Verkiezing en verwerping

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Voor ds. M. M. van Campen uit Rotterdam-Zuid. Graag zou ik van hem willen weten hoe hij denkt over de verkiezing en de verwerping. Ik heb begrepen dat hij onlangs een preek heeft gehouden, waarin hij -na grondige studie- tot nieuwe inzichten is gekomen.

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

11 reacties
Cloudsadmirer
wanneer was deze preek? Ik zou hem graag terug willen luisteren.
Alexander91
Het is goed Gods Woord te onderzoeken. Gods Woord is Waarheid, en die Waarheid is altijd al geweest. De verkiezing en de verwerping zijn zaken die we altijd maar ten dele zullen kunnen begrijpen. Verwacht niet dat je het ooit op aarde zal doorgronden. Als mensen zeggen de waarheid te hebben, hebben ze het waarschijnlijk niet. (niet dat ik hier suggereer dat de dominee dat doet, integendeel, het is goed Gods Woord te onderzoeken). Maar baseer je geloofszekerheid niet op nog steeds niet opgeloste vraagstukken. Dat is los zand, want iemand kan zo weer een poot van een menselijke theorie afzagen, en dan kun je weer vallen.
mieptruus
Zo dat is nog eens een duidelijke uitleg! Lees onder: deze url.
Ik ben er blij mee!!
rotterdam
@Alexander91 - je hebt gelijk, er zullen altijd zaken blijven die we niet of slechts ten dele zullen begrijpen en ja, Ds. van Campen zaagt hier inderdaad aan de poten van een dogma.
Weet je, ik vergelijk het soms met medicijnen, soms is het middel erger dan de kwaal, zijn er zoveel schadelijke bijwerkingen dat het beter is het betreffende medicijn "uit de handel" te nemen.

De synode van Dordrecht heeft bepaald ; “Met uitverkiezing bedoelen we het eeuwige besluit van God waarmee hij in zichzelf bepaalde wat Hij wilde dat er zou gebeuren met elk mens. Alle zijn niet op gelijke voorwaarden geschapen, maar sommige zijn voorverordineerd voor het eeuwige leven, andere voor het eeuwige verderf.”

We worden dagelijks geconfronteerd met de schadelijke bijwerkingen van deze stelling zoals b.v. angst en fatalisme. Ook klopt het niet met andere aspecten van de leer.
Laat ik proberen een voorbeeld te geven.
Als wij in de kerk "de kleine kinderen der gelovigen dopen" dankt de predikant na de doop "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven, ons door Uw Geest tot leden van Hem geheiligd en in Hem tot Uw kinderen aangenomen hebt".

Dus ; vergeven heeft en aangenomen hebt.
Als er een ordinatie zou zijn die "sommige bij voorbaat verwerpt" kunnen we deze woorden dus niet uitspreken.

Het is opvallend dat Maarten Luther in zijn "bestrijding van de leer van de vrije wil in 1520" inderdaad spreekt over de predestinatie maar er later niet of nauwelijks nog aandacht aan besteed.

Resumerend kom ik dan toch tot conclusie dat Ds. van Campen een bijzondere moedige (het zal hem in delen van z'n eigen kring zeker niet populairder maken) poging heeft gedaan om helderheid te brengen in een moeilijk aspect van de leer.
Alexander91
Mensen die de uitverkiezingsleer in zijn uiterste vorm belijden, begaan ook nog eens een enorme fout. Het suggereert dat we er niets aan kunnen doen, en dat is misschien wel zo. Maar in onze menselijke beleving kunnen we er juist wel wat aan doen.

Als ik nu besluit een appel op te rapen, dan kan ik dat doen, en dan kan ik zeggen dat God in het begin bepaalt heeft dat ik nu net een appel op zou rapen. In mijn beleving maak ik de keuze, in Gods beleving is de keuze al gemaakt. Zo is het ook met de bekering. Als ik besluit van nu af aan mij te bekeren van mijn leven en mijn leven op God en Zijn Woord te richten, en ik doe dat, dan is dat in Gods beleving ook uitverkiezing. Hij heeft dan bepaald dat ik dit zou doen. Hij heeft mij dat pad dan ingeleid om die keuze te maken. Dat is dan uitverkiezing.

