Man naar Vergadering van Gelovigen

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Mijn zus en zwager zijn al jaren getrouwd en hebben twee kinderen. Vanaf het begin van hun huwelijk gaan zij naar de Gereformeerde Gemeente. Nu is mijn zwager de laatste jaren erg veranderd en heeft hij besloten over te gaan naar de Vergadering van Gelovigen. Er zijn al vele gesprekken geweest, maar deze beslissing is voor hem definitief. Kiezen voor een 'middenweg' is voor hem geen optie. Hij heeft het bekend gemaakt aan de kerkenraad en familie/vrienden. Hij laat mijn zus vrij om haar eigen keuze te maken. Mijn zus voelt zich echter helemaal niet thuis bij de Vergadering. Wat raadt u aan om te doen? Ook met het oog op de kinderen, die op dit moment naar een reformatorische school gaan, met vriendjes uit de kerk, etc. Moet zij meegaan om het gezin bij elkaar te houden, of blijven bij de Ger. Gem., maar dan met ouders die apart van elkaar de kerkdiensten bezoeken? Ze is ten einde raad...

Antwoord

Beste vriend,

Dat je zus ten einde raad is kan ik geloven. Dat ben ik ook, eerlijk gezegd. Ik kan begrijpen dat je zus niet mee wil naar een kerkgenootschap waar ze zich niet thuis voelt, maar ik begrijp ook dat je zo je gezin niet uit elkaar wilt trekken. Maar het feit is al dat er een grote kloof in dit huwelijk is gekomen.  Die is niet veroorzaakt door je zus (ik ga nu uit van de feiten die je in deze vraag vermeldt) maar door de nieuwe denkbeelden van haar man.  Ik neem aan dat zij een aantal keren met hem mee is geweest om ook haar eigen oordeel over de Vergadering van Gelovigen te vormen en daar is zij in haar overtuiging bevestigd dat dit niet de weg is. Dan raad ik haar aan toch niet mee te gaan, hoe moeilijk dit ook wordt voor hun kinderen. Uiteindelijk moeten we Gode meer gehoorzaam zijn dan de mens, zelfs dan onze wettige man.

Raad haar aan hem met liefde te blijven behandelen (en daar moeten wij ook dagelijks om bidden want dat is vanuit onszelf toch zo'n onmogelijke zaak). Laat ze haar man ook aanspreken op haar eigen belofte die zij eertijds samen gemaakt hebben voor God en dat ze daarom toch ook de kinderen onder het gehoor van de eigen prediking wil laten zijn. Daar zal een compromis moeten komen, want de vader kan ook vragen dat zijn kinderen met hem meegaan naar de Vergadering. Voor de kinderen zal dit heel moeilijk zijn, omdat ze toch met twee verschillende interpretaties van de Schrift worden geconfronteerd. Maar dat er toch nog de God van het verbond is Die in Zijn genade roept, trekt en ook vasthoudt. Hannah moest haar kind Samuel achter laten op een plaats waar eigenlijk geen enkele vader of moeder haar kind zou willen achterlaten! Eli en zijn twee zonen waren niet de beste voorbeelden voor een jongen. Ik stel me voor dat Hannah biddend en smekend haar weg ging voor haar kind. En de Heere heeft Hem bewaard om de verkeerde denkbeelden van die leiders van het volk over te nemen.

Harteljke groeten en veel sterkte,
Ds. A. T. Vergunst.

Lees meer artikelen over:

evangelisch