Vrouw misbruikt en verkracht

C. den Hamer / 6 reacties

Vraag

Wij zijn inmiddels een aantal jaren gelukkig getrouwd. Helaas hebben we geen kinderen mogen ontvangen. Dat komt omdat mijn vrouw absoluut geen zin meer heeft in seks. Ze is jarenlang misbruikt en verkracht. In het begin deed ze het wel voor mij, maar dat houdt niemand vol. Ze blokkeert helemaal. Heeft therapie gehad en kan weer een (beetje) functioneren in de maatschappij. Mijn vraag: Hoe moet ik daar mee omgaan? Soms betrap ik me op het verlangen om een keer te willen vrijen met iemand die het wel wil, om te kijken hoe het is.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Door uw vraag komt weer haarscherp naar voren wat gebrokenheid teweeg kan brengen in een leven en in uw beider geval vervelende consequenties heeft voor het kunnen delen van seksualiteit. Gelukkig geeft u aan dat u het samen op andere levensgebieden van het huwelijk het goed heeft. Uw opmerking dat u ernaar verlangt wel een keer te kunnen vrijen met een vrouw die wel zin heeft, kan ik begrijpen. Dat verlangen op zich is een menselijk gegegeven waar niks mis mee is. Over het verlangen dat te willen en te mogen beleven hoeft u zich niet schuldig te voelen. Het met een ander dan uw vrouw te gaan uitvoeren lijkt niet wenselijk in een duurzame relatie van liefde en trouw.

Helaas, u kunt dat verlangen in de praktische uitvoering niet delen met uw echtgenote. Wat een verdriet voor u, maar ook voor uw echtgenote omdat ze nu door haar verleden te zeer beschadigd lijkt. Ik hoop dan ook dat dit verlangen van uw kant een bespreekbaar onderwerp is waar begrip en ruimte voor is. Ik weet niet of uw echtgenote en uzelf op het gebied van seksuologische hulpverlening al het nodige hebben geprobeerd. Soms zijn ook ernstige trauma's effectief te behandelen waardoor er meer ruimte kan ontstaan in (seksueel) functioneren. De informatie van uw kant is nu te summier om er meer over te kunnen zeggen.

Wat betreft het niet hebben van kinderen, welke wens er kennelijk wel is, hoeft dat niet afhankelijk te zijn van het kunnen hebben van gemeenschap. Het zwanger raken kan, zo de Heere wil, ook op andere manieren tot stand komen dan uitsluitend via het hebben van geslachtsgemeenschap. Hierover valt echt meer te zeggen.

Indien u wilt, ben ik bereid over het bovenstaande verder in gesprek te gaan.

Kees den Hamer

Psychotherapeut/seksuoloog

6 reacties
Daniel
Beste vragensteller u schrijft:

'Wij zijn inmiddels een aantal jaren gelukkig getrouwd'.

Dat lijkt mij ook als je verlangt naar een andere vrouw. Wie gelukkig getrouwd is mag best verlangen naar een andere vrouw.
Beste vragensteller, ik begrijp, net als C.den Hamer, je wel. Maar het schuurt en wrijft zo met mijn principe's.
Als christen mag je ook niet mastuberen, je mag bijna niets, stiekem mag alles, misschien nog een keer in therapie met je vrouw?
Ik begrijp je wel, maar je mag ook geen andere vrouw begeren volgens de 10 geboden.
Heel veel liefde kan veel goed maken, daar weet ik wel iets vanaf. In mijn werk en privé, ik heb de liefde mogen ervaren, de liefde van 'mijn verslaafden' en vooral de liefde van mijn vrouw.
Veel sterkte en probeer lief voor uw vrouw te zijn, zij heeft het ook moeilijk.
vlokje
Wat je grootste probleem is is niet helemaal duidelijk. Dat je geen kinderen hebt, of dat je vrouw niet durft te vrijen. Beiden waarschijnlijk.

Het lijkt me niet goed eerst kinderen op een andere manier dan de natuurlijke manier zien te krijgen, en daarna pas aan jullie zeer belangrijke verbinding in je relatie te werken. Volgens mij geeft een dergelijke relatie teveel spanningen op den duur, als er niet aan gewerkt wordt. En heb je dan kinderen dan is het nog veel ingewikkelder om een fijn seksueel bevredigend leven op te bouwen, want kids halen vaak (zeker bij een mama) de eerste tijd meestal nog meer vrijlust weg.
Eerst het kernprobleem aanpakken lijkt mij een must.
Daniel
Lees de bijbel, niets mooier dan de bijbel, soms is een boek van Gerard Reve ook mooi.

Lukas legt op een hele duidelijke manier uit hoe de maagdelijke geboorte heeft plaatsgevonden (Luk. 1 : 27, 31, 34 en 35). Maria stelt de vraag aan de engel: “Hoe zal dat wezen, daar ik geen man beken?” Maria geeft aan dat zij een reine maagd is, die een afkeer heeft van immoreel gedrag, wat zij als oprechte Joodse vrouw natuurlijk behoort te hebben (volgens de wet). Vele gelovigen in deze tijd hoeven dat natuurlijk niet te hebben, omdat zij geloven in ‘seks voor het huwelijk’ (wat een pedagogische, onderwijskundige zin is voor ‘het begaan van overspel’!). Maria is in ieder geval maagd, zij geeft aan dat zij geen geslachtsgemeenschap met een man gehad heeft. In Lukas 1 : 35 vertelt de engel heel duidelijk dat de Heilige Geest de Vader van het Kind zal zijn, dat Maria zal dragen.

