Geloof zo moeilijk

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik vind het geloof zo moeilijk en zit met veel vragen. Hierdoor raak ik overvol, want het begint allemaal in mijn hoofd te malen. Ik kan heel moeilijk bidden en weet wel dat dit moet, maar weet niet hoe. Ik weet dat ik een zondaar ben en voor God moet verschijnen. Als ik verloren ga is het mijn eigen schuld, maar hoe weet ik echt dat mijn zonden zijn vergeven? Ik ben zo bang dat ik mij zelf dan bedrieg voor de eeuwigheid. Daarom kan ik ook moeilijk weten of een tekst of preek voor mij is, want ben bang dat ik het allemaal naar mij toe haal terwijl het niet van de Heere is. Ik weet hoe de Heere werkt in een mensenleven, maar kan niet zeggen dat die drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid bij mij te vinden zijn. Als ik bid, dan meen ik het ook, maar ben dan ook weer bang dat het schijnheilig van mij is en denk dat ik geen heil bij God heb. Ik ben soms zo onrustig. De dominee preekt heel vaak iets waar ik mijzelf in herken. Maar even later zegt hij iets en dan denk ik weer: zie je wel, het is van mij niet echt. Hoe moet ik eerlijk en volledig de toevlucht tot God nemen?

Antwoord

3 reacties
jsml
Beste vraagsteller/-ster, uit je vraag proef ik een beetje dat je zekerheid probeert te krijgen door te onderzoeken wat jij zelf al bent voor God. Maar ik ben bang dat je op die manier nooit zekerheid zult krijgen. Probeer het eens om te draaien. Ga zekerheid zoeken in wat Hij voor jouw is. Laat Hem in het middelpunt van je leven staan. Dan ga je inzien wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan ondanks al onze tekortkomingen..

Ennuh.. Geloven is niet moeilijk hoor want je hoeft er niets voor te doen. Geloven is slechts vertrouwen.
plderoos
Ik kan je maar één adviesje geven: nooit meer naar die dominee luisteren. Hij zit er vierkant naast en hij maakt jou aan het twijfelen.
juni
k,heb pas een boek gelezen. het heet nabij God te zijn. van dr. steenblok. misschien iets voor u? het is niet moeilijk te lezen,ondanks het van een dr. is.Dan ga je haast vanzelf,alles tegen de Heere vertellen,wat je leest, mist, overdenkt,wat er nodig is ,om zonder verschrikken voor Hem te verschijnen,enz. Dan krijg je onderwijs,en je hoofdje hoeft niet meer zo te malen.Rust vinden in Christus,daar gaat het over,en nog veel meer! echt een aanrader.Sterkte