Occulte belasting door zonde

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

In een antwoord van ds. H. Veldhuizen las ik het volgende:

"Nu je vraag: wanneer ben je psychisch ziek en wanneer ben je belast? Ik denk, om het woord occulte belasting toch maar even aan te houden, dat daar alleen sprake van is als er een concrete zonde is of was. En dan denk ik aan zonden op het gebied van de seksualiteit, het materialisme, verslaving, wrok, grove ontevredenheid e.d. Of aan de werken van het vlees die in Galaten 5:19-21 genoemd worden. Maar daar zeg ik meteen bij: wanneer iemand daarmee breekt en zijn zonden belijdt, is er een vergevende God, 1 Johannes 8-2:2. Wat ik daarmee wil zeggen: ga dagelijks tot de Heere met al wat niet goed is in je leven. Ga ook dagelijks tot Hem als je depressiviteit weer de overhand dreigt te krijgen. Zoals de dichter van Psalm 42 en 43. En als je arts antidepressiva of een bepaalde therapie voorschrijft of aanraadt, zie dat als mogelijkheden die God geeft in deze tijd van veel goede medische zorg."

Ik ben hier best wel van geschrokken. U bedoelt dus dat zonden ervoor kunnen zorgen dat je occult belast raakt? Ik vroeg me af wat u precies bedoelt met zonden op het gebied van seksualiteit? Of materialisme? Zelf heb ik soms last van depressies. Ik denk zelf niet dat dit met belasting te maken heeft (het zit ook in de familie en is denk ik erfelijk). Maar ik schrok wel erg van deze opmerking.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je schrijft dat je denkt dat depressies waar je soms last van hebt niet met occulte belasting te maken hebben. Nu, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Wat is trouwens occulte belasting? Dat is niet zo gemakkelijk te zeggen. Ik schreef dat al eens eerder op Refoweb: ik denk dat we met de uitdrukking "occult belast" erg voorzichtig moeten zijn. We vinden het woord niet in de Bijbel. Dat wil niet zeggen dat we niet belast kunnen raken door bijvoorbeeld bepaalde zonden in ons leven. We kunnen bijvoorbeeld in de greep van de boze raken als we tegen beter weten en in een zekere onverschilligheid met de boze 'spelen' of hem ‘uitdagen’. Iemand kan ook belast raken door ernstige verslaving, door een negatieve instelling tegenover alles of door een ontevreden instelling e.d. Maar ik zou dat nog geen occulte belasting willen noemen. Je kunt ook denken aan zonden op het gebied van de seksualiteit of het materialisme. Wat ik daarmee precies bedoel? Nu, bij zonden op het gebied van seksualiteit kun je denken aan pornoverslaving, via internet bijvoorbeeld. Of de seksualiteit gaat iemand zo beheersen dat hij/zij er in zijn/haar gedachten altijd mee bezig is. Bij zonden van het materialisme kun je denken aan het helemaal beheerst worden door geld en goed. Veelzeggend is dat er in het Nieuwe Testament tweemaal sprake is van het beheerst zijn door de satan, namelijk als Petrus  tegen Ananias zegt: Waarom heeft de satan uw hart vervuld (Handelingen 5:3) en als van Judas, bij wie geld ook een grote rol speelde (Johannes 12:6),  wordt gezegd dat de satan in hem voer (Johannes 13:27). Ook dat zou ik nog geen occulte belasting willen noemen, maar wel een (langzamerhand of ineens) in de greep van de satan raken of geraakt zijn. Hoe dikwijls worden we niet door Jezus gewaarschuwd om ons hart niet op geld of goed te zetten (de rijke dwaas, de rijke man, de rijke jongeling en de "kameel door het oog van een naald", Lukas 12:13-21 en 16:19-31; 18:18-25). Terwijl de Bijbel op veel plaatsen spreekt over de zonde op het gebied van seksualiteit (Mattheus 5:29-29; Handelingen 15:29; 1 Korinthe 5:1-5; 6:15-20).  Zie verder wat ik op refoweb schreef over "occult belast." Ik hoop dat het duidelijk voor je is.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

depressiefoccult