Bekering buiten Christus om

Ds. W. Pieters / 44 reacties

Vraag

Wat betekent de uitdrukking "bekering buiten Christus om"? Zelf vertrouw ik helemaal op de Heere Jezus en leg mijn leven in Zijn handen, maar is dat dan genoeg?

Antwoord

Deze uitdrukking heb ik nog nooit gehoord of gelezen. Als je weet wie deze uitdrukking gebruikte, kun je het beste aan die persoon vragen wat hij of zij ermee bedoelt.

Op de Heere Jezus te vertrouwen met een oprecht gelovig hart is genoeg.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

bekering
44 reacties
juni
ja roozemond,en een kruimeltje is al zo onverdiend. Toch wens ik steeds dat het niet weg gaat. Maar het is zo genoten en zo weer toegesloten.Net, of het dan nooit geweest is.Zo leer ik mezelf als een recht hebbend mens kennen.Val mezelf vies tegen.Maar als ik niks meer verwacht,komt er onverwachts wat.Om die Mirten nu te vinden in de diepte......Als alles zo donker is,geen moed geen uitzicht,kwam er vanbinnen,,Hij geeft hen moed en krachten, die hopend op Hem wachten. Dat was de tekst in de kerk. dan wil ik wel altijd blijven zitten.Later is het weer .k,Zucht daar kolk en afgrond loeit....
vrouw78
@juni, herkenbaar, zo heb ik 8 jaar gelopen, toch denk ik dat het ook verschil maakt welke preken je elke zondag hoort. Ik hoorde vaak over uurtjes van korte duurtjes, dat ik er moeilijk mee had als ik een hele dag vol van God ben. Nu weet ik dat het ook anders kan zijn.
Als ik lees wat roozemond schrijft over een kruimel genade, dan denk ik, is God zo'n karig God? David zegt: dit weet ik vast, God zal mij niet begeven, (berijmde psalm) ik vind het onuitsprekelijk wonder dat ik dat ook zo vast mag weten en bid ik je van harte toe.
Roozemond
@vrouw78: ik snap je reactie wel, maar zo bedoel ik het niet... ik kan soms zo ontzaglijk blij zijn met een kruimel genade dat het me volledig VOL maakt!! Die uitdrukking wordt vaak zo verkeerd opgevat.
We hoeven geen rijke mensen te worden, waar hebben we Hem dan nog uberhaupt voor nodig.
Juni, stil maar, wacht maar, ALLES wordt nieuw!!
vrouw78
@juni, herkenbaar doelde op je 1 na laatste reactie. Je laatste reactie had ik nog niet gelezen toen ik de mijne plaatste. Ik zou hier graag persoonlijk met je over willen praten
vrouw78
@juni, ik reageerde op je 1 na laatste reactie. Ik zou graag persoonlijk hierover willen praten
juni
op een kruimel kan je ook dagen teren. Toch,is het zo weer weg.Anders had ik een stukje hemel op aarde,als je vaak kruimeltjes krijgt.Maar die Parel van grote waarde......tot mijn deel te hebben, Dat Brood des levends....daar zijn die kruimeltjes een voorproefje van he Roosemond
dkw
Juni, het is herkenbaar, ook voor mij.
Ik adviseer je om niet op je gevoel te vertrouwen.
Trek de geestelijke wapenrusting van God aan zoals in Efeze staat.
Je gevoel bedriegt je o zo vaak, twijfel, ongeloof, maar in Hem is alles, ook als je het niet meer weet, vertrouw daarop!
Mona
@ Juni,
er staat zo'n prachtige belofte in de Bijbel: wie Mij zoekt, die zal vinden.

