Bij Frank Ouweneel geweest

Dr. C. A. van der Sluijs / 10 reacties

Vraag

Als ik het forum van Refoweb moet geloven en een aantal andere sites, dan hoor ik ook bij een van de "domme kippen" die achter F. Ouweneel aanliepen. Wij zijn een paar keer naar zo'n avond geweest, hebben onkerkelijken meegenomen om de Bijbel te 'bewijzen' en nu blijkt het allemaal een leugen? Wie kan ik dan nog wel geloven? Ik ben absoluut niet iemand die achter dominees aanloopt, maar je hebt toch wel allemaal zo je mensen die je graag hoort? Mag dat niet? Ik twijfel nu echt aan alles en iedereen. Ik toets wat mensen zeggen alles aan Gods Woord. Maar ik heb gewoonweg niet alle kennis om het aan Gods Woord te toetsen. Kan ik mijn leraars in Christus nu niet meer geloven? Die vaders in het geloof hebben toch onderzoek gedaan en kennen de grondtalen (ik heb het nu niet persé over Ouweneel). Ik moet hen dan gewoon geloven, want ik kan niet alles na gaan zoeken (in de kerkgeschiedenis e.d.) en beheers de grondtalen niet. Als dit echt waar is, als dit echt een leugen is dan zou alles wel een leugen kunnen zijn. En vooral: waarom? Ik twijfel al zoveel omdat er zoveel verschil is in christelijke kringen. Weet u, ik ben het eigenlijk spuugzat. Al die verschillen! En al dat ge-veroordeel en verketter! Sommige familieleden van mij zeggen dat als God een mens bekeert, je vindt dat dit niet meer kan en dat niet meer gaat; de legging, oorbellen enz. Andere familieleden van mij zeggen dat als een mens zich tot God bekeerd, je juist ruimer gaat denken. Mijn eigen ervaring is dat ik in sommige dingen heel ruim ben gaan denken en juist dingen die de meeste christenen zonder problemen doen, niet meer wil. De Bijbel leert mij  hetzelfde: niet onder de macht staan van leringen en bepalingen, maar vrij zijn en tegelijkertijd niet meer naar het vlees leven, dus jezelf toch geboden maken (al vloeit dat m.i. voort uit liefde tot God en een verlangen tot heiliging) die je helpen om heilig te leven. Ik weet dat ik zelfs op prinsen geen vertrouwen moet vestigen, maar hier word ik echt moedeloos van! Natuurlijk moet ik het Woord geloven en dat wordt zo langzamerhand zeker mijn enige houvast, maar wat als de ene 'uiterste' christen de Bijbel zus uitlegt en een andere naar de andere kant uitslaande christen de Bijbel zo uitlegt? Moet ik dan helemaal voor mijzelf in m'n eentje bepalen wat de juiste uitleg is? Ik voel me zo heen en weer geslingerd tussen elke wind van leer. Maar hoe kan ik nou zorgen dat ik niet omver geblazen word? Het is toch onmogelijk om als jong plantje staande te blijven in de stormen van de verschillende leringen? En dan is het nog een bevel ook om staande te blijven! Wie zegt dat ik mij niet bedrieg?

Antwoord

Neem me niet al te kwalijk dat je enige tijd moest wachten op beantwoording van je vraag. Dominees zijn net mensen en hebben soms ook de merkwaardige gewoonte op vakantie te gaan. Voor mijn gevoel daal ik nu af van het Zwitserse hooggebergte naar het Nederlandse moerasleven. Want daar ben jij in ieder geval weer behoorlijk in vast gelopen. Het was goed dat er een prins omviel, om zo op de Heere alleen te leren vertrouwen. Ja, je mag je voorgangers vertrouwen als ze hun gang en treden hebben vast gemaakt in het Woord van God, zoals dat beleden is door de Kerk der eeuwen. Dit werd opnieuw samengevat in de Reformatie. Oriënteer je daarop.

