IJskoude voeten en vingertoppen

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Sinds een maand of drie heb ik last van ijskoude voeten en gevoelloze en koude vingertoppen. Het gaat dan meestal om mijn wijsvingers, die zien wit en voelen dood aan. Na een ongeveer een halfuur komt het gevoel vaak weer terug. Ook bij warm weer kreeg ik gevoelloze vingertoppen, maar vooral nu het kouder wordt zijn mijn voeten en vingers echt ijskoud. Voorheen heb ik hier nooit last van gehad en had ik altijd hele warme handen en voeten. Zomer en winter. Wel ben ik 16 kilo afgevallen in krap zes maanden. Ook daardoor heb ik het sowieso sneller koud, waarschijnlijk wegens het verdwijnen van een vetlaag. Alleen zie ik zelf niet het verband met mijn gevoelloze en koude vingers. Via googlen kom ik niet ver. Ik lees wel veel over de ziekte van Raynaud. Ik ben een man van 36.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De klachten zoals u die beschrijft zouden heel goed kunnen passen bij het fenomeen van Raynaud, waarbij er tijdelijk minder bloedvoorziening is naar de vingers en soms naar de tenen. Meer informatie hierover kunt u o.a. vinden op de website van de hartstichting.

Wel ben ik benieuwd of de 16 kg afvallen bewust is geweest? Wanneer dit namelijk niet het geval is zou ik hierover toch zeker spreken met uw huisdokter.

Met vriendelijke groet,

Dr. Nomen Nescio

dr. Nomen Nescio

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Arts/chirurg

Tags in dit artikel:

handenvoeten