Bloedarmoede

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Wanneer moet je naar de huisarts gaan als je bloedarmoede hebt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bloedarmoede stel je vast door in het laboratorium of bij de doktersassistente bloed te laten prikken: het Hemoglobine (Hb) gehalte. De meest voorkomende oorzaak van bloedarmoede is een ijzertekort bij bijvoorbeeld heftige menstruaties. Soms komt er bloedarmoede voor ten gevolge van een vitamine B12 tekort. Bij oudere mensen is soms de aanmaak in het beenmerg gestoord. Aan de hand van de uitslag en het klachtenpatroon wordt hiervoor een behandeling gegeven/geadviseerd.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

bloed(ing)