Je hebt vast wel mensen in je omgeving die je daarbij kunnen helpen. Krijg er oog en oor voor of ze spreken met het gezag van God in Zijn Woord. Dan hoef je niet in je eentje te bepalen wat de juiste uitleg is van de Heilige Schrift. Deze mag je leren verstaan "samen met al de heiligen" (vgl. Ef. 3:18). Maar leer in de eerste plaats te vertrouwen op God alleen. Hij zal je de weg wijzen. Zelfs "dwazen zullen niet dwalen" (vgl. Jes 35:8). God belooft "de blinden te leiden door de weg, die zij niet geweten hebben" (vgl. Jes. 42:16). Dan vind je in het Nederlandse moerasleven een vaste rots. En laat dat nou zijn de Vaste Rots van je behoud. Niemand minder dan onze Heere Jezus Christus. En Hem kun je vertrouwen, want Hij is gisteren, vandaag en morgen Dezelfde (vgl. Hebr. 13:8). Dan zie je vanuit het moeras de bergen weer, die vrede zullen dragen (vgl. Psalm 72:3). En zoals de bergen zijn rondom Jeruzalem, zo is de Heere rondom zijn volk (Vgl. Psalm 125:2).

Je bedriegt je niet als Zijn Geest met jouw geest getuigt dat je een kind van God bent (vgl. Rom. 8:16). Kom op. Laat je niets wijs maken dan door God alleen!

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

10 reacties
plderoos
tja, ik herinner mij een brief van mezelf aan mijn vader met pakweg dezelfde klacht als jij. Iedereen roept maar wat en wie heeft er nu gelijk? Voor zover ik toen wist kon ik alleen maar concluderen dat we met z'n allen heel ver bij de bijbel zijn weggelopen. Maar dat kun je natuurlijk niet zomaar zeggen.

Ik heb toen gemeend dat de oorzaak hierin ligt dat we allemaal de bijbel in kleine stukjes knipen, want, zei ik toen, als je een brief van je moeder krijgt lees je hem in één adem uit, en als je een brief van je Vader krijgt, doe je elke dag een klein stukje. We doen iets niet goed.

Ik ben toen maar overnieuw begonnen. Gewoon alle bijbelboeken een keertje in één keer uitlezen. Begonnen bij Matheüs (want ik ben toch een heiden, en geen jood) en bij Maleachi was ik klaar. Alleen Job las ik drie keer omdat ik het toen pas snapte. Dat gaat best. Romeinen bijvoorbeeld heb je in anderhalf uur uit. En als ik het niet begreep begon ik dus weer overnieuw. En ik moet zeggen, er ging een wereld voor mij open. Hoewel ik altijd al erg bijbelvast ben geweest zie je de verbanden pas als je in één keer doorleest. Dán begrijp je bijvoorbeeld pas dat Paulus in Corintiërs niet schrijft dat een leugenaar het koninkrijk Gods niet zal beërven, maar dat hij zegt, lieg jij nou es niet want dat doet een ongelovige ook.

Verder heb ik mij toen aangewend niet te ver bij de tekst weg te lopen. Dat doen veel mensen namelijk en daar komt jou klacht uit voort. Uitleg op uitleg op uitleg stapelen voert ons alleen maar bij de bijbel vandaan, niet doen dus. En ik denk eerlijk gezegd 20 jaar later nóg dat ik daar toen goed aan gedaan heb. Laat je niks wijs maken. Het begin van kennis is de vreze des Heeren. Geloof dus gewoon , stel je vertrouwen op God en zorg dat je toeneemt in kennis door de bijbel eens goed te bestuderen, en onderhoudt dat ook. Je klacht zal niet veranderen maar je antwoorden wel.
mortlach
Lastig, en misschien niet iets dat je wilt horen, maar zeker als het aankomt op allerlei vervullingen van profetiën zoals bij Ouweneel, kun je beter skeptisch zijn dan vertrouwend. De kans dat je dan bedrogen uitkomt is een stuk kleiner.
11_10
Lees Romeinen 14 eens met een goede uitleg erbij, alles wat je doet, moet je doen uit geloof.
Sterkte!
sjefdevries
hou toch op met dat benauwde gedoe en gedemoniseer.
Laat de heer Ouweneel toch lekker zijn eigen weg gaan.
Wij laten jullie toch ook jullie eigen weg gaan?
vlokje
Misschien helemaal zo verkeerd nog niet es een periode aan alles en iedereen te twijfelen.
Het klinkt ongelovige Thomas-achtig, maar ik ben het met je eens: Wat is nu 100% waarachtig, zodat je nooit meer hoeft te twijfelen. Het lijkt goed wat de dominee zegt: Krijg oor en oog voor mensen in je omgeving of ze spreken met het gezag van God in Zijn Woord.. Maar wanneer mogen we ons dat precies aanmatigen?
Heb dominees gehoord van wie ik zeker wist dat ze uit naam van Gods gezag iets zeiden, en later hoorde ik andere evangelisten het op een heel andere manier, maar ook vanuit Goddelijk gezag prediken.
Volgens de dominee leven ze in Zwitserland op rotsvaste bergen, en hier in Nederland zit iedereen in het moeras? Beklemmende situatie lijkt me.
Ik zou adviseren: Neem eens even rust van alle breedonderlegde mensen. Ga eens een tijd de stilte in. Zoek God in de stilte.
mortlach
Het probleem is natuurlijk dat sommige voorgangers precies weten hoe ze moeten klinken(!) zo dat iedereen gelooft dat ze spreken met het gezag van God. Luister bijvoorbeeld eens naar de intonatie van veel voorgangers, echt niet zoals mensen in het echt praten. Neemt iemand die intonatie over, dan denken de mensen al gauw "Ah, dat zit dus wel goed", als ware het een Pavlov-reactie (die van die hond en dat belletje).
blijblij
volgens mij begint het met logisch nadenken: De zee is dodelijk radioactief (claim Ouweneel)

