Maatje of geliefde

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriend. We hebben geen verkering. Hij heeft al heel wat meegemaakt op het gebied van verkering. We kunnen het heel goed met elkaar vinden. Ook geestelijk zitten we op een lijn. Maar hij weet niet of hij van me houd of niet. Hij is nogal een gevoelsmens. Dus hij let nogal op wat hij voelt. Hij vraagt zich nu af of hij weer hetzelfde kan voelen m.b.t. houden van, dus dat hij verliefd word of zoals nu, dat we maatjes zijn en dat we het geestelijk en op andere terreinen prima met elkaar hebben. Wat is nu concreet houden van?

Antwoord

Kijk een verkering is niet alleen afhankelijk van het gevoel. Je vriend is vroeger waarschijnlijk wel eens hevig verliefd geweest en hij verlangt daar nu heel erg naar terug. Meestal is de eerste serieuze verliefdheid in je leven ook de meest hevige en ervaar je dat later zo sterk niet meer.

Je vriend is een gevoelsmens, zo schrijf je. Daar zit toch wel een gevaar in, want de ene dag ben je vrolijk en dan ervaar je verliefdheidsgevoelens ook veel sterker. Op dagen dat je somber bent, ervaar je die verliefsheidsgevoelens veel minder sterk en zo zwalk je dan heen en weer.

Houden van wil zeggen dat je maatjes bent, dat je het goed samen kunt vinden, dat je elkaar begrijpt, dat je vertrouwd bent bij en met elkaar, dat je veilig bent bij de ander, dat je dingen samen wilt delen en vooral ook dat je het geloof samen deelt. Als die dingen allemaal aanwezig zijn dan houd je gewoon heel veel van elkaar. Je belooft elkaar trouw en dan ga je er ook samen voor.

Veel jonge mensen denken dat het vooral het gevoel (van verliefdheid) is, maar ik vind daar een heel groot gevaar inzitten, alsof de rest niet zo belangrijk is. Uit het bovenstaande kun je lezen dat die andere dingen eigenlijk veel belangrijker zijn.

Ali Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering