Uitverkiezing

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Aan een dominee in de rechtse hoek. Ik snap het niet meer. God heeft dus iedereen die naar de hemel gaat (de uitverkorenen) al van vóór de grondlegging uitgekozen en God geeft ieder het geloof naar Zijn believen, maar toch is het onze eigen schuld als we aan het eind van ons leven niet bekeerd zijn en niet geloven en dus naar de hel gaan...

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande urls en verder het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoord: uitverkiezing.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/3140

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/573

5 reacties
Lisanne
Onze dominee zei het twee weken terug als volgt.

De poort staat open, wagenwijd voor een ieder die binnen wil gaan en binnen gaat! En als je eenmaal binnen gekomen bent en je draait je om, zie je boven de poort staan: mijn uitverkoren geslacht! (o.i.d.). Uitverkiezing is iets voor ná je bekering, niet ervóór!

... maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen. 2 Petrus 3:9

Duidelijker kan het volgens mij niet!
benefietdiner
Lisanne@
Bij die predikant zat ik ook M.M. van Campen in Rotterdam mooie preek.
MUS
Waarom wil je het antwoord van een dominee uit de 'rechtse hoek'?
Ik zou op zoek gaan in de Bijbel! Jouw redenering over de uitverkiezing kom je daar niet tegen.
Als je een gelovige bent, mag je weten dat Hij je uitverkoren heeft!
Zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten (Jes. 55). Probeer daar met je beperkte verstand maar geen sluitende redenering voor te vinden.
jsml
Volgens mij staat de uitverkiezing slechts in de Bijbel om de gelovigen op hun plaats te houden: Het was enkel genade!! Waar in de Bijbel wordt de uitverkiezing gebruikt als evangelisatie??

Mensen gaan niet verloren omdat ze helaas niet zijn uitverkoren maar omdat ze het gewoon ECHT NIET willen, ook al zouden ze het makkelijk kunnen willen. Laten we onszelf nou geen rad voor ogen draaien door te beweren dat we zelf 'moeten' hopen dat God nog eens in ons leven gaat werken. Wij zijn uit onszelf tot NIETS goeds bereid, dus ook niet hopen dat God begint. Dus als we werkelijk hopen dat God nog eens begint, IS Hij dus allang begonnen.

Laten wij nu maar gewoon gehoor geven aan het bevel ons te bekeren. Uitverkiezing is een zaak van God en voor ons niet te volgen. En dat is eigenlijk ook wel weer heel geruststellend. Wij kunnen de uitverkiezing niet 'te slim af zijn'. Ik bedoel: Dat je gelooft is een teken dat je uitverkoren bent. Je hoeft niet bang te zijn dat je wel gelooft, maar helaas niet uitverkoren was. Je moet jezelf inderdaad wel onderzoeken of je werkelijk gelooft, maar daarvoor staan andere handvatten in de Bijbel. (Joh. 14:15; Rom. 10:9; Gal. 5:22; 1 Joh. 2:3; 1 Joh. 5)

Je hoort wel eens dat je, als je verloren gaat, achteraf zult roepen: Had ik maar..., had ik maar... Ik weet niet of de uitdrukking rechtstreeks uit de Bijbel komt, maar als je nu al weet dat je straks 'Had ik maar...' gaat roepen, waarom doe je dan nu niet.... ???
mp82
Jezus nodigt nergens in de Bijbel de uitverkorenen om tot Hem te komen, maar gelukkig wel zondaren. Hartelijk welkom bij Hem! Maar dat heeft wel consequenties: bekeer je en geloof in de Heere Jezus, en je zult zalig worden!
Dat zijn geen loze beloften in de Bijbel die alleen geldig zijn voor hen die er achter zijn gekomen dat ze uitverkoren zijn, maar geldt in principe voor alle mensen, maar helaas WIL de mens niet tot Christus komen, omdat we vijanden van het kruis van Christus zijn. Een mens gaat verloren omdat hij niet tot Christus kwam met z'n Christus gemis (onze ellende).

Ik las laatst een uitspraak van een predikant en die zei: het beste kenmerk van de wedergeboorte is (dus uitverkoren), is het geloof in de Heere Jezus.
Dat vond ik een geweldig mooie opmerking!

Maar het geloof is een gave van God, je kunt het niet zomaar toe-eigenen is een tegenwerping. Een mooi antwoord van Ebenezer Erskine: "Ik antwoord: Dat u niet in staat bent om te geloven, door enige macht of kracht van uzelf, is helemaal geen argument tégen: het is een van de sterkste argumenten waarom u wél moet geloven. Immers: als wij u oproepen tot geloof, roepen wij u niet op om iets tot stand te brengen of iets te doen in eigen kracht, maar, omdat u geen kracht hebt, te vertrouwen op de kracht van een Ander en op wat Híj doet."