Kinderboeken afpakken

Dr. C. A. van der Sluijs / 30 reacties

Vraag

Mijn man en ik komen uit verschillende kerken (hij GKV en ik Ger. Gem.). Vanuit ons ouderlijk huis hebben we ook beiden onze kinderboeken meegenomen. Onze kinderen lezen die ook. Nu had mijn dochter laatst een boek (Sj. van Duinen) van mij gelezen waarin gesproken werd over een nieuw hart krijgen en er werd veel gebeden en psalmen gezongen. Mijn man kwam er mee en vertelde me dat hij niet wilde dat onze kinderen dit soort boeken lezen. Het was zo perfect-gelovig daar zouden ze alleen maar het gevoel van krijgen dat zij het niet goed genoeg doen. Ik zei dat ik liever heb dat ze een dan blijkbaar iets 'te gelovig' boek lezen dan bijvoorbeeld Harry Potter. En dat ik ze ook geen goed voorbeeld geef door het boek af te pakken. Wat voor verklaring zou ik ze daar dan voor moeten geven? Te christelijk, te zwaar? Mijn man gaf in gesprek hierover echter aan dat hij de kinderen voor hun twaalfde jaar niet wil belasten met dit soort geloofszaken (bekering, hemel, hel etc.), dan worden ze geïndoctrineerd (vindt hij van mij ook) en zo wil hij onze kinderen niet opvoeden. Nu ben ik het er helemaal mee eens om kinderen niet van jongs af aan bang te maken. Maar ik vraag me ernstig af of het wel bijbels is om kinderen een 'positief geloof' mee te geven en pas vanaf hun twaalfde te gaan vertellen dat er ook nog wat dingen anders zijn. Maar ik wil ook niet tegen mijn man in gaan. Wat moet ik hiermee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Ja, wat uw man zegt hebt u in feite vroeger ook van huis uit mee gekregen. U zult nu wat verbaasd zijn, maar ik zeg het u toch maar. Kijk, vroeger zeiden ze toch in de kerk waar u vandaan komt: "je moet eerst een heiden worden om daarna christen te kunnen worden." En soms voegde men er hier en daar wijs aan toe: "als je christen bent geworden dan word je pas een heiden" – uiteraard in de beleving van het geloof uit genade. Dat was nog eens wijsheid! Een en ander zal men in de vroegere kerk van uw man niet zo gauw gezegd hebben. Maar ja, het leven is nu eenmaal sterker dan de leer. En voorts is het christelijk dat uw man fungeert als hoofd van de vrouw en als hoofd van het gezin. Wat ik maar wil zeggen: u bent nu eenmaal getrouwd met een heel andere kerk (nou ja, u begrijpt me wel). Uw vroegere kerk en de vroegere kerk van uw man kruisen elkaar en soms kruisigen ze elkaar. Dat doet natuurlijk pijn. Maar er kan ook sprake zijn van een vruchtbare kruisbestuiving als jullie beiden verlegen zijn om de leiding van de Heilige Geest. Het mooie is dat je dan ook tegelijkertijd bij elkaar komt in de meest wezenlijke dingen.

Ik zou in overleg met uw man Harry Potter maar de deur wijzen. Dit soort lectuur vertegenwoordigt het herrijzende heidendom in ons land en West-Europa en er gaat onmerkbaar een invloed vanuit die op den duur ronduit heidens is in een bedroeven van de Heilige Geest. Occulte belasting van jongs af is niet ondenkbaar. Maar er is toch genoeg lectuur voor onze kinderen zonder dat het direct gaat om een opeenstapeling van voor een kind onbegrijpelijke bekeringsgeschiedenissen?!

Doorslaggevend is dat we onze kinderen vanaf het begin opvoeden in de vreeze des Heeren. En daar behoort alles bij wat dit laatste niet in de weg staat. Praat daar eens samen over met uw man en bidt samen, als het even kan hardop. Zodat je elkaar hoort voor Gods aangezicht. "En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een ieder mild geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden" (Jak. 1: 5). Dit laatste is niet niks. Maar alles!

