Zelfbevrediging

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over zelfbevrediging. Hier zijn al meer vragen over gesteld, maar deze wil ik er toch aan toevoegen. Ik (jongen, 25 jaar, alleenstaand) ben er van overtuigd dat zelfbevrediging bijbels niet verantwoord is. Het heeft me heel veel moeite gekost om dit dan ook niet meer te doen. Dit lukt overdag nog wel, maar ik doe het nogal eens in m'n slaap. Dat heb ik zelf niet echt in de hand. Wat kan ik hier aan doen en hoe moet ik hiermee omgaan? Verder nog een vraag, hoewel ik mezelf enigszins geneer om deze te stellen. Ik heb een nogal kleine penis. Misschien is het niet erg christelijk om me hier druk over te maken, maar het spookt wel voortdurend door mijn hoofd. Ik ben erg onzeker en heb het gevoel dat mijn onzekerheid hierdoor alleen maar door wordt verergerd. Wat kun je hieraan doen?

Antwoord

Wat betreft de zelfbevrediging: daarover is al veel gezegd. Wat mij betreft is het de vraag of het in alle gevallen 'zonde' is. Des te meer geldt dat voor nachtelijke erecties en zaadlozingen, 'natte dromen', dat gaat buiten de wil om en lijkt me geen probleem. Bij al die dingen is het wel van belang in welke context het gebeurt. Wanneer het een obsessie wordt met heel veel fantasieën, dan is het niet meer gezond, maar ziek.

Wat de grootte van de penis betreft: daar kun je niets aan doen en er hoeft ook niets aan gedaan te worden. Wanneer je er onzeker over wordt is het toch meer een mentale kwestie. Dan moet je ook op dat gebied de oplossing zoeken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

peniszelfbevrediging
1 reactie
AHHK76
Misschien denk ik, als vrouw, wel een beetje te simpel, maar ik wil toch iets zeggen...
- Als jij gestopt bent met zelfbevrediging als je wakker bent, dan gaat het misschien wel vanzelf over, dat je het nog doet, als je slaapt. Het zou kunnen zijn dat dit gewoon tijd nodig heeft! Zoals alle dingen aan- en afleren tijd nodig heeft. Als je het moeilijk blijft vinden met het omgaan van je gevoelens, kijk dan eens naar de cursus "Puur leven" op de site www.settingcaptivesfree.nl
- Als je gaat trouwen, dan maakt het voor jouw vrouw niet uit, of je een kleine of een grote penis hebt!
De meeste vrouwen interresseert dat niets. Vrouwen maken zich juist weer zorgen over grote of kleine borsten, maar ook dat heeft niets met liefde te maken! Als je echt van iemand houdt, zijn deze dingen niet belangrijk, toch? En... vertel al je vragen, onzekerheden, enz. vooral ook aan de Heere! Hij wil je helpen!