@vlokje maakt het wel moeilijk, vrijlust, kernprobleem, seksueel beveredigend, spanningen...., maar ze heeft wel gelijk.
Gewoon doen, gewoon doen in alle opzichten, het samen zijn, dicht bij elkaar zijn, genieten van elkaar, dan komt de seks vanzelf.
Catherine
Daniël: jij begrijpt het niet helemaal denk ik. Gewoon doen, genieten, dat is juist het probleem van deze beschadigde vrouw! Zij heeft sexualiteit leren zien door een besmeurde bril en niet zoals het zou moeten. Dat komt zomaar niet goed. Dus al helemaal niet vanzelf!
Als je het probleem ten diepste niet begrijpt, kun je beter niet reageren. En je uitspraak over Gerard R snap ik ook niet. En dat op refoweb! Ik snap niet hoe je het kunt doen. (en dat het niet verwijderd is)
drj
@Daniel - ik weet dat je in de psychiatrie zit, maar vandaag vraag ik me in alle eerlijkheid af aan welke kant...

Het is toch meestal een teer punt als het iemand niet gelukt is als maagd het huwelijk in te gaan. Hoeveel temeer is dat zo als misbruik en verkrachting de oorzaak zijn.

Er kan niet alleen een bewuste afkeer ontstaan van alles wat met seksualiteit te doen heeft, maar veeleer een automatische reactie van paniek/walging/enz.
Iets dergelijks kan bijvoorbeeld ook optreden als iemand
moet overgeven nadat hij gehaktballen heeft gegeten. Het kan dan voorkomen dat je nog jaren daarna misselijk wordt als je alleen maar aan gehaktballen denkt. Zelfs al weet je dat het helemaal niet nodig is.

Hetzelfde kan voor seks gebeuren. Zo'n automatische reactie is niet alleen heel vervelend, maar doorkruist de normale seksuele reactie op meerdere manieren. Niet alleen omdat je om te beginnen al geen zin hebt iets te doen waarvan je een afkeer hebt. Voor een vrouw is het ook nodig zich te ontspannen om plezier te kunnen beleven. Door een paniekreactie wordt elke seksuele toenadering een heel nare, soms zelfs verder traumatiserende ervaring. Dat versterkt het in de hersens ingeprente schema van angst/afkeer/paniek/walging.

In veel gevallen is het mogelijk deze reacties te verminderen/veranderen met veel moeite en inzet van alle partijen. Alleen al om dit uberhaupt te willen doen vergt een enorm grote inspanning. Want waarom zou je iets willen willen dat je zoveel stress vreselijke gedachten en narigheid brengt?

Ik denk inderdaad dat vlokje gelijk heeft en dat het niet verstandig is om over technische manieren te denken om kinderen te krijgen voordat er een beetje meer duidelijkheid is over hoe jullie met elkaar verder gaan in jullie relatie.

Er is veel wijsheid en geduld voor nodig van beide kanten. Hierbij is het belangrijk dat hij niet pusht en zij niet blijft steken in : ' het is wel best zo'. Dat is namelijk een recept voor allerlei narigheid.

Seks is voor mannen niet alleen een lichamelijke uitlaatklep. Het is voor een man vaak van enorm belang dat hij door seks het gevoel krijgt dat hij geliefd en door zijn vrouw aangenomen wordt. Veel vrouwen is niet volledig bewust hoeveel macht ze op deze manier over hun man hebben en hoe afgewezen en eenzaam hij zich kan voelen als ze hem dit niet willen of kunnen geven.

De weg uit dit moeras is niet eenvoudig, maar er is hoop. Hoop, maar niet zonder de hulp van degene die ons zei: Zie, ik maak alle dingen nieuw.
Bij hem is ook mogelijk, wat voor ons onmogelijk lijkt.

Veel wijsheid en Gods nabijheid wenst DrJ
Daniel
Inderdaad ik begrijp niet zoveel, daarom schrijf ik ook zo van die domme stukjes. Ik ben geen @Caterine of @ DrJ, ik ben al blij dat refoweb mijn schrijfsels laat staan.
Ik lees ook literatuur zoals Gerard Reve:

Reisgebed

O God.
Ik sta op het punt, op reis te gaan.
Ik weet niet, of het misschien mijn laatste reis is.
Ik wil U liefhebben.
Ik hoop, dat ik onderweg niemand enig ongeluk of
ander kwaad zal berokkenen.
Ik wil proberen niet, of veel minder, te drinken.
Ik sta voor U.
Ik weet dat ik, of ik veilig zal aankomen,
dan wel onderweg verwonding, ziekte of dood zal vinden,
altijd U toebehoor.
Want in leven en sterven zijt Gij in mij en ben ik in U.
Ik ga nu weg.
Vaarwel, o God.

ook mooi is psalm 23

1.Een psalm van David. De Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.
2.Hij doet mij neerliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.
3.Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
4.Al ging ik ook in een dal van de schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.
5.Gij richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders; Gij maakt mijn hoofd vet met olie, mijn beker is overvloeiende.
6.Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens; en ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen.

En @Caterine en @DrJ jullie hebben gelijk, ik deug voor geen meter, ik ben zondig tot in het diepst van mijn hart. Maar er is wel een God, die houdt van gehandicapten, verslaafden en sullige hulpverleners,God is de glorie.....