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

harry potterkinderboek
30 reacties
beardedjohnie
@mieptruus er is toch wel verschil tussen C.S. Lewis en J.K. Rowling (narnia en harry potter)
mieptruus
Dan heb ik voor u de volgende site:

http://www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/narnia.ha.htm

Ik zou zeggen,lees eens door!
Heinrich
@mieptruus waarom moet je de 'wijsheid' over een schrijver of een bepaald boek van anderen vandaan halen? (er zijn overigens zeer tegenstrijdige opvattingen over de Rowling en de Lewis boeken, zeker de laatste), persoonlijk vind ik de boeken van Lewis zeer zeker verantwoordelijk, mits begeleiding aanwezig is, maar dat geldt voor het hele leven.

Ik zou zeggen, lees eerst de boeken zelf en trek hieruit je conclusie, maar niet anderen iets opleggen. Voor de één is iets wél goed en voor de ander niet.
Autumn
@mieptruus: Wel een beetje makkelijk om één mening van iemand van internet te plukken. Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het leven van C.S Lewis en in zijn andere boeken. Dan kun je tot de conclusie komen dat Lewis een oprecht christen was en dat zijn Bron God is. Ik heb met plezier de boeken van Narnia gelezen, ik ben erdoor aangeraakt en ook de films hebben iets met me gedaan. We gebruiken ze nog af en toe als film op een avond voor jongeren om het Evangelie uit te leggen (vergelijking het offer van Aslan en Jezus e.d.). Dat jij je er niet bij thuis voelt is prima, maar ga niet iets occult noemen wat het totaal niet is.
mieptruus
Heinrich en Autumn, ik ken het boek.
Wilde alleen laten zien waar het verkeerde in zit. Maar blijkbaar zien jullie dat niet.
Als je kinderen het verhaal over Jezus duidelijk wilt maken, zou ik of de kinderbijbel laten zien of een verfilming.Desnoods de acteur van Jezus niet zichtbaar in camera.
Maar om er nou een fantasie verhaal van te maken nee...
MvB
@ Gisela: leuk om te horen dat er ook iemand zo over denkt. Ik ben ook een moeder die heerlijk Pim en Mien voor leest. En mijn dochter is een boekenwurm, die lees ik ook al oude verhalen voor. Kerstfeest van Ries en Maaike of de verhalen van Vd Hulst. Heerlijk gewoon. Ik vind het zeker een verrijking voor kinderen!! Er is meer op de wereld als alleen de huidige wereld.

Ik geloof verder ook niet dat ik mijn kinderen Harry Potter zou laten lezen. Maar wat als ze 15 zijn en het toch doen?? Kun je het dan echt nog verbieden? Ik vind het erg lastig want ik ben er van overtuigd dat het geen verantwoorde boeken zijn voor een christen.
Autumn
@mieptruus: Dat is jouw mening en ik vind het prima dat je die hebt :) Ik heb een andere mening, en dat kan prima toch?
mortlach
Ach, sommige mensen willen nou eenmaal elke vorm van fantasie de kop indrukken - vooral bij kinderen! Voor hen is christendom een geloof van wetjes en van niets mag. En er zijn altijd wel weer christenen voor wie streng niet streng genoeg is. Gelukkig ben ik daar niet mee belast zeg, wat een ellende.
MvB
Wat schiet je hiermee op Mortlach? We weten dat jij niet christelijk bent aangezien je dat met grote regelmaat hier op Refoweb laat weten en jouw niet-christelijke mening verkondig je ook volop. Dat is soms echt wel opbouwend en/of leerzaam. Maar laat ook mensen in hun waarde die zoals jij dat dan benoemt streng willen zijn. Streng gelovig zijn is niet perse negatief.
mieptruus
Mortlach,
Fantasie is prima. Hebben we allemaal, zeker kinderen. Maar God is geen fantasie.
Ook de bijbel niet.
Het is goed dat je je mening zegt. Leren we weer van.Maar accepteer ook dat jou visie niet dezelfde kan zijn van iemand die wel geloofd in de bijbel.Omdat je niet het christelijke geloof aanhangt, kan je het ook niet begrijpen dat ik dit soort boeken niet vind passen.
Verder heeft het ook niet te maken met wel of niet streng zijn. Ik ben bang van dit soort boeken, omdat het te misleidend is voor de jeugd.
Een fantasie mag een fantasie zijn, zolang het niet een waarheid vertroebeld.