Problemen bij geloofsdoop

Ds. J.A. van den Berg / 3 reacties

Vraag

De geloofsdoop (als volwassene) lijkt het meest bijbels. Ik weet niet of ik hier wel voor wil kiezen, aangezien dat ik dan bang ben niet meer aan het Heilig Avondmaal te mogen (in PKN, GB). Klopt het dat je in de Ger. Bond als volwassen gedoopte (ik ben ook al als kind gedoopt, maar meen dat de geloofsdoop is wat de Heere wil) onder censuur komt? Wat moet ik nu doen? Ik wil niet al die problemen!

Antwoord

Beste vriend of vriendin, graag wil ik proberen op je vraag te antwoorden.

Laat ik beginnen bij de vraag of je onder censuur komt als je na de kinderdoop ook geloofsdoop ondergaat. Dat zou inderdaad kunnen gebeuren. Al verwacht ik dat verschillende gemeenten er verschillend mee omgaan. Volgens mij kan het voor een kerkenraad ook een hele worsteling zijn.

En ergens vraag ik me af of de keuze om je opnieuw te laten dopen ook niet een breuk is met de leer in de gemeente. Of met andere woorden: Kun je na het ondergaan van geloofsdoop je thuis voelen in een Geref. Bondsgemeente? Ik denk dat de geloofsdoop insteekt bij de ervaring van ons en dat de kinderdoop insteekt bij de trouw van God. Dat is een groot verschil.

Je vraagt wat je moet doen. Volgens mij moet je nader onderzoeken of geloofsdoop inderdaad zo bijbels is als het lijkt. Ik wil proberen om je op weg te helpen daar in. Daarmee bedoel ik niet dat ik je gedachten vreemd vind. Nee, ik besef dat het je eerste indruk kan zijn bij het lezen van de Bijbel dat geloofsdoop het meest bijbels is. Zelf ben ik er diep van overtuigd dat de kinderdoop meer bijbels is en rijker.

Hoe komt het dat voor jou de geloofsdoop het meest bijbels lijkt? Je gaat daarbij waarschijnlijk af op bepaalde teksten uit het Nieuwe Testament. Er staat bijvoorbeeld: "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden" (Mark. 16:16). Hierbij moeten we beseffen dat er vooraf in vers 15 het bevel staat om uit te gaan in de gehele wereld. Mensen die het Evangelie niet kenden, zouden het horen en tot geloof komen. Zij zouden als teken van Gods trouw gedoopt worden. Maar uiteraard zouden ze dan eerst hun geloof belijden. Zo ging het bij de Moorman en bij anderen.

Soms vraagt men waarom de Heere Jezus zowel besneden is als gedoopt. Hoewel we niet lezen over Zijn besnijdenis, mogen we daar van uit gaan. Dat gebeurde met alle Joodse jongetjes. Hij heeft zich ook laten dopen door Johannes de Doper. Maar dat is een unieke situatie. De Heere Jezus stond op de grens van Oude en Nieuwe bedeling. Hij is één geworden met de gelovigen uit het Oude Testament en uit het Nieuwe Testament.

Echter nu kom ik tot de onderbouwing van mijn visie. Daarbij kun je nog noemen dat Lydia werd gedoopt en haar huis. Zo ging het bij de stokbewaarder. Huis wijst op familie en eventueel personeel. Het is waarschijnlijk dat er kinderen bij betrokken waren.

Maar heel belangrijk is dat je de lijn ziet in de Bijbel van de eenheid tussen Oude en Nieuwe Testament. Wij mogen vanuit de heidenen delen in het verbond dat God met Abraham heeft opgericht. Het is een eeuwig verbond (Gen. 17). Bij dat verbond heeft Abraham een teken gekregen, de besnijdenis. Romeinen 4:11 zegt dat hij dat teken heeft gekregen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs.

Dat kreeg hij lang nadat hij tot geloof was gekomen. Echter zijn zoontje Izak kreeg hetzelfde zegel van de rechtvaardigheid van het geloof. En dat terwijl dat jongetje nog niet kon geloven. Hij was pas acht dagen oud. Maar het gaat niet om wat Izak heeft of doet. Nee, het gaat er om wat God belooft. Hij belooft dat Hij rechtvaardigt uit het geloof en niet uit de werken. Die belofte is voor kinderen net zo vast als voor volwassenen. Daarom dopen we kinderen.

De doop is evenals de besnijdenis een teken en zegel van de rechtvaardigheid van het geloof. Het gaat dus niet om een zegel van het geloof zoals bij de geloofsdoop. Nee, het geloof is niet onwankelbaar en daar wordt geen zegel op gezet. De verbondsbelofte van God is onwankelbaar. Daar wordt een zegel op gezet. Dat wil de Heere laten meewerken met het Woord om te versterken in het geloof.

