Discussie tijdens vrijmibo

Ds. P. Koeman / 36 reacties

Vraag

Sinds enige tijd werk ik bij een klein bedrijf in Rotterdam waar ik het prima naar mijn zin heb. De gewoonte onder mijn collega's is na de zogenaamde vrijmibo nog even naar een nabijgelegen café te gaan om een biertje te drinken. Ikzelf drink niet maar sluit mij graag aan uit sociaal oogpunt. Ik ben nu aantal keer mee geweest en moet zeggen dat het erg gezellig is maar wat later op de avond lijkt het de gewoonte om een 'leuke' discussie te beginnen over het geloof. Dit eindigt meestal bij de evolutietheorie. Aangezien mijn collega's aardig belezen zijn op dit gebied en ze het, in eigen woorden, als 'hobby' zien om daarover te discussiëren, voel ik mij mede door de overtalsituatie een beetje in het nauw gedreven. Na zo'n discussie heb ik het gevoel dat ik mij in verkeerd gezelschap bevind en deze mensen een slechte invloed op mij kunnen hebben vanwege hun afkeer van het geloof. Dit roept een dubbel gevoel, op aangezien dit ook mensen zijn waarvan ik zeker weet dat ik ze midden in de nacht kan bellen als ik een probleem heb. Zoals eerder gezegd heb ik het prima naar mijn zin en ik wil liever niet weg, maar is het verstandig in deze omgeving te blijven werken?

Antwoord

Vanuit uw vraag probeer ik me het spanningsveld, waarin u bent, in te leven. Inderdaad is zo'n situatie niet gemakkelijk. Het betekent intussen niet dat u daarom een andere werkkring moet gaan zoeken. Wel zou u in de gegeven omstandigheden het volgende kunnen doen. Wanneer u met uw collega's in gesprek bent en het keer op keer over evolutie gaat, zou u kunnen aanreiken: beste mensen, jullie visie op de schepping (ontstaan ervan etc.) is een andere dan de mijne. Zelf geloof ik - en ik ben daarin echt niet de enige!-, dat God aarde en hemel heeft geschapen, alsook ons mensen op een manier die alleen maar bewondering oproept. Wat de evolutie betreft weet ik dat Darwin e.a. deze theorie bedacht hebben. Intussen is het niet meer dan een theorie, waar bekende wetenschappers het nodige op afdingen en waarin allerlei gaten zitten en onjuistheden. Ik zou jullie willen vragen om mijn geloofsovertuiging te willen respecteren. Mag ik jullie voorstellen om het met elkaar nu ook eens over andere zaken te hebben die de moeite waard zijn en waarin ieder van ons ruimte krijgt zijn/ haar visie te verwoorden? Graag wil ik er bij zeggen, dat ik jullie als collega's en de werksfeer met elkaar waardeer en ik hoop dat wij het zo met elkaar houden.

Op die manier leg je de bal op hun speelveld, ben jezelf respectvol naar je collega's zonder het met hen eens te hoeven zijn, of worden en maak je ruimte voor bredere contacten.

Pas als je merkt, dat zij je echt iedere keer willen klem zetten, kun je dat aangeven en de zaak verder bekijken. Probeer in ieder geval  door je getuigenis en houding, door je voorbeeld getuige te zijn.

Sterkte bij alles en vooral Gods zegen. De Geest is beloofd en Die wil tact en wijsheid geven om op het juiste moment goed te reageren.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

36 reacties
mortlach
@Rotterdam: Stephen Hawking citeren als creationist; je moet het lef maar hebben. Maar goed.

Veel mensen geloven het, dus moet het wel waar zijn. Helaas/gelukkig is de werkelijkheid geen democratie. Er is maar een verdraaid klein percentage van de wereldbevolking dat relativiteitstheorie of kwantum mechanica kan uitleggen, en TOCH zijn die theorieën wel waar.

