Niet-productieve gedachten over relaties

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Meer dan eens voel ik mij eenzaam en neerslachtig. Tijdens de jaarwisseling heb ik dit in sterkere mate ervaren. Inmiddels hebben veel mensen in mijn omgeving verkering of zijn getrouwd. Om eerlijk te zijn verlang ik ook naar een lieve, eerlijke vriendin waarmee ik mijn gedachten en emoties kan delen. Elke dag bid ik hiervoor, maar toch heeft het tot nu toe niet zo mogen zijn.

Een paar keer heb ik het verwijt gekregen dat ik niet open zou staan voor een relatie. Mijn mening is dat je verliefd moet zijn om een relatie te kunnen beginnen. Ik hou het bijna niet voor mogelijk dat er iemand verliefd op mij kan worden waarbij de liefde dan wederzijds zal zijn. Wie is er nu in mij geïnteresseerd? Hoe kan ik met zulke gedachten omgaan? Het zijn niet-productieve gedachten die je om moet zetten in productieve gedachten. Maar als dit niet zo wil lukken wat dan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je hebt echt last van depressieve gedachten en dan zie je nu eenmaal alles heel somber. Iemand die goed in z'n vel zit die ervaart zowel positieve gevoelens zoals dankbaarheid, tevredenheid, kunnen houden van iemand enz., als ook wel negatieve gedachten zoals somberheid en chagrijnigheid.

Als je depressief bent, dan lijken er geen positieve gevoelens meer te bestaan en zijn de negatieve gevoelens sterk in het negatieve uitvergroot. Als je je zo voelt, dan kun je ook niet geloven dat er iemand verliefd op je zou kunnen worden en kun je zelf ook heel moeilijk verliefd worden.

Als het niet beter wordt, dan zou ik echt eens naar de huisarts gaan om te laten onderzoeken of je echt aan een depressie lijdt. En zo ja, dan zijn er gelukkig heel goede medicijnen voor om zo weer beter te worden en je alles
in de juiste proporties ziet.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

singleverkering