Als Juni (of vul je echte naam maar in) Mij zoekt, dan ZAL zij Mij vinden!
Als Juni Mijn Naam aanroept, ZAL zij zalig worden.
Klem je aan Hem vast, aan Zijn beloftes, het mag! Ook al voel je niets, dan mag het nog. Juist dan! Ook al heb je niets dan zonden, juist dan! Ook al heb je geen idee meer hoe het moet, juist dan!
Ik zal voor je bidden,
lieve groet.
juni
dkw.ik zou niet weten hoe ik zoiets moet aantrekken.jtja,er kan veel gevoel zijn zonder geloof. Maar nooit geloof zonder gevoel.Het geestelijke leven is soms net als het klimaat in Nederland. Soms elk jaargetij op een dag!koude warmte,regen storm,zonnetje.en beetje vries.Soms,niet altijd zoveel veranderingen op een dag, Toch mooi zo,n Nederland,dat vind je nergens.
juni
mevrouw78 mailen via refoweb mag wel een keer. Ik zit de hele dag in allerlei soorten geloven. Maar ,wil alleen spreken, over een eenzijdig Gods werk. Niets uit de mens. Die mensen kom ik haast niet tegen nl. .Denkt u er anders over. Prima. Einde discussie.
juni
dkw, als ik er goed over na denk, bent u mij toch e en te veel doe het zelver,dat kan ik niet na doen hoor.iik kan het geen naam geven.best lastig.
Mona
O Juni toch, waarom zeg je dit?
Wees toch voorzichtig met je uitspraken. In wat je zegt veroordeel je dkw.
Als dkw een kind van de Heere is, veroordeel je de Heere.

Wat is dit pijnlijk!
vrouw78
@juni, ik vind het heel lastig om in geschreven woorden hierover te praten. Mijn inziens komt het vaak anders over dan het bedoeld wordt. Daarom schreef ik dat ik er liever persoonlijk over praat. Ik weet wel dat dat nu juist niet kan op een forum.

Je schrijft dat je haast geen mensen tegenkomt die praten over een eenzijdig Godswerk. De mensen die ik spreek weten met hun hart van het eenzijdige Godswerk. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit iemand gesproken die sprak over dat er bij de wedergeboorte ook iets van een mens bij is.

Ook hier op refoweb lees ik dat mensen zich moeten bekeren, echter dat de wederbeboorte een eenzijdig werk van God is. Of lees ik verkeerd?

Ik word zo moe van die discussies over Gods werk/mensenwerk. Waarom? Omdat er zoveel verkeerd opgevat wordt. Als ik lees: een mens moet.... Dan kan ik gelijk denken: o, zie je, weer zo iemand die denkt dat een mens het kan, terwijl er zoveel kanten aan een zin zitten.

Ik ken iemand die populaire taal gebruikt. Ook wat het geloof betreft. Toen ik dat voor het eerst hoorde, dacht ik: ja ja, jij een kind van God? Hoe je erover praat komt het bij mij over als of je alles zelf hebt gedaan.
Wat vergiste ik mij, wie ben ik dat ik zo oordeelde? We hebben later gesprekken gehad over God en het geestelijke leven. Zo wonderlijk. Ik schaamde me voor mezelf en heb het als zonde voor God moeten belijden.

Met de nieuwjaarstoespraak bij ons in de kerk werd er gezegd dat we de ander uitnemender moeten achten dan onszelf. Dat vind ik super moeilijk. Als ik dat in eigen kracht moest doen, lukt me dat niet. Wat bij mij onmogelijk is, is bij God mogelijk. Hem zij alle lof en eer!
Gerard
@juni, mag ik je een vraag stellen?
Ik weet niet waar je op wacht en hoe je dat denkt te herkennen.
Maar als nu datgene waar je op wacht niet komt, bij wie ligt dan de oorzaak, bij jezelf of bij God? En kun je het antwoord dat je geeft verantwoorden uit de Bijbel?
Ik wens je toe dat je gaat zien dat de Heere Jezus alles al heeft gedaan. Hem afwijzen is de Vader afwijzen.
1a2b3c
@juni: ... wil alleen spreken, over een eenzijdig Gods werk. Niets uit de mens.

Ik moet altijd denken aan het volgende voorbeeld m.b.t. het eenzijdig Godswerk:
Wanneer iemand je een boek aanbiedt en je neemt het aan, dan kun je oprecht zeggen dat je het gekregen hebt.
Maar tegelijk is het waar dat je het aangenomen hebt. Dat sluit elkaar niet uit.
Vind je het niet vreemd om te zeggen dat de gever van het boek het ook voor jouw moet aannemen, omdat je anders vindt dat er iets van jouw bij dat boek zit?

Kun je zelf geloven/aannemen dan? Je zult het nooit doen zolang je niet ziet dat, in dit voorbeeld van het boek, het aan jouw wordt aangeboden. Helemaal gratis!
Het werk van de Heilige Geest is je te laten zien dat je niets anders te doen hebt dan geloven wat je aangeboden wordt. Redding door geloof alleen. (niet gevoel) Geloven is geen werk.

