Naar een andere kerk vanwege uiterlijkheden

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het 'overstappen' naar een andere kerk dan de kerk waarin je opgegroeid bent. Mag je dit doen op grond van uiterlijke dingen waar je het niet mee eens bent, bijvoorbeeld het gedrag en (in mijn ogen) verkeerde geloofsbeleving van ambtsdragers. Op de preken die gelezen worden is echter niks aan te merken. Het probleem draait dus vooral om uiterlijke dingen.

Antwoord

Beste vraagsteller, graag wil ik proberen op je vraag in te gaan. In de regel is het natuurlijk zo dat je niet om lichtvaardige redenen van kerk moet veranderen. Want de kerk waarvan je nu (doop-)lid bent is de kerk waar je ouders je ten doop gehouden hebben, waar ze je mee naar toe genomen hebben om de prediking van Gods Woord te horen, waar ze je naar de catechisatie hebben laten gaan. Dat alles gebeurt niet zomaar, maar mag je en moet je zien als een stukje van Gods leiding met jouw leven.

Wanneer je zelf belijdenis hebt mogen afleggen, neem je ook een grote verantwoordelijkheid op je. Je spreekt dan voor God en Zijn gemeente uit dat je hem trouw wilt dienen. Dat dienen vindt dan ook plaats in en vanuit de kerk waarin je je ja-woord aan de Heere mocht geven.

Verder hebben wij -in het licht van het vijfde gebod- geduld te hebben met de gebreken en tekortkomingen van allen die God over ons gesteld heeft; daar horen de ambtsdragers zeker ook bij. Je verwacht toch niet dat ambtsdragers volmaakte mensen zijn?

Ik kan uit je vraag niet afleiden hoe ernstig het (in jouw ogen verkeerde) gedrag en de verkeerde geloofsbeleving van de ambtsdragers is. Het enige wat je in dit verband noemt zijn echter "uiterlijke dingen". Zingen ze te snel of te langzaam? Onder uiterlijke dingen versta ik dingen die niet principieel zijn.

Ik zou dus maar beginnen met geduld en gebed voor die broeders. Heb je al geprobeerd om je moeite bespreekbaar te maken? Het zou fijn zijn als je een luisterend oor vond. Maar pas op voor liefdeloze kritiek.
In de andere kerk is vast ook wel iets wat niet helemaal deugt. Misschien weer andere gebreken dan die je nu signaleert. Andere gewoonten, die niet per definitie beter behoeven te zijn. Maar als we onze eigen gebreken, zonden en tekortkomingen -zeker ook in de dienst van God- hebben leren kennen, worden we wel wat voorzichtig en bescheiden.

Je zegt zelf al dat je geen bezwaar voelt tegen de leer die wordt gebracht. Dat is in elk geval al heel belangrijk. Blijf dan bij de leer die naar de godzaligheid is!

Zijn er nooit situaties denkbaar dat je van kerk kunt, mag of zelfs moet veranderen? Die zijn er zeker wel. Je ziel moet gevoed worden. Als de leer die naar de godzaligheid is niet meer gebracht wordt, dan moet je ook niet zonder meer van kerk veranderen, maar altijd beginnen met op je post te blijven en te vragen op welke wijze de Heere je misschien gebruiken wil om toch aandacht te vragen voor dit ernstige probleem.

Er kunnen ook anderen redenen zijn. God kan je leven zo leiden, dat je vanwege huwelijk, werk of verhuizing naar een ander plaats en kerk geleid wordt. Maar dan is je overstap niet ingegeven door kritiek.
Ik hoop dat je veel liefde hebt voor de kerk, geduld hebt met haar gebreken en veel bidt voor de kerk, de ambtsdragers en de arbeid in Gods Koninkrijk.

Hartelijke groeten, ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

kerkkeuze