Omschakelen van onthouding naar gemeenschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben nu bijna vijf maanden getrouwd en ik loop erg aan tegen het feit dat ik na vijf jaar verkering en onthouding opeens moet omschakelen. Ik begin me bijna af te vragen of het ons wel goed heeft gedaan om niet te kiezen voor seks voor het huwelijk. Het gevolg is dat ik er nauwelijks aan denk en er niet mee bezig ben; dit tot frustratie/teleurstelling van mijn man. Ik merk dat ik bijna boos word op God: waarom heeft hij niet wat meer verlangen in mij gelegd?

Antwoord

Ik denk  niet dat het feit dat je gewacht hebt met het hebben van gemeenschap hier schuldig aan is. Het is sowieso bekend dat bij vrouwen het verlangen vaak veel minder sterk is dan bij de man. Gebruik je soms de anticonceptiepil? Dat wil daar nog wel eens negatief op werken. Het is goed om met je man te bespreken dat een vrouw vaak veel minder naar seksuele omgang verlangt dan de man. Dat is een feit waar je geen medicijnen of wat dan ook voor hebt. Daar moet je dan toch samen een weg in zien te vinden. Toch zou ik je willen adviseren om toch regelmatig seksuele omgang te hebben omdat dat toch het gevoel geeft dat je echt als man en vrouw bij elkaar hoort en van elkaar bent.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk