Hypnose bij het bevallen

drs. N. Wolswinkel / 12 reacties

Vraag

Onlangs las ik een artikel over hypnose bij het bevallen. Als vrouw breng je jezelf onder hypnose (dus niet door een hypnotiseur) door ontspanningstechnieken, ademhalingstechnieken en visualisatietechniekenen. Je ervaart daardoor minder pijn bij de bevalling. Is dit een alternatief voor pijnbestrijding i.p.v. een ruggeprik? Voordat ik dat las dacht ik namelijk altijd negatief als ik het woord hypnose zag en dacht aan een magische hypnotiseur. Maar in principe doet de vrouw dit zelf. Hetzelfde als bijv. een leuke droom je voor ogen stellen. Nu ben ik gaan twijfelen. Wat vindt u?

Antwoord

Ontspanningstechnieken kunnen zeker effectief zijn en pijnverminderend werken. Ik vraag me af of wat je beschrijft hypnose is. Je ontspant je namelijk zelf. Er lijkt me geen bezwaar tegen.

Drs. N. Wolswinkel

12 reacties
Roozemond
Hoe het ook zo, de bijbel is heel duidelijk, met smart zul je kinderen ter wereld brengen. Bij de 1 meer voelbaar dan bij de ander.
Roozemond
Excuus, ik bedoelde: hoe het ook zij.
drernie
@roozemond: wat wil je nu hiermee zeggen?
Roozemond
@drernie: waarschijnlijk iets anders dan hoe jij het nu opvat.
Wat je ook medisch gezien kan toepassen, enige pijn blijft er, anders zou de bijbel ons dat niet voorhouden.
Maar je hebt gelijk dat hier de vraag niet over gaat. Het was bedoeld als aanvulling vanuit het positieve van mijn kant.
janvanverweg
hypnose is hypnose! het is niet de hypnotiseur maar de macht erachter die het fout maakt.
door zelf actief mee te werken open je nog meer.
onderzoek wat visualisatie is en waar het vandaan komt. onderzoek wat de bron van de ademhaaltechniek is.
't zou m niet verbazen als er hinduistische bronnen gevonden zouden worden.

waarom bidt je net gewoon tot God of die je rust en vrede mag geven tijdens de bevalling?
Roozemond
drusius: zoals je wellicht zelf wel weet, zijn er tal van situaties waarin een keizersnede noodzakelijk/gewenst is. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Ik ga hier geen mening over geven omdat dat voor een ieder persoonlijk en teer ligt.
Gerard
Ik ben het met janvanderweg eens dat er een potentieel gevaar is. Zijn het inderdaad gewone ontspanningsoefeningen zoals drs. Wolswinkel meent of ligt het in een gebied waar je je als christen niet in wilt begeven. Hypnose is immers van oorsprong een manier om in kontakt met de goden te komen. Een snelle zoek op Internet naar'zelfhypnose' toont al snel aan dat het feitelijk gewoon een vorm van hypnose is, waarbij in plaats van een hypnotiseur je bepaalde hulpmiddelen of technieken gebruikt om onder hypnose in een trance te komen, waar je ten minste gedeeltelijk de controle over jezelf verliest.

@drusius
Waarop basseer je dat janvanderweg zich niet heeft georienteerd en zo maar wat roept? Op mij komt het over dat hij zich zeker in het algemeen zich hier op heeft georienteerd, mogelijk niet deze specifieke toepassing, maar uit kennis van de gebruikte tepassingen in het algemeen in dit gebied (het wordt immers zelfhypnose genoemd) kan je voldoende grond hebben om op zijn minst aan te bevelen voorzichtig te zijn en de bron te onderzoeken.
Heb jij je zelf wel georienteerd, of roep jij zo maar wat? Kan jij vertellen wat de bronnen zijn of hoe het werkt? Zo niet waarom raad je dan aan mensen aan iets te doen zonder dat je er iets over weet?
meribel
Even een bijdrage als vrouw ( misschien nuttig )
Eerlijk gezegd zijn veel vrouwen tijdens de bevalling al automatisch in een soort zelfhypnose toestand. Ze lijken wel van de wereld omdat ze zich ten diepste ontspannen en alles gaat in een roes aan ze voorbij. Na een bevalling lijken ze zich niet te realiseren dat er uren verstreken zijn. Deze manier van ontspannen is absoluut aan te raden hoor! Zelf visualiseerde ik altijd een zee, en elke wee zag ik als een golf die over me heen stroomde en langzaam wegebde. Zo kon ik "prima" zonder pijnbestrijding tot het moment van ontsluiting komen.
Als ik nu lees over wat zelfhypnose is, realiseer ik me dat ik hetzelfde heb gedaan. Dus het is heus niet per definitie zondig of slecht hoor.
En elke vrouw gaat weer anders om met de weeën, best handig om van te voren kennis te nemen van een aantal ontspanningstechnieken, dan merk je wat bij je past als het moment daar is.
En in uiterste noodzaak is er gelukkig in nederland ook nog pijnbestrijding. Mijn inziens ook door God aan ons gegeven.
Gerard
@nieuwelummel
Ik heb dit citaat op meerdere sites gevonden, waaronder sites die (zelf)hypnose en verdere esoterische dingen zoeken te bevorderenen en te verklaren (op een gefilterde manier die het in een goed daglicht zet). Blijkbaar zien zij dit als iets positiefs. Ik kan niet met een goed geweten links naar deze sites doorgeven wegens de rotzooi die er staat, dus aan jou dit van mij aan te nemen of te verwerpen.
Wat bidden betreft, als je meent dat bidden een manier is om het god(en) in contact te komen heb je wel een zeer verwrongen beeld van bidden. Dat is een heidens bidden, niet een bidden zoals Jezus dat leert in de Bijbel.
Orchidee
Valt me op dat er idd voornamelijk mannen reageren op een vraag over bevallen en pijn.
Hoe weten jullie hier nou uberhaubt iets vanaf ;-)

Beste vragenstelster,
Tijdens mn 1e bevalling heb ik idd mezelf afgesloten van de wereld en me volledig geconcentreerd op de weeën en de pijn.
Hierdoor kwam ik in een roes en heb werkelijks niets meer van de realiteit mee gekregen en was helemaal in mezelf gekeerd.
Wat ik als positief ervaren heb.
Waar ik met betrekking tot de pijn, heel veel aan heb gehad is een boek van Beatrijs Smulders en het heet Veilig Bevallen.
Dit boek is voornamelijk gericht op pijn tijdens de bevalling en hoe hier mee om te gaan.
Verder wat theorie hoe een bevalling helemaal precies gaat, zodat je zelfverzekerd je bevalling in kan gaan.

Gods zegen voor de laatste loodjes van je zwangerschap en voor je bevalling toegewenst!
Webster
Als verloskundige in opleiding vind ik dit een heel interessant onderwerp en zou zelf eigenlijk ook wel graag meningen horen van anderen! Ik denk er wel eens over na om hier een afstudeerscriptie over te maken, maar ik vraag me zelf wel af of ik me dan niet op glad ijs begeef. Want wat is de grens met zelfontspanning door middel van hypnose en ontspanning doormiddel van een hypnotiseur?
Als eerste denk ik zelf dat een hypnotiseur niet aanwezig hoeft te zijn. Verder vind ik Meribels omschrijving eigenlijk super. In feite gaat het daarom. Een bevaling betekent eigenlijk 'out-of-control'. Je lichaam doet het werk. En, klinkt raar, we zijn tegenwoordige enorme controlfreaks en dat maakt een bevalling moeilijker. Moeilijker om in als het ware in de 'bevalroes' te komen en ik denk dat juist ontspanningsoefeningen, al dan niet aangeduid als hypnose (er bestaat een zelfhulpboek, Hypnobirthing, met beschreven visualisaties en ademhalingstechnieken) dan eigenlijk ook een belangrijk middels zijn tegenover de toenemende vraag naar anesthesie.

@ Roozemond: je neemt zeker ook geen aspirientje omdat de zonde de ziekte in de wereld heeft gebracht?! Ik ben absoluut niet tegen pijnbestrijding, als een vrouw het nodig heeft, dan moet het kunnen, maar ik denk dat God wel gedacht heeft aan natuurlijkere manieren en ik denk dat één van deze hypnose is, alhoewel de term natuurlijk bezwaarlijk klinkt...? En verder een goede begeleiding...
guustje20
Ruim dertig jaar geleden ben ik bevallen van twee dochters. Tijdens beide zwangerschappen ben ik op zwangerschapsgym geweest en leerde ontspanningstechnieken. Natuurlijk heb ik pijn gehad maar kon mij goed ontspannen en bij iedere wee dacht ik: "weer is mijn kindje een stukje dichterbij".... voor mij was dit een manier. Ik concentreerde mij meer op mijn kindje dan op de pijn. Daarnaast krijg je tijdens de bevalling een "oerkracht", een kracht die alle vrouwen die ooit bevallen zijn met elkaar verbindt.
Natuurlijk moet verdoving mogelijk zijn. Wij mogen op dit gebied niemand de wet voorschrijven. Inmiddels ben ik oma van 4 kleinkinderen; voor de laatste bevalling vertrouwde mijn dochter mij toe dat zij geen verdoving ging vragen. Ook zij heeft de bevalling van haar eerste kindje ervaren als een natuurlijk iets, bij iedere wee een stapje dichter bij haar baby!