Zesde zintuig

Ds. K. van den Geest / 6 reacties

Vraag

Ik ben een jonge meid van 21 en loop al een tijdje met iets rond. Ik denk namelijk dat ik een soort van zesde zintuig heb. Ik zal een voorbeeld geven van wat er vandaag gebeurde: ik was aan het fietsen en zag een opeens een bepaalde straatnaam die me deed denken aan de achternaam van een jongen die ik jaren geleden leuk vond. Al jaren had ik deze jongen niet meer gezien en dacht, hoe zou het nu met hem zijn? Een moment later fietste deze jongen langs mij.

Dat was niet het enige wat vandaag gebeurde. Ik heb al een tijdje gevoelens voor een vriend van mij, maar we hebben niet echt veel contact. Appen gebeurt echt sporadisch. Tijdens dezelfde fietstocht zag ik steeds zijn type auto. Niet een keer, steeds weer zag ik dat type auto overal rijden of staan. Waardoor ik steeds aan hem moest denken. En ‘s avonds appt hij mij opeens terwijl we dat bijna nooit doen.

Toen ik mijn eerste auto kocht had ik al meteen beelden in mijn hoofd dat ik met deze auto een ongeluk zou krijgen. Vraag me niet waarom! En precies een half jaar later was de auto total loss. Bij mijn ex-stiefvader had ik van begin af aan al het gevoel dat het huwelijk tussen mijn moeder en hem niet voor altijd zou zijn. Vijf jaar later waren ze uit elkaar. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het gebeurt vaak dat ik aan iemand denk en dat die persoon daarna contact zoekt of tegenkom. Soms vind ik het best wel eng dat dit gebeurt. Ik vraag me dan af of dit een gave van God is of de satan. Hoe kan ik dit zien?

Antwoord

Dit vind ik iets heel moeilijks om over te oordelen. Ik geloof dat zulke gaven bestaan. Dat kan behoorlijk belastend zijn voor de persoon die deze gave heeft. Je weet dingen die anderen niet weten, het blijkt dat wat je voorvoelt uitkomt, dus dat is zeer belastend. Of het van God komt of niet (van wie dan wel?, de duivel?), de vraag die je stelt, precies die vraag kan ik niet echt beantwoorden. Tenzij ik het heel simpel hou, namelijk als volgt.

Het enige dat ik hierover op dit moment kan zeggen, is wat Paulus zegt in 1 Kor. 12: bijzondere gaven zijn goed en uit God, indien ze Christus verheerlijken. Dus blijf als gelovig kind van God dicht bij Hem! God zal je dan de weg wijzen wat je met je gave moet en kunt doen. Begeef je dus niet in het machtsgebied van de duisternis! Dan zal je gave zich tegen je keren en jezelf en anderen vernietigen. Alleen dicht bij God ben je veilig en kan er misschien zegen uit voortvloeien.

Verder zijn er wel goede christelijke boeken over dit soort zaken. Zie boeken van W. J. Ouweneel en een boek als “Gaven voor de gemeente”, van R. J. A. Doornenbal, P. A. Siebesma e.a.

Ik wens je Gods zegen, wijsheid, geloof. Dan zul je hier iets goeds en moois mee kunnen doen. En sterkte, omdat het soms eenzaam en moeilijk zal zijn. Spreek erover met betrouwbare gelovigen in je omgeving, die je niet veroordelen maar helpen.

