Onmogelijk om lief te hebben

Ds. K. van den Geest / 4 reacties

Vraag

Ik ben een man met een persoonlijkheidsstoornis. Het is voor mij onmogelijk om iemand lief te hebben. Graag wil ik mensen ontmoeten die dit ook hebben en met ze in gesprek gaan hoe ze daar mee omgaan. Ik probeer als een christen te leven, maar het wordt me bijna onmogelijk gemaakt. Het gaat niet om beter te worden dat is niet mogelijk. Heeft u advies?

Antwoord

Mijn antwoord zou in eerste instantie zijn: met zo'n vraag moet je bij je hulpverlener zijn. Als je de diagnose "persoonlijkheidsstoornis" hebt, heb je ongetwijfeld contact met een psychotherapeut of psychiater. Deze hulpvraag kun je dan aan je hulpverlener voorleggen. Mogelijk zijn er in dat circuit mogelijkheden om elkaar in lotgenotengroepen o.i.d. te ontmoeten, evt. onder begeleiding van een therapeut. Op een andere manier zou ik niet weten hoe je met mensen met dezelfde stoornis in contact kunt komen, ook omdat ik de precieze aard van de stoornis niet ken.

In mijn praktijk als pastor heb ik vaak te maken gehad met mensen met ernstige psychiatrische ziekten. In de gesprekken met deze mensen is mij duidelijk geworden, hoe eenzaam en moeilijk zij het soms hebben. Als er sprake is van angsten, dwangstoornissen, depressie, etc., kan het leven bij tijden ondraaglijk lijken. Liefde, zorg en aandacht van mensen om je heen heb je dan heel hard nodig, al kan dat alles het lijden niet echt wegnemen of oplossen. Ook gebed en Gods Woord en beloften kunnen troosten, maar ook daarin ervaren zij vaak ernstige verstoring. Al blijft het een eenzame strijd, geef het niet op, want God is trouw, Hij houdt je toch vast, ook als wij dat niet altijd ervaren en voelen.

K. van den Geest

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

liefhebbenpersoonlijkheidsstoornis
4 reacties
rina
Dag vragensteller,

je hebt het over een (!) persoonlijkheidstoornis, maar zou je misschien hier wat concreter over willen zijn?
jheemskerk
Beste Rina, Als je de reactie van Ds K. v.d. Geest dan hoef ik niet in te gaan wat het allemaal met iemand doet. Misschien heb je een computer dan kan je ook alles vinden over dit fenomeen.
rina
J heemskerk..

blijkbaar vind je de vraag/reactie een gekke overbodige vraag.

je hoeft mij geen tips te geven n.a.v ''hoeveel het met iemand doet o.i.d.''
Aangezien ik heel goed weet waar ik over praat! En wat het teweeg brengt in iemands leven! Wat het met iemand doet! Wat het me de omgeving van zo iemand doet!
Vandaar uit mijn vraag.

even los van de vraag van de vragensteller.
ik suggereer uit je antwoord minder fijne opmerkingen...
Wees voortaan wat voorzichtiger met uw reactie's.

(ik zou bijna zeggen zoek eerst zelf eens op de computer over dit fenomeen en merk op dat er vele verschillende soorten in persoonlijkheidsstoornissen zijn...)
jheemskerk
Beste Rina Als je weet wat dat is en even later ik weet heel goed waarover ik praat!
Waarom moet ik het nog uitleggen. Ik suggereer niets, ik wil ook niemand wegzetten of tegen de haren in strijken. Er zijn verschillende soorten. Als het zo bij je is overgekomen dan zeg ik sorry.