(Geen) hoop hebben

Ds. B. de Romph / 1 reactie

Vraag

Deze vraag heb ik al aan verschillende mensen gesteld (familie, vrienden, predikant) maar of ik stel hem niet goed, of ze weten het antwoord niet. De antwoorden die ik krijg zijn mij in ieder geval niet duidelijk. Mijn vraag is: Mag je hoop hebben? En dan bedoel ik hoop als het gaat om dromen die je kunt hebben over het tijdelijke leven? Ik heb het idee dat alle teksten en beloften uit de Bijbel die gaan over hoop voor de toekomst niet voor mij zijn. Vaak zegt onze predikant: "Kom met alles bij God, Hij stelt nooit teleur." Maar ik voel me wel in Hem teleurgesteld. Ik heb een aantal dingen meegemaakt waarin ik sterk op God vertrouwde. Ik had er alle moed op dat het goed zou komen of dat ik de teleurstelling aan zou kunnen, dat Hij mij zou sterken. Maar het ging anders dan ik had gedacht en ik kon het niet aan. Ik werd depressief voor een lange periode. Nu kan ik wel weer redelijk normaal leven. Maar ik durf  niet meer op God te vertrouwen, niet meer te hopen omdat ik bang ben dat het weer anders gaat dan ik hoop. Ik kan niet nog zo'n teleurstelling aan, naar mijn idee. Daarom hoop ik maar niet. Iets in mij zegt: jij verdient geen hoop, daarom krijg je het niet. Ik ben niet boos op God dat het anders is gegaan, maar het heeft mij pijn gedaan. Mijn vertrouwen is geschaad. En eigenlijk schaam ik me daarvoor, want Zijn vertrouwen in mij wordt elke dag geschaad. Daarom verdien ik misschien wel geen hoop. Maar een leven zonder hoop is niet uit te houden! Daarom heb ik eigenlijk twee vragen: Hoe kan ik weer hopen, verlangen en vertrouwen hebben in de toekomst? En hoe kom ik van het wantrouwen aan God af? Eigenlijk is het een beetje hetzelfde en horen die twee vragen bij elkaar.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt aan mij een vraag voorgelegd, die je al aan verschillende anderen hebt gesteld. Tot op heden heb je geen bevredigend antwoord ontvangen. Nu is het maar de vraag of ik je er uit kan helpen. Verwacht het niet van mij, ik ben ook maar een beperkt mens. Maar met de hulp van de Heere wil ik graag op je vraag ingaan en ik hoop dat ik je wat mag leiden in de beantwoording van de vragen.

Je vraag is: mag je hoop hebben. Ik begrijp dat je in je leven diep teleurgesteld bent. Teleurgesteld in mensen, maar ook teleurgesteld in God. En naar ik begrijp, heeft het je diep geraakt. Het is in je leven allemaal anders gelopen dan je gedacht en verwacht had. Je had er hoop op dat het goed zou komen, maar uiteindelijk is het toch weer op een teleurstelling uitgelopen. Je vraagt je af of je wel mag hopen. Je durft het eigenlijk niet meer om nog op iets te hopen. Je bent bang, dat je in een nog diepere depressie zult terecht komen. Om jezelf te beschermen tegen nieuwe teleurstellingen, hoop je maar niet meer. Ik kan me voorstellen, dat je het er heel moeilijk mee hebt. Ik weet niet, wat je problemen concreet zijn, maar dat hoeft ook niet.

Mag je hoop hebben? Ik denk niet, dat we zonder hoop kunnen leven. Je schrijft dat ook zelf: een leven zonder hoop is niet uit te houden! Er is een spreekwoord: hoop doet leven. Als er in ons leven geen hoop meer is, dan verwachten we ook niets meer van het leven. Ieder hoopt. Een kind hoopt, dat het groot mag worden; een zieke hoopt weer beter te worden; een jongen en een meisje hoopt gelukkig te worden; een jong iemand hoopt verder te komen in dit leven, en ga maar door. Je kunt dromen van dingen die je graag wil hebben, maar we moeten er rekening mee houden, dat niet alle dromen uitkomen. Dromen zijn bedrog, wordt wel gezegd. We kunnen hele mooie dromen hebben, maar als we wakker worden is de droom vervluchtigd. De Heere kan het wel eens nodig oordelen om die wens of dat verlangen niet te vervullen. Er is een gezegde: "de Heere vervult niet al onze wensen maar wel al Zijn beloften." Het is maar goed dat God niet al onze wensen vervult. Het kan wel eens helemaal niet goed voor ons zijn. God kan een andere weg met je voorhebben. Dat geeft een geweldig conflict van binnen. Jij wil deze weg en de Heere zegt: nee, dit is de weg. En als je dan al je zinnen op dat ene gezet hebt en de Heere gaat een andere weg, dan is dat heel moeilijk. Dan begrijp je ook vaak niet, waarom het zo moet gaan. Dan kan er wel eens verzet in je hart opkomen. De 'waaroms' bestormen dan ons hart.