Je mag uiteraard geloven wat je wilt, maar gebruik dan zuivere argumenten. Zoals hierboven beschreven -ik geloof het omdat ik het geloof omdat het in de Bijbel staat en ik trek me verder niets aan van de wetenschap of de natuur - Prima, kerel, dat is goed, dan zijn we daarmee klaar. Maar als je allerlei poepjes begint te leggen op de theorieën van een ander met allerlei simpelweg GELOGEN argumenten zoals dat er geen bewijs is en dergelijke, dan begeef je je op erg glad ijs.
pierre81
@rsdejong
Ik weet niet wie jou die zware mentale gymnastiekles heeft gegeven maar zoals je het beschrijft lijkt het wel of je in een soort gevangenis hebt gezeten. Als jij denkt dat dat onze godsdienst is dan heb je het totaal mis. In vorige reacties is het jouw al eens vertelt wat wel die godsdienst is maar als je door je jeugd alles vaarwel hebt gezegd wat maar enigszins ruikt naar religie, dan ben je fout bezig.
Als je ondanks al die getuigenissen die hier opgeschreven worden vast houd aan dat beeld dat je hebt uit je jeugd, dan ga je die christelijke vrijheid nooit genieten.
Dat gevoel van vrijheid die je nu hebt duurt nog steeds voort maar die stopt een keer, en dan?
(hebr11:3) Door het geloof zien wij in  dat de wereld tot stand gebracht is door het Woord van God,  en wel zo dat de dingen die men ziet, niet ontstaan zijn uit wat zichtbaar is.
(2kor4:18) Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn van het ogenblik, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig.
rotterdam1
Lezen – Mortlach – lezen, ik heb niet gezegd dat het “waar” is omdat 50% van de wereldbevolking het geloofd. Ik zeg dat jullie ruim 3 miljard mensen wegzetten als dom en dat ik dat arrogant vind.
@rsdejong ; ik had het kunnen weten – het kleine jongetje dat vroeger trouw naar de kerk ging wordt discipel van Darwin en doet niets liever dan het evangelie van de evolutie te verspreiden op aarde. Toch nog even een laatste vraag ; wat zoek je nog op refoweb.nl ? Bevestiging van je niet tot moreel verval lijdende, rijke gevoel van vrijheid ? Of heb je een roeping (van Wie) dit magnifieke gevoel met ons te delen ?
mortlach
Dom? Nee, dat ben ik met je eens, dat zou inderdaad arrogant zijn. Ongeïnformeerd, dat dan weer wel. En het is verbazend hoe de ontwetendheid soms met hand en tand wordt verdedigd, alsof er een verborgen agenda mee is gemoeid zou je bijna gaan denken.
karlo
Ik had deze week nog geen oeverloze discussie meegemaakt, maar ....zie daar. En @rsdejong je verwijt een ander een omhaal van woorden...hoe zat het ook al weer met die pot en die ketel?
En wij hoeven niets te beredeneren en te bewijzen. Geloof alleen. Er staat ergens: de wijsheid van de mensen is dwaasheid bij God. En dat geloof ik ook. Het Allerbeste voor iederéén.
pretty
Het lijkt mij de kans om over Jezus te vertellen.
schaapje
Jammer dat de discussie weer verzand in elkaar op een vijandige manier katten!

Verstand op nul?
Hoe zal een mens geloven zonder zijn verstand te gebruiken?
karlo
@schaapje idd. en @rsdejong..... nee driewerf nee, dit is heel iets anders. Gelukkig maar.
mortlach
Ik mag graag het blog van Todd Wood volgen. Dr. Wood is wetenschapper, overtuigd christen en een jonge-aarde creationist, maar hij is onkarakteristiek genuanceerd. Hij schreef ooit het volgende:

The truth about evolution
I hope this doesn't turn into a rant, but it might. You have been warned.

Evolution is not a theory in crisis. It is not teetering on the verge of collapse. It has not failed as a scientific explanation. There is evidence for evolution, gobs and gobs of it. It is not just speculation or a faith choice or an assumption or a religion. It is a productive framework for lots of biological research, and it has amazing explanatory power. There is no conspiracy to hide the truth about the failure of evolution. There has really been no failure of evolution as a scientific theory. It works, and it works well.

I say these things not because I'm crazy or because I've "converted" to evolution. I say these things because they are true. I'm motivated this morning by reading yet another clueless, well-meaning person pompously declaring that evolution is a failure. People who say that are either unacquainted with the inner workings of science or unacquainted with the evidence for evolution. (Technically, they could also be deluded or lying, but that seems rather uncharitable to say. Oops.)

Creationist students, listen to me very carefully: There is evidence for evolution, and evolution is an extremely successful scientific theory. That doesn't make it ultimately true, and it doesn't mean that there could not possibly be viable alternatives. It is my own faith choice to reject evolution, because I believe the Bible reveals true information about the history of the earth that is fundamentally incompatible with evolution. I am motivated to understand God's creation from what I believe to be a biblical, creationist perspective. Evolution itself is not flawed or without evidence. Please don't be duped into thinking that somehow evolution itself is a failure. Please don't idolize your own ability to reason. Faith is enough. If God said it, that should settle it. Maybe that's not enough for your scoffing professor or your non-Christian friends, but it should be enough for you.

