Uiterlijke dingen

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Ik heb nu al vijf jaar verkering. Bij hem thuis hebben ze tv. Wij niet en ik kan er ook absoluut niet mee leven. Verder dragen de meisjes bij hem thuis een broek en ik niet. Ik vind dit andere 'gedrag' heel moeilijk om mee om te gaan. Hij zegt dat het niet gaat om uiterlijke dingen, maar het geloof in Christus (waar ik het absoluut mee eens ben). Maar bij mij klinken dan steeds de woorden: Gij geheel anders. Dus ik vind dat er wel onderscheid moet zijn met de wereld en dat je laat zien dat je christen bent. Ik weet dat mijn vriend er geen problemen mee heeft als wij geen tv hebben en als ik een rok draag, maar ik ben zo bang voor de toekomst. Het begint steeds meer te drukken bij mij. Ik voel soms ook dat ik moet kiezen tussen hem en God en dat maakt het zo moeilijk. Ik wil beiden niet los laten. Wat moet ik?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Als je vijf jaar verkering hebt en nu vast dreigt te lopen, is het nog niet te laat om schoon schip te maken: van twee walletjes eten kan niet. Spreek goed met elkaar door dat je vasthoudt aan het feit dat je geen tv wil en dat je qua kleding aan je opvatting vast wil houden. Dat je respecteert dat je a.s schoonouders een andere invulling hebben over genoemde zaken, maar dat je graag jezelf wilt blijven. Als je maar consequent bent, ook t.a.v de digitale mogelijkheden: hoe ga je om met je pc, je mobiel e.a., zodat je geen tweesporenbeleid volgt. Dan loop je vast!

Terecht dat je nu voelt dat er helderheid moet komen: je trouwt niet met je schoonouders, maar met je vriend. Is hij transparant over deze zaken naar jou toe? Kun je aan op zijn standpunt en is hij consequent in zijn opvattingen? Je hoort bij een gemeente en in een gemeente zijn er regels en daar moet je je aan willen houden. Spreek alles goed door, doe dat samen in biddend opzien tot de Heere Die ons leven leidt! Praat het samen nog eens door met een ambtsdrager  of met iemand die jullie beiden vertrouwen. Laat je houding zijn van Psalm 86:6 (ber.). Neig mijn hart en voeg het saâm tot de vrees van Uwen Naam!  De Heer is teer op Zijn eer en wil er om gebeden zijn!

Drs. I. A. Kole