In de Bijbel lees ik ook zulke voorbeelden. Paulus schrijft in 2 Kor. 12, dat hij een doorn in zijn vlees heeft, een engel des satans die hem met vuisten slaat en hij vraagt of de Heere die doorn uit Zijn vlees wil wegnemen. Hij heeft tot driemaal toe gebeden. En reken maar dat hij gesmeekt heeft. Hij had er veel last van. Het belemmerde hem in zijn werk. Hij zal wellicht gebeden hebben: "Heere, als U die doorn uit mijn vlees wegneemt, dan kan ik me nog meer geven in uw dienst." Maar de Heere oordeelt anders. De Heere had wat anders voor hen: "Mijn genade is u genoeg." Daar kon hij mee verder en daar kon hij het mee doen. Aan het eind van dit gedeelte schrijft Paulus: "opdat ik mij niet zou verheffen." Hij had het nodig om klein gehouden te worden en afhankelijk gehouden te worden. We zien dat niet altijd dadelijk. Misschien dat we het later gaan inzien: Gods weg was toch de beste weg voor mij.

Ik denk aan Jakob, die aan de Jabbok met Jakob worstelde. Toen gaf de Engel des verbonds Jakob een klap op zijn heup, zodat hij verder zijn hele leven hinkende door het leven moest gaan. De Heere hield hem klein. Jakob had een andere naam gekregen. In plaats van Jakob heette hij nu Israel, vorst Gods. Hij had hem er iets anders, iets veel heerlijkers, voor in de plaats gegeven. Jakob zei aan het eind van zijn leven: "al deze dingen zijn tegen mij", maar het was juist andersom: hij was tegen al deze dingen!

Vraag toch of de Heere de opstand uit je hart wil wegnemen en of Hij je gewillig wil maken om Hem te volgen. Wordt niet ontmoedigd en vertwijfel niet aan de Heere. Er is een vers dat luidt: "Wandel maar stillekens achter Hem aan, achter de Heiland, Hij wijst u de wegen, zijn die niet altijd zo liefelijk gelegen, als ge zoudt wensen, wil ze toch gaan, Hij gaat vooraan." Dat is toch altijd de beste weg. Maar wij zijn het niet altijd eens met de weg die de Heere met ons gaat. Dat geeft frictie in ons leven en dat kan heel diep zijn. Maar dat je er nog bent; dat je nog in het heden der genade bent, dat je een gedoopt voorhoofd hebt en dat je nog iedere zondag onder het Woord van God mag zitten is er een bewijs van, dat de Heere het beste met je voor heeft. Op Hem kun je aan. Dan kan de schrik wel weer eens om je hart slaan, als de weg weer afbuigt. Je moet het boekje van ds. Boston maar eens lezen: "Het kromme in het levenslot." De weg maakt nog wel eens bochten, zodat je niet kunt zien, waar de weg heenvoert, maar als Hij je Leidsman is, kun je gerust op Hem betrouwen.

Je denkt, dat God je wel eens beschaamd heeft, maar het is, denk ik andersom, de Heere is beschaamd met jou uitgekomen. Maar Hij blijft de Getrouwe, de God op Wie je aan kunt. Hij laat je niet in de steek. Kun jij de weg verder zonder Hem gaan? Dan wordt het een omkomen. Maar Hij voert door een nacht hoe zwart, hoe dicht, naar het eeuwig licht. Dan blijft nog: Hij vervult niet al onze wensen maar wel al Zijn beloften. De Heere verhoort niet altijd onze tijdelijke en lichamelijke noden, maar wie met zijn geestelijke nood tot de Heere komt, krijgt altijd verhoring op zijn gebed.

Je eigenlijke vraag is: hoe kan ik weer hopen, verlangen en vertrouwen op de toekomst. Dan kan alleen maar, omdat Hij er is. Hij laat niet varen wat Zijn hand begon. Hij is een barmhartig en genadig God door het werk van Zijn Zoon Jezus Christus. "Hij die Zijn eigen Zoon  niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ook met Hem niet alle dingen schenken."

Lees het nog eens en laat het op je inwerken. Als ik je niet goed begrepen heb of als er nog vragen overgebleven zijn, laat het mij dan weten. Ik wil graag met je meedenken.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Ds. B. de Romph

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Noordeloos
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. de Romph is op 24 juli 2019 overleden.

1 reactie
zwaluw
jsbach: bedankt voor je waardevolle persoonlijke aanvulling. Jouw reactie kan voor anderen tot steun zijn.

In het verlengde hiervan denk ik aan een leestip: 'Een helpende hand' en 'Nogmaals een helpende hand' van wijlen ds. A. Elshout.

vraagsteller & jsbach: sterkte in alles.