Christen niet in politiek

dr. G. W. Marchal / 1 reactie

Vraag

Waarom laat de kerk zich in met politiek, rijkdom, macht? Joh. 17:16, waar Jezus zei tegen Zijn discipelen: wij zijn geen deel van deze wereld, ze liepen er wel degelijk op rond. Maar die christenen lieten zich met het toenmalige Romeinse bestuur niet in, maar gehoorzaamden wel de wetten. Het christelijke geloof dat we hier kennen is één met politiek. Is het Koninkrijk waar we om bidden dan hier op aarde? Nee toch? God zegt enkel via de Bijbel dat we aan de keizer moeten geven wat aan hem toebehoort, en God wat aan God toebehoort. Dus christenen dienen goede burgers te zijn, maar zich verder niet in te laten met de politiek en wachten op de wederkomst van Christus.

Antwoord

De vraag naar de verhouding tussen geloof en politiek is een kwestie die de eeuwen door niet tot rust is gekomen. De briefschrijver verwijst naar een tekst uit het Evangelie naar Johannes. "Wereld" heeft in dat Bijbelboek een dubbele betekenis. Enerzijds is zij de kring die van de Heere God en Zijn heilzame bedoelingen -vlees en bloed geworden in de Here Jezus Christus- niet wil weten. Anderzijds is en blijft zij het voorwerp van Gods liefde: "Want alzo lief heeft God de wereld gehad..." (Joh. 3:16). Zich afzijdig van de wereld houden is een opstelling die heel veel vragen oproept, nog afgezien van de vraag: hoe geef je daar gestalte aan? Wanneer je alles wat met politiek te maken heeft schuwt, betekent dat ook dat je alles en allen overlaat aan anderen, die zich groot en sterk maken. Het wachten op de komst van de Heere Jezus Christus is niet leeg, maar gevuld met daden van geloof, hoop en liefde.

Ruim een jaar geleden schreef ik een artikel over dit onderwerp, dat ik als bijlage toevoeg.

Vriendelijke groet,
Ds. G. W. Marchal

Tags in dit artikel:

politiek
1 reactie
MUS
Een christen kan in deze maatschappij op vele terreinen vruchtbaar zijn, ook in de politiek.
Door christelijke politiek wordt Gods koninkrijk niet gevestigd... dat is niet van deze wereld, maar zal er wel komen!