Catechismus van ds. Bac

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Op dit moment lezen ze bij ons in de gemeente de catechismus van ds. Bac. Als kind weet ik nog heel goed dat deze dominee, die inmiddels overleden is, heel lang de bid- en dankdagen voor ons vervulde. Die diensten kan ik me nog goed herinneren. Hij vergat de kinderen nooit en was altijd zo bemoedigend. Nu lezen we zijn catechismus, maar ik begrijp er weinig van. Tenminste, ik denk wel dat ik veel dingen begrijp, maar het is zo enorm veel in korte tijd... Dat trek ik op de een of andere manier niet en daarom ga ik er tegenop zien. Vaak wordt mijn honger vervuld in de kerk maar met deze catechismus kan ik weinig. Wat kan ik er zelf persoonlijk aan doen om weer uit te zien naar de avonddiensten? We zijn nu bij zondag 25 en ik wil niet nog 25 zondagen met dit gevoel de zondag doorkomen.

Antwoord

Dat is ook wat! Aan de ene kant de heerlijke herinneringen aan deze predikant. En ik kan het begrijpen. Ds. Bac had een groot hart voor kinderen en ook inderdaad altijd een woordje voor hen. Laat je nu niet ontmoedigen omdat je de catechismuspreken van hem vaak niet goed begrijpt. De oplossing lijkt mij dat je van te voren thuis de preek doorleest, of als je het boek niet hebt lees je de verklaring van een andere dominee van te voren rustig door, dan begrijp je de preek zeker beter. Lees in ieder geval de bewuste zondag in de Heidelberger zelf een paar keer goed door voor je naar de kerk gaat.

Een andere oplossing kan zijn dat je na de preek met iemand erover napraat. Misschien kun je de preek nabeluisteren via internet? Maar vooral: vraag aan de Heere of Hij deze hindernis wil slechten. Zo gemakkelijk krijg je een antipathie tegen deze diensten. De duivel ligt op de loer hoor. Hij wil niet dat je wat leert over de dienst van de Heere. Om in de avonddienst naar een andere gemeente te gaan lost denk ik niet echt iets op. Je wilt tenslotte toch graag in je eigen kerk gevoed en onderwezen worden.

Van harte sterkte en Gods zegen. Je mag er gerust nog eens op terug komen.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismuspreek
1 reactie
solide
heel fijn antwoord van van deze evangelist. beter kon het niet. doen! hoor vragensteller. en......als je de smaak te pakken hebt, blijf je lezen....