Meisje is super-onzeker

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb nu vier maanden verkering met een heel leuk meisje, maar zij is echt super-onzeker in wat zij voor mij betekent, hoe ze overkomt bij mij en anderen. Ook als ze even niets hoort, of niet weet waar ze aan toe is. Hoe kan ik haar hiermee helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Iemand die onzeker is, zoekt naar bevestiging en erkenning. Dáár kun je haar bij helpen. Laat haar weten wat zij voor jou betekent. Zeg het desnoods iedere keer weer en laat het mérken (door een gebaar: een arm om haar schouder, een deur die je voor haar open houdt, het geven van een compliment -óók in gezelschap van anderen- een aardigheidje dat precies bij haar past, etc.).

Als ze even niets hoort... maak gewoon heldere afspraken. Zeg niet iets vaags als: "ik bel je wel", maar wees concreet: "volgende week ben ik druk, ik bel je vrijdagavond." Zoiets. Weet je iets over de oorzaak van haar onzekerheid? Mogelijk geeft dat je ook enig houvast in je reacties. In ieder geval: neem haar serieus. Geef haar de erkenning die ze verdient!

Een goede verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheid
2 reacties
vlokje
Steeds zoeken naar bevestiging en erkenning bij de ander, en dit vervolgens steeds van de ander krijgen, houdt volgens mij alleen het probleem in stand. Als jij hier continu op inspeelt geef je haar volgens mij steeds het signaal: je hebt míjn liefde nodig, dan redt je het wel.
Steeds iets nódig hebben van de ander vind ik persoonlijk een schijnbasis voor een goede relatie.
Je vult elkaar aan als het goed is, maar als zij verslaafd raakt aan jouw goedkeuring, zal ze zich nooit ontwikkelen tot iemand die zichzelf van binnenuit stevig neerzet. Ze zal het gevoel behouden te drijven op de kracht van jou. En volgens mij zuigt het jou op een gegeven moment helemaal leeg.
Ze zou een cursus zelfvertrouwen kunnen volgen, goede cursussen leren je op te komen voor jezelf, en je eigen kracht te herontdekken.
AHHK76
Ik denk dat wat Mevr. Rots zegt waar is... Maar ook dat vlokje gelijk heeft, dat dit antwoord niet afdoende is! De vriendin van vraagsteller wordt dan afhankelijk van hem. Dat lijkt mij een hindernis voor een gezonde relatie. Daarom adviseer ik proffessionele hulp te zoeken...