Tijdens trouwdienst geloof belijden

Ds. K. van den Geest / 11 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben een jaar verkering en hebben deze week een huis gekocht. We zijn beide lid van een Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk bij ons in het dorp. We hebben echter geen van beiden nog belijdenis gedaan. Omdat we het huis al vrij snel in kunnen en dus snel 'moeten' trouwen vragen wij ons af of je ook tijdens de trouwdienst je geloof kunt belijden.

Antwoord

Ja, dat kan uiteraard. Mijn opa zei vroeger: Eerst de Heere, dan je man/vrouw. Dat betekent: de keuze voor God is groter en omvat je leven nog totaler dan je keuze van een levenspartner met wie je het leven deelt. Want het leven dat God geeft is het eeuwige leven, je huwelijk hoort bij je aardse leven (zie ook 1 Korinthiers 7).

Wel is het zo dat haast nooit goed is, noch als je gaat trouwen, noch als je belijdenis wilt doen. Het gaat om ingrijpende keuzes in je leven, dus een grondige voorbereiding is heel belangrijk. Grondig betekent niet noodzakelijk dat het ook lang moet duren, het gaat niet om de duur maar om hoe goed en diep die voorbereiding is. Als je dooplid van een kerk bent, zal de dominee je daarin verder kunnen helpen, bijv. met een korte belijdeniscursus en met een huwelijksvoorbereidingsgroep. Dat laatste doen we in onze gemeente altijd, omdat je verkeringstijd altijd te kort is vergeleken bij de ingrijpendheid van de keuze om te trouwen en levenslang trouw te beloven. Beter goed voorbereiden dan te makkelijk denken over een huwelijk en er later achter komen dat het niet vanzelf gaat. Er lopen te veel huwelijken vroegtijdig stuk.

Dan nog iets. Je geloof belijden, dat doe je voor God en zijn gemeente. Dat betekent wel dat je dat doet in een dienst waar heel de gemeente aanwezig is. Dat is dus het enige maar bij deze vraag. In een doordeweekse trouwdienst komt vaak maar een (klein) deel van de gemeente. Dat is nu eenmaal de praktijk. Daarom verdient het aanbeveling om, als je beiden in één dienst wilt doen, je trouwdienst niet op de trouwdag maar op zondag te houden. Dat kan en is zelfs misschien wel mooier, omdat dan de hele gemeente bij je huwelijksbevestiging is en dus getuige is van je ja-woord (en als je ook belijdenis doet ja-woord-en). Het gebeurt wel vaker, dat mensen een trouwdienst op zondag houden, of beter gezegd: hun huwelijk laten bevestigen in een zondagse eredienst. Zit iets heel moois in, bovendien een feest voor heel de gemeente (zeker als je de gemeenteleden ook nog een traktatie aanbiedt...). Bovendien: je hebt "twee trouwdagen"! Wat wil je nog meer.

Ik hoop hiermee voldoende te hebben aangereikt om hier nog weer verder over na te denken en er met je eigen dominee en kerkenraad verder over te praten. Gods zegen gewenst!

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

belijdenistrouwdiensttrouwen
11 reacties
meribel
klinkt goed toch? Vrijdag of zaterdag met kleine groep daggasten stadhuis met diner en event. een feestje. Zondag inzegening van het huwelijk met receptie voor iedereen. En twee dagen zo'n mooie jurk aan toch?
plderoos
Op je trouwdag sta jij helemaal in het middelpunt. Maar omdat je gelooft zeg je: ik wil een bevestiging van mijn huwelijk waarbij God in het middelpunt staat.

Op zondag staat God in het middelpunt. Als je je huwelijk laat bevestigen in de zondagse eredienst zeg je dus: nu sta ik even in het middelpunt.
meribel
als het goed is staat tijdens elke dienst God in het middelpunt,een trouwdienst of gewone dienst doordeweeks en bij een zondagse dienst ook. Althans dat is in mijn beleving wel. Ik snap daarom de redenatie niet maar als je je er zelf niet prettig bij voelt dan moet je het niet doen natuurlijk.
waldboy
God hoort altijd in het middelpunt te staan. Niet alleen in diensten, maar in heel ons leven.
Op een trouwdag staat de bruid in het midde lpunt, maar als het goed is laat zij God in het middelpunt staan en getuigd zij daar ook van. Dit geldt natuurlijk ook voor de bruidegom en alle christenen, dei op z'n dag aanwezig zijn.
plderoos
@ waldboy, klopt, maar ik ben 42 jaar lid geweest van de vrijgemaakte kerk dus ik weet dat ze daar dolgraag in erediensten de mens naar voren schuiven. En als je de mens meer plek geeft in zo'n dienst ... drie keer raden Wie er dan minder ruimte krijgt :)
Daniel
Mij niet alles begrijpen (zei Arendsoog), de bruid in het middelpunt staan op doordeweekse dagen....?, bij ons huwelijk stond God in het middelpunt (hoezeer ik ook een twijfelaar ben), als mijn vrouw niet God als het middelpunt zou zien in onze trouwdienst had ik haar zelfs een uur voor de trouwdienst naar haar huis gestuurd.
Einde verhaal.

Iedere raadgever/adviesgever op refoweb geeft meer om God dan om zijn/haar echtgeno(o)te, anders kun je ook geen raad geven.
God is de basis van ons geloof en leven. Maar als aartstwijfelaar blijf ik daar moeite me hebben, ik zal mijn vrouw niet de deur wijzen als ze niet meer kan geloven. Dan zit ik tussen twee vuren, ik mag niet scheiden en ik mag God niet afwijzen.
plderoos
heette hij geen Witte Veder? :)
Daniel
@plderoos u heeft volkomen gelijk, ik had wel de klok horen luiden en wist niet waar de klepel hing.
meribel
@plderoos. Ik ben ook vrijgemaakt. Ik ervaar het heel anders. Namelijk dat God middelpunt is in elke dienst, ook als het een trouwdienst is op zondag.
Maar goed, ik ben dan ook nog steeds lid.
plderoos
@ Meribel, dat dacht ik al, ik herkende je denkwijze :)
Autumn
Mooi idee om in de trouwdienst je geloof te belijden! Zou ik zo voor gekozen kunnen hebben als ik niet al getrouwd was en niet al belijdenis had gedaan :)