@juni: "Denkt u er anders over. Prima. Einde discussie".

Mensen die bij voorbaat hun standpunt al hebben ingenomen, daarbij loop je meestal met je hoofd tegen de muur.
Ik was dus niet van plan te reageren, je had het trouwens niet tegen mij ook.
Maar 'toevallig' las ik gisteren net 'geef zulke mensen niet op', dus heb ik voor je gebeden en heb alsnog het bovenstaande voorbeeld opgeschreven.

Gods zegen!
juni
Ik weet nu voldoende.wil niemand kwetsen. Vervelend als het zo over gekomen is.Misschien versta ik u allen als ik mij zelf een kind v God durf te noemen....Tot nog toe,een verwachten tot het God behaagt Zij Zoon in mij te openbaren.Dat wordt bevindelijk geleerd in de tijd!Zelf kan ik niets pakken of nemen.of aantrekken.Onmogelijk van mijn kant,maar mogelijk bij God.
Gerard
@juni. Ik wil niet teveel verder drukken. Ik begrijp je strijd. Toch wil graag nog wat zeggen.

Dat je zelf Christus niet kan aannemen is in strijd met Gods Woord. In Joh 5:43 zegt Jezus tegen de Farizeeën: "Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen."

In Markus 4: 20 zegt Jezus: "En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord (=Jezus Christus, het Evangelie) horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig-, en het andere zestig-, en het andere honderdvoud."

Joh 1:11-12 zegt: "Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven"

Samaria had het Woord Gods (het Evangelie) aangenomen (Hand 8:14). De heidenen in Hand 11:1 hadden het Woord Gods aangenomen. De Kollosenzen hadden Christus aangenomen (Kol 2:6).

Zo maar een greep uit de vele voorbeelden in de Bijbel.

Stel er is grote hongersnood dat mensen omkomen van de honger, letterlijk sterven van de honger.
Dan komt er iemand voedsel brengen, genoeg voor alle mensen om van te eten en geen honger meer te lijden. Hij zegt: kom naar mij toe dan geef ik je eten, ruim genoeg.
Is het dan niet absurd en een teken van ongeloof te zeggen: ik eet er niet van?

Het gaat er om de Heere Jezus Christus aan te nemen.

Joh 6: 27-35
"Werkt niet om de spijs, die vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal; want Dezen heeft God de Vader verzegeld. Zij zeiden dan tot Hem: Wat zullen wij doen, opdat wij de werken Gods mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft.
Zij zeiden dan tot Hem: Wat teken doet Gij dan, opdat wij het mogen zien, en U geloven? Wat werkt Gij? Onze vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn; gelijk geschreven is: Hij gaf hun het brood uit den hemel te eten. Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Mozes heeft u niet gegeven het brood uit den hemel; maar Mijn Vader geeft u dat ware Brood uit den hemel. Want het Brood Gods is Hij, Die uit den hemel nederdaalt, en Die der wereld het leven geeft. Zij zeiden dan tot Hem: Heere, geef ons altijd dit Brood. En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten."

Ik hoop dat dit je helpt. Laat de Bijbel, Gods Woord, je leidraad zijn.
juni
Gerard@ bedankt hoor. Verder durf ik niks meer te zeggen.
Roozemond
@juni: je mag mij gerust mailen, schroom vooral niet. Je hebt er niets aan als mensen je een kind van God noemen, helemaal niets.

En verder kan refoweb ook een enorme verhindering zijn in je geestelijk leven. Let dus op;-)
Mona
@Roozemond: als je dit werkelijk meent, van die enorme verhindering, dan zou ik er maar geen knipoog achter zetten.
Volgens mij heeft in dit onderwerp niemand elkaar zomaar een kind van God genoemd. Ik ken hier niemand persoonlijk dus hoe zouden we dat kunnen zeggen?
Er is hier alleen gezegd, dat er een mogelijkheid is, om een kind van God te kunnen worden!
Ik merk toch echt heel veel bewogenheid voor @juni, hier in dit onderwerp.

@juni:
een laatste reactie van mij voor jou:
Een predikant is er om zijn gemeente te helpen. Zoek pastorale hulp. Je vragen zijn zo belangrijk.