Die door de vlakke velden rijdt

Ds. W. C. Meeuse / 3 reacties

Vraag

In Psalm 68:5 en vers 34 wordt gesproken over "Die door de vlakke velden rijdt" en (34) "Dien, Die daar rijdt..." Wat wordt er precies bedoeld met het woord "rijdt"? Heb verschillende verklaringen ernaast gehad, maar kom niet tot een echt antwoord.

Antwoord

We lezen over Johannes de Doper dat hij als taak heeft de weg voor de Heere te bereiden: "bereidt de weg des Heeren, maakt Zijn paden recht" (Matt 3:3b). Als een heraut die voor de koning uitgaat en er zorg voor draagt dat de weg effen is: alle kuilen worden eruit gehaald (Jes 40:4). Dan kan de koning op die weg ongehinderd rijden, als op een vlak veld (Ps. 68:5). J. H. Donner geeft als verklaring hierbij: "Een eere-heirbaan moeten zij voor hun Koning aanleggen en effenen, ten bewijze dat zij naar Zijn komst verlangen, Hem als hun Koning eren, zich aan Hem toevertrouwen en met blijdschap dienen en volgen willen, al gaat zijn weg ook door woestijnen. Gods kinderen verstaan deze heilige beeldspraak, wat het betekent de wegen voor de Heere te verhogen, wanneer Hij hun voorgaat en door de woestijn-vlakte van druk en lijden, nood en verdrukking leidt. Het betekent: met diep verootmoedigde en gelovige harten zich aan de Heere te onderwerpen, Hem in Zijn wijsheid en trouw te verheerlijken, Hem te volgen, wetende dat Hij hen door de woestijn naar het land der ruste voert. Dan worden in het hart de zandsteppen en hoogten van eigenwijsheid wil en kracht vernederd en de diepten van moedeloosheid, murmurering en wantrouwen gedempt, en het aldus voor en door de Heere bereide hart springt op van vreugde in God, omdat Zijn naam Heere is, de onveranderlijke en getrouwe Verbonds-God."

Ds. W. C. Meeuse

3 reacties
juni
vragensteller,het zou groot zijn als je dit bevindelijk van de Heere mag leren. Daar kan je om vragen!Ga eens kerken bij predikers die eerst voorwerpelijk en dan onderwerpelijk toepassen,daar leer je veel van,en hopenlijk dat het Woord wordt toegepast aan je ziel.Dan ga je inderdaad die heilige beeldspraak verstaan.
MUS
@juni Hier snap ik nou niks van... Wat is 'bevindelijk leren' anders dan begrijpen / geloven? En uit welke tekst of psalm komt dat met die voorwepen?
Mona
@juni,
wat betekend: eerst voorwerpelijk en dan onderwerpelijk toepassen?
Geen idee wat dit is. Kan ik dat ook in de Bijbel terug vinden?
Een eerlijke vraag hoor, ik heb er nog nooit van gehoord.