Seksdating

E. (Betsy) Westeneng / 5 reacties

Vraag

Ik denk best veel aan seks en hoe fijn dat is. In de relaties die ik heb gehad was ook altijd wel seks (tot grenzen). Nu ik weer alleen ben mis ik dit heel erg en dan niet alleen de seks om de seks, maar ook de genegenheid en je geliefd en bijzonder voelen. Soms is de verleiding erg groot om op seksdating te gaan en om iemand te zoeken. Het vinden van een nieuwe relatie zou natuurlijk een veel betere optie zijn, maar ik stoot blijkbaar vrouwen af. Heeft u tips hoe ik hier mee om kan gaan?

Antwoord

Seks komt pas tot zijn recht binnen een relatie, waarin je voor elkaar gekozen hebt en weet wat je aan elkaar hebt. Dat geeft veiligheid en vertrouwen. In zo’n relatie is seksualiteit overigens maar een klein aspect: er zijn veel andere dingen, die je samen beleeft en die maken, dat je het goed kunt vinden samen . Gek genoeg gaat seks in ieders hoofd een veel grotere rol spelen als hij/zij dit mist. Je gaat je er dan steeds meer op focussen. De kans is dan groot, dat je steeds verder gaat in het zoeken van seksuele bevrediging, bijv. via internet. En voor bevrediging heb je gaandeweg meer prikkels nodig, zodat je op een hellend vlak terecht dreigt te komen. Het isolement waarin je terechtkomt wordt steeds groter.

Het probleem bij jou lijkt dat het je tot nu toe niet gelukt is een vaste relatie aan te gaan. Vaak ligt er breder een probleem in het contact hebben en houden met bijv. vriendenrelaties. Dat probleem  los je vermoedelijk niet alleen op.  Ik adviseer je daarbij hulp te vragen. Je kunt daarvoor terecht bij het maatschappelijk werk, zoals De Vluchtheuvel, De Driehoek of De Schuilplaats.

En verder adviseer ik je te richten op andere dingen. Sporten bijv. geeft voldoening en is een goede ontspanning voor je lichaam. Verder helpt het om dingen te doen die je interesse hebben, zoals een hobby. Als je ergens een voldaan gevoel aan ontleent geeft dat opluchting en verbetert dat je zelfvertrouwen.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

dating
5 reacties
twinkeltje1989
Haay Beste Jongen,

Ik herken veel in je vraag, maar ik heb wel ontdekt dat je seksualiteit moet gebruiken in een relatie tussen man en vrouw, en niet te gebruiken omdat jij/ik dat lekker vind, en de hele gedachten achter seksualiteit verloren gaat.
Ik zou graag met je door willen praten! mocht jij daar ook behoefte aan hebben, dan hoor ik het graag. (mailadres bij de redactie bekend)
Daniel
Helemaal eens met de deskundige, ik vind seksdating zo mensonterend, zo zielig en zo eenzaam.
Betse vraagsteller ik kan me voorstellen dat je dan vrouwen afstoot. Als je zo door seks geobsedeerd bent straalt het meestal ook van je af.

Is het ontmoeten van een vrouw/meisje zonder gelijk aan seks te denken nog een mogelijkheid voor jou?
Zo nee, gelijk hulp zoeken!
AHHK76
Beste ....
Jij idealiseert seks. Als je met iemand getrouwd bent en je hebt dan gemeenschap dat kan heel mooi zijn. Maar dat is het niet altijd...! En als je het doet buiten, het huwelijk, daar is het niet voor bedoeld. Dat laat je nog leger en eenzamer achter, dan dat je was. Seks en liefde horen bij elkaar. Het is niet los verkrijgbaar. Dus krijg je dan een soort 'kater"!
In de Bijbel staat dat je, als je gemeenschap hebt met een hoer, je één vlees met haar wordt.
Weet je wat dat betekent? Dat als je seks met iemand hebt, dat je dan een stukje van jezelf weggeeft... Dat stukje krijgt je niet meer terug, dus als je dat steeds doet, wordt je steeds ongelukkiger! En dan hebben we het nog niet eens over ziektes enzo.
Als je een vrouw hebt om de seks dan verlang je eerst naar haar en na die tijd is het soms helemaal over. Ik heb weleens gehoord dat er in een dorp werd gezegd: Voor dat je haar had, was ze je wel een koe waard en daarna nog geen touw (waarmee je een koe vast kunt binden). Zoiets kun je ook lezen in 2 Samuél 13, hoe dat kan gaan.... Dus dat is waardeloos!
Ga naar bijeenkomsten waar goede sprekers zijn of andere leuke of zinvolle bezigheden. Maak daar vrienden en vriendinnen. Ga respectvol met anderen om! Wees een vriend voor anderen, dan zul je niet eenzaam zijn.
En als je dit niet kunt, volg dan het advies van Daniël op!
Het beste ermee!
Jan_Urk
@AHHK76
U zegt: "Als je met iemand getrouwd bent en je hebt dan gemeenschap dat kan heel mooi zijn. Maar dat is het niet altijd...! "
Mijn verloofde en ik gaan bijna trouwen, we kunnen uiteraard niet wachten op onze huwelijksnacht maar uw noot bij de eerste opmerking baart mij zorgen. Ik verwacht inderdaad iets heel moois maar kunt u mij meer vertellen over waarom dit niet zo zou zijn?

@vragensteller
Ga vooral niet te hard op zoek en je zult vanzelf iemand vinden!
AHHK76
Beste Jan,
Fijn dat je met jouw verloofde uit ziet naar de huwelijksnacht. Dat is al heel bijzonder in deze tijd....!
Tja om nou zomaar het antwoord op deze vraag hier neer te zetten...?! Oké dan, ik zal een poging doen.
Als je gaat trouwen en voor het eerst gemeeschap hebt, kan dat pijnlijk zijn voor de vrouw. Daarom is het goed om een "uitgebreid voorspel" te hebben en eventueel een glijmiddel (bijv. olie) te gebruiken. Verder is het belangrijk dat je goed communiceert over wat je wilt en fijn vindt en wat niet. Als je dit doet, hoef je niet veel problemen te verwachten. Ik wil je echt niet bang maken. Maar er worden niet voor niets zoveel vragen gesteld over seksualiteit op deze site. Bij veel mensen gaat het goed. Maar er zijn ook mensen die op dit gebied problemen hebben. Maar dat is op het gebied van communicatie ook zo.... En vaak gaat dat samen op. Als jij en jouw verloofde elkaar liefhebben en respecteren en en open en eerlijk met elkaar praten, dan mag je er vanuit gaan dat het inderdaad mooi zal zijn! Dat gun ik je van harte en dat wens ik je ook toe.