Heere Jezus doopte Zelf niet

Ds. M.A. Kuyt / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de Heere Jezus. Ik las in de bijbel dat Jezus Zelf niet doopte. Ik had hier nog nooit zelf over nagedacht en dat ook nog nooit gehoord in de kerk. Kunt u mij vertellen waarom Jezus niet Zelf doopte?

Antwoord

Waarschijnlijk doel je op Joh.4:2 (“Hoewel Jezus Zelf niet doopte, maar Zijn discipelen”). In Joh.3:22 en 26 wordt de indruk gewekt, dat de Heere Jezus Zelf doopt, maar gezien de woorden van Joh.4:2 moeten we aannemen dat niet Jezus Zelf maar Zijn discipelen hebben gedoopt. Ik heb er wat verklaringen op nageslagen, maar die gaan er niet op in, waarom Jezus niet doopt. Ze constateren het alleen. Het is daarom moeilijk om aan te geven wat de reden is geweest dat Jezus niet doopte. Het kan zijn, dat Hij het niet gedaan heeft, omdat Hij niet wil dat Hij als een concurrent van Johannes de Doper wordt gezien. Het is immers zo, dat zowel Johannes doopt als ook de discipelen van Jezus. En dat doen ze in de Jordaan niet ver van elkaar. In Johannes 3:22-36 gaat het over de verhouding van Jezus en Johannes. Als Jezus optreedt raken de mensen in de war. En ook de discipelen van Johannes. Wie is deze Jezus? Is Hij meer of minder dan Johannes? Johannes zelf geeft aan dat Jezus meer is. Hij moet wassen, maar ik minder worden! Tegelijkertijd wil Jezus niet, dat Hij gezien wordt als Iemand die Johannes' werk gaat overdoen. Zo zou het wel uitgelegd kunnen worden door de omstanders, als zij zowel Jezus als Johannes naast elkaar zien zouden dopen. Jezus laat het over aan Zijn discipelen, omdat Johannes niet in de weg te staan.

Daarbij komt nog dat de doop die de discipelen van Jezus toepassen heel veel lijkt op die van Johannes (de doop der bekering tot vergeving der zonden). De doop zoals die later zal worden bediend, nadat Jezus is opgestaan en het doopbevel uitvaardigt, is van een ander karakter. Dan zullen discipelen van Jezus gedoopt worden in de naam van Jezus of in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Johannes zelf zegt van Jezus: "Die zal met de Heilige Geest en met vuur dopen." Dus Johannes weet, dat zijn doop anders is, dan die van Jezus. De doop, zoals deze bediend zal worden na Jezus' opstanding heeft alles te maken met het heil, dat Christus voor de Zijnen verworven heeft: reiniging van zonden en vernieuwing van het leven. De doop zoals wij die kennen in de NT’ische gemeenten ziet op het heil, dat in Christus gevonden wordt en dat verzegeld wordt door God aan het hart. Die doop wordt bediend in de gemeenschap van de christelijke kerk.

Omdat er nog geen christelijke gemeente is ten tijde van Jezus' omwandeling op aarde, heeft de doop nog niet de betekenis van het ingelijfd zijn in het lichaam van Christus, namelijk de gemeente. De nadruk ligt op de verkondiging van het Koninkrijk der hemelen, dat nabij gekomen is. De Heere Jezus is allereerst de verkondiger van dat Koninkrijk. Het teken van het toebehoren tot het koninkrijk Gods en de christelijke gemeente wordt pas later gegeven. De doop staat niet centraal in de prediking van Jezus, omdat het eigenlijke van de doop pas onthuld wordt na Jezus' opstanding. En zover is het nog niet als de discipelen van Johannes dopen.

Ook Paulus heeft zijn taak allereerst gezien als verkondiger. Hij schrijft aan de Korinthiërs: "Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen..." (1 Kor.1:17a). Zo is het ook Christus' taak niet dat Hij door de Vader gezonden is om te dopen (dat is de taak van Johannes, die wegbereider is). Zijn taak is om het Evangelie te verkondigen. Wanneer door het Evangelie mensen tot geloof en bekering komen en een gemeente gevormd wordt, dan wordt het teken van de inlijving in de gemeente (en in Jezus' werk) weer belangrijk. Daarom zal er altijd gedoopt worden tot op de huidige dag. De doop die heenwijst op het volbrachte werk van Christus kan vóór Jezus' dood en opstanding nog niet bediend worden. Het is daarom niet nodig dat Jezus doopt. Dat zullen later Zijn discipelen na Pinksteren wel gaan doen.

Kort gezegd: de taak van Jezus is anders dan die van Johannes. Daarom is er onderscheid.

Hartelijke groet,
ds. M. A. Kuyt, Genemuiden