Keuze (tussen) vriend en kerk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en ik heb een jongen leren kennen waar ik een ontzettend goede klik mee heb. Ik kan met hem over alles praten. Beide voelen we meer voor elkaar dan alleen vriendschap, maar we verschillen erg veel in geloof/kerk. Hij komt uit een Evangelische Gemeente en ik zit zelf in de PKN. Ook denkt hij over bepaalde dingen zoals uitgaan anders dan ik. Mijn kerk is heel belangrijk voor me, maar ik wil hem ook niet zomaar afwijzen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Beste meid, waarom maak je de keuze tussen vriend en kerk? Als je met hem over alles kunt praten, dan zal het geloof en de kerkgang naar verschillende gemeenten toch niet onbesproken blijven? Verschillen zullen er ongetwijfeld zijn, maar dat is toch de uitdaging van een verkeringstijd? Zijn en/of blijven de verschillen onoverbrugbaar dan is het einde van de relatie nabij. Maar zolang er gepraat kan en mag worden -juist om elkaar beter te leren kennen en waarderen- is er hoop, toch? Ga eens met elkaar mee naar de kerk en verdiep je in elkaars geloofsleven. Praat met je ouders, vrienden (van de Bijbelstudieclub, op catechisatie). Bekijk ook waar je vooroordelen en beeldvorming ten aanzien van elkaars kerk/gemeente jou en/of je vriend parten spelen.

Hem afwijzen lijkt me niet aan de orde. Dat klinkt als een oordeel over zijn geloofsleven of over zijn kerkelijke gemeente. Hij ís niet zijn geloof, hij hééft een bepaalde kijk op het leven. Daarom is het wél een serieuze vraag of je met hem samen verder wilt of dat je je eigen levensweg vervolgt.

In beide situaties: Gode bevolen!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

kerkkeuzeverkering
3 reacties
dkw
Als het goed is geloven wij niet in een kerk/dominee of eigen geloof maar alleen in God, Jezus Christus!
De weg daar naar toe kan zeer divers zijn, met 300 verschillende kerkverbanden met allemaal eigen keuzes en tradities en gewoonten.
Word het volle evangelie verkondigd? Geen rust buiten Jezus? De rest is bijzaak.
Annet76
Een mooi antwoord!
43843
Wat moet ik doen? Nou, met die mooie antwoord kun je voorlopig aan de slag.