In Kolossensen 2, met name vers 11 en 12, maakt Paulus duidelijk dat de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen. De gelovigen in Kolosse behoeven niet besneden te worden. Zij zijn immers gedoopt. Dat teken van de doop wijst naar dezelfde zaak waarnaar het teken van de besnijdenis wijst. Het gaat om het uittrekken of afleggen van het lichaam van de zonde. Dus eigenlijk gaat het om de besnijdenis van het hart. Na het sterven van Christus is er een ander teken gekomen, zonder bloedstorting. Dopen met water in plaats van besnijden van de voorhuid. Dit gebeurde ook bij het andere sacrament. In de plaats van het Pascha met het geslachte lam, is het Heilig Avondmaal gekomen met wijn en brood.

Als in het Oude Testament de kinderen in het verbond zijn en daar een teken van ontvangen, is het dan in het Nieuwe Testament armer? Zijn de kinderen daar niet in het verbond en ontvangen ze niet een teken van het verbond? Door de geloofsdoop aan te hangen, raken we het zicht op het verbond en daarmee op Gods verbondstrouw kwijt.

We lezen in Efeze 2:12 dat de gelovigen te Efeze vroeger vreemdelingen waren van de verbonden der belofte. Nu zijn ze dat niet meer. Dus de heidenen delen door het geloof in het verbond. Dat leren we ook uit Romeinen 11 waar staat dat heidenen als takken in de stam zijn ingeënt waar Joden door ongeloof als afgebroken takken zijn.

Hoe kunnen we naast de kinderdoop de geloofsdoop gebruiken als we in Efeze 4 lezen over één Heere, één geloof en één doop? Dat we nergens een eenvoudig bevel vinden om ook kinderen te dopen, is te begrijpen. De apostelen zijn opgegroeid in een situatie waar de kinderen in het verbond zijn opgenomen. Daarom vinden we geen nadrukkelijk bevel dat de kinderen ook het teken van het verbond moeten ontvangen. Dat is een zaak die vanzelfsprekend is.

Beste vraagsteller of stelster, het is een lang antwoord geworden. Misschien is het te veel informatie om in één keer te bevatten. Maar lees het dan later nog eens een paar keer rustig door. Denk er over na. Kijk het na in Gods Woord. Leg het biddend voor de Heere neer. De Heilige Geest wil zo licht en leiding geven.

Ontvang mijn hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg

Tags in dit artikel:

censuurdoopoverdoopvolwassendoop
3 reacties
QuadCoreInside
Kleine aanvulling op de opmerking van de ds. dat we niet lezen over de besnijdenis van Jezus:
In Lukas 2 lezen we het volgende:

"21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS (...)
22 En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden;"

We lezen dus inderdaad niet over de daad van de besnijdenis zelf, maar ik denk dat we uit deze verzen wel kunnen opmaken dat Jezus besneden is.
elsbet
Beste vragensteller,

Graag wil ik me aansluiten bij het advies van de dominee. Lees de Bijbel hierover en bidt God om Zijn antwoord. Ik ben er van overtuigd dat Hij je zal laten zien hoe het verder moet. Zijn weg is altijd de beste. Zijn Woord is de Waarheid.
plderoos
Tótdat je zelf een kind krijgt. Als je meent dat geloofsdoop de enige juiste manier is mag je je kinderen niet laten dopen!

Oké, ik kan me goed voorstellen dat als je de bijbel leest met het idee een bewijs te vinden voor de geloofsdoop dat je die zeker zult vinden. Maar, als je de bijbel onbevangen leest met als enige doel het God zo goed mogelijk naar de zin te maken zul je beide vinden, én de geloofsdoop, én de kinderdoop. Als abraham en zijn huis besneden moest worden, waarmee expliciet bedoeld werd, zijn kinderen, bastaardkinderen, en slaven. Dan moet als iemands hele huis gedoopt wordt daar ook zeker zijn huis inclusief zijn kinderen onder worden verstaan.

Het valt me zo vaak op dat mensen slecht één aspect van een bepaald onderwerp willen aanvaarden. Maar, zoals Jezus al tegen de farizeeën zei: het ene moest men doen en het andere niet nalaten.

Als iemand tot geloof komt moet hij gedoopt worden, hij en iedereen die bij hem behoort, zijn vrouw en kinderen, maar ook geadopteerde kinderen. Die doop hoeft nooit te worden over gedaan. God heeft al gesproken en Zijn woord is onberouwelijk. Overdoop is daar de ontkenning van.