Priapisme

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Enige tijd geleden werd ik overvallen door een priapisme, een hele nare ervaring die spoedbehandeling van een uroloog vereist. Kun je wat doen of nalaten om dit te voorkomen? Ik gebruik omnic en proscar, maar volgens huisarts en apotheker is er in de medische literatuur niets te vinden dat deze medicijnen in bijzondere mate de oorzaak er van zouden zijn. Heel erg benieuwd naar uw reactie, ook van eventuele "ervaringsdeskundigen".

Antwoord

In het Farmacotherapeutisch Kompas lees ik dat omnic een kans van <0,01 procent geeft op priapisme, kleiner dus dan 1 op de 10.000 mannen, zeer zelden dus, maar het wordt wel als mogelijkheid genoemd. Ik zou toch als eerste daaraan denken. Verder weet ik het ook niet. Ervaringsdeskundigen ken ik niet.

Drs. N. Wolswinkel