In twee denkstappen te ontmaskeren: heb ik dit jaar in de zee gezwommen? Ja.
Buiten zout in mijn ogen en verbrande rug nog meer klachten? Nee
Conclusie: mmmm, ik geloof er niet in.
Voor extra zekerheid: even googlen: "zwemmers dood door radioactiviteit" No results.

Tweede manier om onzin te ontmaskeren: vragen stellen: Bij nors/negatief antwoord (lees: dit is een vraag van de duivel. also claim Ouweneel) grote kans dat je de beste man te dicht nadert in zijn web van leugens. Dan zullen er vraagtekens bij jou geloof gesteld worden. Nu, als je redelijk zeker van je geloof bent is dit een volgende aanwijzing.

Nog een aanwijzing: als de prijs van producten ver boven de productiekosten ligt/ er enorme bijdrages gevraagd worden.
1a2b3c
@Peter1948: ... Als iemand een ander Evangelie verkondigt, of proclameert dan het ware Evangelie, die zij vervloekt schrijft Paulus en daar sluit hij zichzelf bij in ....

Nou moet je geen dingen door elkaar gaan halen. Paulus heeft het in Gal. 1:8 over het evangelie van verlossing.
Speculeren over de eindtijd en leugens vertellen is zeker fout, maar het is iets anders dan het evangelie van verlossing verdraaien. Van hen zegt Paulus 'vervloekt'!
Ik heb zo goed als niets van F. Ouweneel gelezen of gehoord, dus ik weet niet hoe hij het evangelie van verlossing verkondigt.
Als je niet kunt aantonen dat hij het evangelie van verlossing verdraait, mag je daar Gal.1:8 niet bijhalen.
Hij dient zijn zonden te belijden en zich ervan te bekeren, dan zal hij vergeving ontvangen.
vlokje
Mortlach: helemaal waar, intonatie speelt een belangrijke rol in ons geloof in Goddelijk gezag.
Ik ben er vroeger ook helemaal ingetuind. Hoe indringender het klinkt hoe echter het allemaal lijkt. Ik kon vroeger ook niet tegen kritiek op dominees slepende intonaties. Ik vond dat godslastering (!) Maar als ik het nu na x aantal jaren weer hoor luister ik met verbazing.
MUS
In 1 Korinthe 14 kun je lezen dat je elke leraar moet beoordelen. Dat geldt voor Ouweneel, Van der Sluis, van dominees en refowebschrijvers.
Wat betreft grondtalen en bijbelstudie, in onze tijd kom je met een online bible, de vele bijbelvertalingen en -verklaringen veel verder dan vele generaties voor ons! Het zijn niet de 'geestelijken', die de 'leken' moeten onderwijzen...
Focus je op de Bijbel alleen (Sola Scriptura van de Reformatie).
Overigens zul je bij veel reformatoren weer weinig tegenkomen m.b.t. hun visie op Israel en eindtijd.