Financiën evangelisatie

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of een evangelisatie financieel zelfstandig is of dat zij structureel financieel ondersteund wordt door de moederkerk? Zo ja, is dat dan geen vorm van rechtsongelijkheid tegenover kleine zelfstandige gemeenten?

Antwoord

Ik neem aan dat u bedoelt te vragen hoe de evangelisatieposten aan geld komen om hun werk te doen. Daar is geen eensluidend antwoord op, want het kan uitgaan van een plaatselijke kerk die de noodzaak inziet om evangelisatiewerk te gaan doen in hun  stad. Wanneer dat een kleine gemeente is begrijpen we dat zij de kosten (b.v. het aantrekken van een evangelist) niet op kunnen brengen. Zij vragen aan de kerkelijke instanties, denk aan classis en synode, om een evangelisatiepost te mogen starten. Bij toestemming worden zij, indien nodig, hierin financieel ondersteund. Dat heeft niets met rechtsongelijkheid t. o. kleine gemeenten te maken. Over het algemeen kunnen die zich financieel goed redden. Wanneer zij een predikant moeten onderhouden en dat gaat niet meer, dan worden zij ook financieel geholpen vanuit de moederkerk. Vandaar dat er jaarlijks collecten worden gehouden voor zogenaamde noodlijdende gemeenten.

Een andere kwestie zijn de evangelisatieverenigingen, in hoofdzaak binnen de HHK. Enkele bestaan nog. Anderen hebben kerkelijk onderdak gevonden en de ambten aanvaard. Die er nog zijn vragen sprekers uit de HHK, althans in meerderheid.

Omdat de evangelisaties buiten de moederkerk vallen ontvangen zij van haar geen geldelijke steun. Ik neem aan dat u deze invulling niet geeft aan het woord evangelisatie.

Doe maar een extra gift in de collectezak voor het evangelisatiewerk. Die daar met gulle hand aan geven vergeten hun kleine zelfstandige gemeenten niet in hun offervaardigheid. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.

Hartelijk gegroet,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

evangelisatie