Jezus is alles

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Sinds enkele weken geloof ik dat ik een kind van God ben. Ik heb Jezus leren kennen als de Verlosser van mijn zonden (hoewel ik nog niet heel veel last van berouw etc. heb gehad) en als Degene aan Wie ik mijn leven mag overgeven en Degene dankzij Wie het goed is tussen God en mij. Maar toch snap ik niet dat Jezus alles voor je moet worden, zoals wel eens gezegd wordt. Jezus is voor mij wel alles geworden, hoewel ik het gevoel heb dat er dan geen plaats meer is voor de Vader en de Heilige Geest. Is dit te combineren, zie ik het verkeerd of wat is er anders aan de hand?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je verliefd wordt, wordt die ander (m/v) alles voor je. Betekent dat dan dat je niet meer van je vader en je moeder houdt? Neen, het één hoeft het ander niet uit te sluiten. In het  geloofsleven is het ook zoiets, alleen met dit verschil: wanneer je verliefd wordt en gaat trouwen, verandert de relatie tot je ouders op een bepaalde manier. Er komt een bepaalde afstand, al is et alleen al omdat je in een ander huis gaat wonen. In het geloofsleven verdiept de relatie tot de drie Personen zich meer en meer en ga je meer en meer zien dat je alleen door de Heere Jezus tot de Vader kunt komen. Dat je dat gaat zien, is een werk van de Heilige Geest. Vader, Zoon en Geest  staan in het geestelijke leven nooit in een concurrentieverhouding tot elkaar.

De Heere Jezus is inderdaad alles voor de ware gelovigen. Maar vergeet nooit dat de Vader Hem heeft gegeven. Hij heeft alles gegeven wat Hij maar geven kon. Verder zou je nooit iets in de Heere Jezus gaan zien, als de Heilige Geest je niet ontdekt aan je zonden. Het is de Heilige Geest die je doet verstaan dat wij door de zonde God kwijt zijn en nooit meer met God verzoend kunnen worden, als het van onze kant moest komen. Diezelfde Geest wil ons de gepastheid en gewilligheid van Christus laten zien. Hij werkt het geloof waardoor ik ga vluchten tot Christus met mijn zonde en schuld. Daarom kan het nooit zo zijn dat de uitdrukking "Jezus is alles voor mij" zou betekenen dat dat ten koste zou gaan van het kennen van de Vader en van de Heilige Geest. Ze horen bijeen en werken altijd samen. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. De Trooster zal u in déze waarheid leiden.

Het lijkt mij toe dat je deze vragen met je wijkouderling of predikant moet bespreken. Het deelnemen aan een Bijbelkring of catechese is natuurlijk ook buitengewoon belangrijk voor je persoonlijke vorming en verdieping.

Ik hoop met deze enkele woorden je vraag te hebben beantwoord en wens je veel sterkte en Gods zegen.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

Drie-eenheid
1 reactie
waldboy
Je staat aan het begin van een mooie weg. Een weg met de Here Jezus.
Gaandeweg zul je zien en leren wie Hij is.
Als je Jezus meeneemt op je verdere levensweg, zal Hij je ook laten zien wie je bent.
En geloof mij, je kunt Hem overal in je hart toelaten. Zelfs in de donkerste hoeken. Hij kent ze immers al en weet wat daar gebeurd. Hij zal je niet veroordelen, maar liefdevol je willen helpen om de "rommel op te ruimen". Dat kost tijd. Neem de tijd. Jezus heeft de tijd. Hij gaat niet sneller dan jij kunt, Hij pakt geen onderwerp waar jij niet aan toe bent.