Ds. K. van den Geest

Tags in dit artikel:

gaven van de Geestoccult
6 reacties
Justin
Hoi,
Je stelt een vraag over een zesde zintuig. In je vraag lees ik hoe het je bezighoudt en welke richting je op denkt. Ook het geestelijke wordt hier (dat is ook natuurlijk) bij betrokken.
Toen ik je vraag las, moest ik denken aan iets anders. Heb je wel eens van Hooggevoeligheid gehoord? Ook wel 'hoogsensitiviteit'. Het is een karaktereigenschap die een bepaald deel van de bevolking heeft gekregen. Ongeveer 15%. Je hele 'systeem' is gevoeliger afgesteld. Je zintuigen, maar ook je denken en je 'opmerken'. Je verwerkt alle prikkels die binnenkomen dieper en intenser. Dat maakt je gevoelig voor sferen bijvoorbeeld. Je kunt bijvoorbeeld zó aanvoelen hoe de sfeer is als je ergens binnenstapt. Maar je bent bijvoorbeeld ook veel meer instaat om vooruit te denken. Daarom 'voorzie' je dingen bijna. En je kunt heel makkelijk dingen met elkaar 'linken', verbanden leggen, die een ander niet zomaar legt. Dit lijkt allemaal erg op een zesde zintuig, maar eigenlijk is er niets zweverigs aan. Kijk eens of je je hier in herkent. En lees er anders eens over op internet. Als je dat gaat doen trouwens, zul je zien dat een deel van de informatie ook betrokken is op wel het 'zweverige'. Dat is niet nodig. Hoogsensitiviteit is gemaakt door God en heel normaal eigenlijk. En het waard om te leren kennen ;-). Veel succes met je zoektocht!
Hartelijke groet, een jonge vrouw
aleph
Mooi en nuchter antwoord van Ds. Van den Geest!
Johangroen
juist justin super verwoord, dat wilde ik de vraagsteller persoonlijk vertellen vandaar dat ik mn mail erbij had gezet maar dat is door refoweb verwijderd, ik ben zelf hoog gevoelig en twee van mijn kids ook, het heeft een paar nadelen maar vooral voordelen en is een gave van God, vaak is men er ook hoogbegaafd bij.

daarom vind ik het jammer dat het door de antwoorder gelijk in de duistere sferen getrokken word en met ouweneel en dergelijke aankomt.

er zij er velen die hooggevoelig zijn maar waar dat niet gezien word, dat is heel vervelend voor deze mensen.
aleph
@Johan.
Volgens mij trekt de antwoorder het helemaal niet direct in duistere sferen. Hij zegt: " bijzondere gaven zijn goed en uit God, indien ze Christus verheerlijken." Met die bijzondere gaven kun je twee kanten uit: of ze in dienst van God besteden of in dienst van de zonden. Maar dat geldt in feite voor alles wat je doet!
Hiermee wil ik overigens niets afdoen aan de reactie over hooggevoeligheid.
rJWK
Dit klinkt toch een beetje als hooggevoeligheid inderdaad. Daar is niks mis mee, maar het is wel iets om rekening mee te houden! Verder doet het me heel erg denken aan het Baader-Meinhof fenomeen: dingen of woorden die nooit betekenis hadden of die je nooit gezien denkt te hebben, breng je opeens in verband met allerlei dingen. Ik heb dat nogal eens met woorden die je niet vaak tegenkomt. Vroeger dacht ik ook weleens: heb ik een soort gave? Maar dat is gewoon niet zo. Het heeft gewoon te maken met het feit dat je hersenen van zichzelf een intelligente filter zijn, die relevante zaken naar boven haalt en onbelangrijke zaken negeert, zonder dat je het zelf doorhebt. Google eens op 'cognitive bias', dat helpt misschien verder.
Sammie2016
Het is een gave van God die we in zekere mate allemaal bezitten, bij de een is het misschien beter ontwikkeld.
Dus maak je geen zorgen, til er ook niet zo zwaar aan maar koester het als iets positiefs.
Maar je moet er ook geen (ik spreek uit eigen ervaring) dingen (aanwijzingen, consequenties, etc.) aan verbinden.

Het is wel zo dat satan misbruik kan maken van deze eigenschap, pas daarvoor op.
Blijf Gods Woord bestuderen toepassen in het leven, dat is rationeel en toetsbaar, je wordt er ook gelukkiger door.
Andere zaken zijn moeilijker verifieerbaar!