De misvatting van de uiterste vorm van uitverkiezing heeft vooral een foute praktijk. Mensen denken dat ze op hun stoel zitten (bijvoorbeeld) en dat dan een hogere macht hun handen gaat bewegen of hun tong en dat ze dan dingen zeggen die ze uit zichzelf nooit zouden zeggen. Dit veroorzaakt passieve afwachtendheid: God moet het doen, dus ik wacht. Goed beschouwd is dat hetzelfde als die mensen in de gelijkenis van de Koninklijke bruiloft die niet op de uitnodiging in gingen. Ze gingen maar door met wat ze al deden. Wat moest God doen om hen te laten komen? Ze hun wil ontnemen en ze als marionetten naar Zich toe laten lopen? Zo heeft Hij ons niet geschapen. Als dat zou moeten, dan had Hij ons wel als echte marionetten geschapen. Dan zouden wij geen ziel hebben.
rotterdam
Beste Alexander91, met alle respect maar dit is een doodlopende weg.
In Genesis 3 lezen we dat er een vrije keus is
De mens had de vrije keus, eten van de vruchten van de verboden boom of niet eten.
We kunnen niet staande houden dat de Schepper de zonde had voorzien en de mens ingeleid om die keuze te maken.
Het was onze keuze, niet verordineerd door onze Schepper.
Het is de vrije wil van de mens die God kan teleurstellen.
(In Gen. 6 lezen we in vers 5 Toen de Heere zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de Heere, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in Zijn hart).
Het is diezelfde vrije wil waardoor de mens God positief kan verbazen.
(Matt. 8 ; 10 Toen Jezus dit hoorde, verbaasde hij zich en hij zei tegen degenen die hem volgden: ‘Ik verzeker jullie: bij niemand in Israël heb ik zo’n groot geloof gevonden)
43843
Ik lees in mijn Bijbel dat de verborgen dingen voor de Heere onze God zijn en de geopenbaarde dingen voor ons en onze kinderen. Gods geopenbaarde wil is dat we Hem zoeken en leven. Hij zegt dat wie tot Hem komt Hij niet zal uitwerpen. Zoek de Heere en leef! Verder geven de Dordtse leerregels art. 15 duidelijkheid.
Alexander91
@rotterdam, volgens mij zitten we in een misverstand met elkaar. Ik geloof ook dat God ons de vrije keuze heeft gegeven. In mijn laatste reactie borduurde ik voort op de aanname van volledige predestinatie: dat God alles vooraf al bepaald heeft voor ons. Met mijn argumentatie wil ik laten zien dat alles dan heel gek wordt.

Wat de waarheid is, weet ik niet, maar ik geloof wel dat we een soort vrije wil hebben, hoewel deze wel minder vrij is dan we soms denken. Natuur, gebeurtenissen etc beinvloeden veel van onze keuzes en bepalen in grote mate welke keuze wij maken.

In mijn geloof ben ik het met je eens. Maar volgens mij kun jij toch echt niet hard maken dat "de Schepper de zonde "niet "had voorzien". Dan moet je Gods Gedachten kennen, en dat kan niet. De weg loopt dus niet dood. Onze vrijheid is behoorlijk relatief. Op het moment voelt het vrij. Als je uitzoomt op je leven, dan zul je zien dat de keuze minder vrij is.
1a2b3c
Als God de zonde niet had voorzien zou ik niet weten hoe we 1 Petr. 1: 18-20 moeten verklaren.
Daarin staat dat we gekocht zijn met het kostbare bloed van Christus, als van een smetteloos en onbevlekt Lam. Die tevoren gekend is, VÓÓR de grondlegging van de wereld.
Dat doet echter niets af van de vrije keus van de mens.
Alexander91
@1a2b3c Gelukkig is de Waarheid niet afhankelijk van ons vermogen om teksten te verklaren :-). Wij kennen nu ten dele, eens zullen we ten volle kennen. Maar niet hier op aarde.
rotterdam
@1a2b3c ; 1 Petr. 1 - 18/20 verklaar ik anders / Onze God (Vader, Zoon en Geest) zijn "van voor de grondlegging der wereld".
Als het waar zou zijn dat God de zonde zou hebben voorzien moeten we een verklaring vinden voor
Gen. 6 vers 6; Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had,
en het smartte Hem aan Zijn hart.

@Alexander91 ; goed om het "eens te zijn".
Psalm 115 vers 16 is leidraad voor mij ;
Aangaande den hemel, de hemel is des HEEREN; maar de aarde heeft Hij den mensenkinderen gegeven.
Natuurrampen etc. zijn een goed voorbeeld, ook hierin heeft de mens het recht (de plicht) in te grijpen, een vrije wil om keuzes te maken. We bouwen immers dijken om overstromingen te voorkomen en irrigeren het land bij droogte.
Altijd en overal hebben we de mogelijkheid het goede te doen en het kwade na te laten.
"Doe dit" zegt Christus tegen de wetgeleerde en "gij zult LEVEN".