staan.

Dat een schooldirecteur meent in te mogen breken in het privé-leven van een medewerker, en dat doet hij, een vrije keuze voor een kerkgenootschap behoort ontegenzeggelijk tot het privédomein, dan gaat hij zijn boekje ver te buiten.

Het is ook niet uit te leggen aan de rest van Nederland. C.U. en S.G.P. , in vele gemeenten en in Europa met 1 lijst, ontslagen worden omdat je lid wordt van de P.K.N. - op een reformatorische school (geen Ger.Gem. school dus) is te gek voor woorden.

Kerkelijke machtsspelletjes de Christelijke Gemeente onwaardig.
Nomad
@ Rotterdam - Feit blijft dat jouw juridische mening niet overeenkomt, in dit geval, met de Grondwet.

Artikel 23 van de Grondwet
lid6
...."Bij die regeling wordt met name de vrijheid van het bijzonder onderwijs betreffende de keuze der leermiddelen en de aanstelling der onderwijzers geëerbiedigd."

Daarnaast, maar dat heb ik al eerder gezegd, blijft staan dat dit steeds moeilijker te verdedigen blijkt. Ook is dit naar buiten toe natuurlijk een signaal dat niet of moeilijk uit te leggen valt.
Blijft nog steeds staan dat vraagsteller vroeg of dit kan en niet zozeer vroeg naar onze mening. Juridisch zal de school dit waarschijnlijk wel kunnen doen alleen is de kans dan vrij groot dat dit voor de rechter komt en er een publiek schandaal van gemaakt wordt. Vraag is of één van beide partijen de minste wil zijn. Of beide..
rotterdam
@Normad ; dank voor je reactie
Uiteraard ben ik het eens met je conclusie.
Let wel ; art 23 geeft ruimte voor "de aanstelling" maar is geen juridische grond voor "ontslag".
moedervan2
Hey!

Ik werk zelf op een reformatorische school en ik snap je probleem. Ik heb ook collega's die getrouwd zijn en die toen met hun partner mee zijn gegaan of na het huwelijk beiden over gestapt zijn naar de PKN. Ik snap dat je erg boos bent omdat ze dreigen met ontslag. Ik denk niet dat de school het kan maken om je te ontslaan, omdat er ook een behoudende stroming is binnen de PKN. Toch is het na de scheiding met de HHK een moeilijk gevalletje geworden, omdat de PKN nu zo breed en ruim is dat sommige stromingen gewoon echt niet passen binnen refo-onderwijs. En dat mag toch?? Ze mogen daar moeite mee hebben. Zeker als het personeel vanuit die achtergrond komt. Ik snap dat ze mensen uit bepaalde stromingen van de PKN niet willen aannemen. Ook al zouden ze voor de school wel dag en nacht in een rok willen lopen. Het gaat om datgene wat ze door willen geven aan hun kinderen. En dan heeft datgene wat je voorstaat een grote rol. Dat moet uit je hart komen.
Jij komt in dit geval vanuit de GG. Je weet waarover je praat. Je zou een gesprekje kunnen aanvragen om je keuze te onderbouwen. Zeg dat je nog steeds achter datgene stond toen je in de GG zat, en dat je wezenlijk niet veranderd bent. Dan kalmeert de zaak waarschijnlijk wel. Geef ook begrip voor hun schrikreactie, maar leg uit dat het voor je partner een hele grote stap is om naar de GG te gaan en dat jij voor hem dan naar de PKN wilt gaan. Ik neem aan wel de Ger Bond stroming??

Sterkte in deze!
Pompelmoen
@rotterdam en nomad,

Interessant om deze discussie vanuit goed geïnformeerd juridisch perspectief te volgen! Dank!