I think that's all I want to say today. Rant over.

http://toddcwood.blogspot.ie/2009/09/truth-about-evolution.html
rotterdam1
Nee hoor, rsdejong, zeker niet vijandig, beetje cynisch dat wel.
Ik heb in deze hele discussie nooit het Genesis scheppingsverhaal voor letterlijke consumptie aangedragen. Het bijbelwoord wat ik citeerde was Joh. 1 “In den beginne was het woord” niets meer en niets minder. Gooi ik daarmee de discussie op slot ?
karlo
Ik zou graag het scheppingsverhaal voor letterlijk aandragen. Het was avond geweest en het was morgen geweest, de eerste, de tweede dag etc. God spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er. Wat mij betreft discussie op slot, heel graag zelfs. Groet.
Omega
@rsdejong Ik jouw specifieke geval sluit ik zeker niet uit dat het evolutiegeloof een kern van waarheid bevat. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welk eencellig wezen jouw voorouder is ;-) Maar als ik het goed begrijp geloof je in iets dat geen enkele fundament heeft. Immers, de bodem van jouw geloof bestaat uit iets wat nooit bewezen kan worden, waardoor ook de pilaren van jouw religieus monument niets anders zijn dan een paar luchtkussens. Jij noemt dat wondere werkelijkheid. Ik dacht dat je te oud was voor sprookjes.

@mortlach Die uitdaging ga ik aan. Zodra het de wetenschap lukt om uit dode materie leven te creëren, ook al is het in het reageerbuis, dan bied ik alle evolutiegelovigen mijn nederige excuses aan, inclusief @rsdejong. En ik kan me voorstellen dat je dan in dubbel opzicht iets te vieren hebt... Knopen we er ook nog een tijdslimiet aan vast? Stel namelijk dat je op een bepaald moment nog te oud bent om whiskey te drinken ;-)
mortlach
@Omega: whiskey wordt alleen maar beter naarmate die ouder wordt, dus ik heb geen haast. Kun jij ook nog even genieten van die extra ruimte op je eilandje :-)

Wat betreft je opmerking over een onbewijsbaar fundament: daar zitten we allemaal mee opgescheept. Je kunt immers niet bewijzen dat er een universum (alles, inclusief God) bestaat. Dat nemen we aan, ik, maar jij ook. Daarmee verliest het bezwaar in mijn ogen enorm aan kracht.
mortlach
@karlo: Hij gebiedt en het staat er... Tja, dat is inderdaad een verklaring. Voor mij persoonlijk een enorm onbevredigend, zelfs armoedig antwoord, omdat het niets verklaart in mijn ogen. Tal van zaken in de biologische wereld die door evolutietheorie heel elegant worden verklaard, blijven 'toeval' als je aan jouw verklaring vasthoudt.

Zonder evolutietheorie wordt biologie gereduceerd tot postzegels verzamelen zonder enige onderliggende structuur. Wordt er een nieuw soortje kever ontdekt, tja, dan danken we God dat hij het blijkbaar nodig achtte 42.457 soorten kevertjes te scheppen, en niet slechts 42.456. Waarom bewegen alle vissen hun ruggengraat horizontaal maar dolfijnen en walvissen verticaal? Gods plan? Waarom dan? Geen idee....

Waarom heeft het menselijk DNA een chromosoom verdacht veel lijkt op de fusie van 2 chimpanseechromosomen? Geen idee... God gebood het, en het was zo?

Wat dat betreft is evolutie voor mij een veel bevredigendere verklaring voor allerlei waarom-vragen dan God. Niet dat het daarmee meer of minder waar is, maar het is voor mij een van de redenen dat ik zo weinig met de God-verklaring kan.
karlo
Ik ben blij dat ik mij niet bezig hoef te houden met soorten kevertjes en vissenruggegraten, al dan niet verticaal en chromosomen al dan niet van apen. Kleine toevoeging aan mijn groet:
welterusten.
refoweb
Gelieve de discussie bij een vrijmibo voort te zetten en niet bij dit antwoord. Zie nogmaals de voorwaarden voor het plaatsen van een reactie.